استقبال از مهر با ایمن سازی شهر برای دانش آموزان
تین نیوز | بار دیگر در آستانه فصل بازگشايي مدارس و آغاز سال تحصیلی با صدای زنگ مدارس لرزه¬ای بر مصوبات خاک خورده شهر مان طنین انداز شد. مصوباتی که همچنان در اجرای آن از سوی مدیران شهری با چالش هایی رو به رو هستیم. در حالی که با تجمیع خلاء های بهداشتی و ایمنی، گره¬های سنگین ترافیکی و هجمه ای از معضلات فرهنگی و اجتماعی جای خالی بسیاری از ضرورت های در متن شهرمان بیش از پیش احساس می شود.
در شهر تهران درصد بالایی از تصادفات مربوط به کودکان است. نخستین افرادی که در تصادفات در داخل خودرو و حتی عابران دچار صدمه میشوند کودکان هستند. به گزارش آموزش سازمان حمل و نقل ترافیک براثر سوانح رانندگی هر 9 روز یک کودک قربانی و هر روز 3 تا 4 کودک در شهر تهران مجروح می شوند. از آنجا که در 30 تا 50 درصد تصادفات که منجر به کشته و مصدوم شدن افراد می شود کودکان سهیم هستند ، لازم است درصد قابل توجهی از مسائل مربوط به رعایت قوانین راه ها و ترافیکی مربوط به کودکان باشد. این در حالیست که در جامعه با خلا جدی در حوزه قوانین ایمنی راه ها برای کودکان مواجه هستیم.
طرح استقبال از مهر در سال 88 با هدف حمایت از دانش آموزان و فراهم ساختن شرایط مناسب در فصل بازگشایی مدارس و در طول سال تحصیلی در شورای شهر تهران به تصویب رسید. با توجه به اینکه بیش از یک میلیون و پانصد هزار نفر دانش آموز در شهر تهران به مدارس خواهند رفت، رفت و آمد این جمعیت در ساعاتی مشخص بر سنگینی ترافیک و ازدحام در معابر می افزاید. لزوم کاربست تمهیداتی به منظور ایمن سازی راه ها و صیانت از حقوق دانش آموزان در برخورداری از شهری ایمن محرز است.
امروزه پژوهشگران چراغ راهنمایی رانندگی هوشمندی عرضه کرده اند که در صورت ازدحام جمعیت عابر پیاده برای عبور از چهارراه ها، مدت زمان سبز بودنش افزایش می یابد. در این فناوری به کمک دوربین های ویدیویی خودکار می توان تعداد عابر پیاده ای را که منتظر سبز شدن چراغ و عبور از خیابان هستند تشخیص داد و نیز می توان به طور هوشمند زمان سبز یا قرمز شدن چراغ راهنمایی و رانندگی را تنظیم کرد. برخورداری از چنین فناوری هایی برای ارتقاء ایمن سازی معابر و حفظ جان عابرین پیاده به ویژه دانش آموزان در ساعات بازگشایی و تعطیلی مدارس بسیار ضروری است.
امروزه به علت عدم رعایت استانداردهای فضا سازی در مدارس شاهد تحرک کمتر دانش آموزان در سطح مدارس هستیم. از سوی دیگر فرهنگ آپارتمان نشینی و تغییر سبک زندگی محدودیت های حرکتی عدیده ای را برای کودکان به همراه داشته است. نتايج تحقيقات متخصصان غدد و متابوليسم کشور نشان مي دهد که رشد قد ايراني ها در سال هاي اخير تا حدودي متوقف شده به طوري که رشد قد کودکان ايراني در مقايسه با جوامع پيشرفته 5 تا 10 سانتيمتر پايين تر است.
از سوی دیگر در شهر تهران عوامل رادیکال زا و اکسیدان بسیار فراوانی وجود دارد که تهدید کننده سلامت قشر آسیب پذیر و به ویژه کودکان است. در این میان فلز روی به عنوان یک آنتی اکسیدان، در افزایش سطح سیستم ایمنی و کارکرد صحیح دستگاه ایمنی نقش مهمی را به عهده دارد. روی عوامل وفلزات سمی توکسیک واردشده به بدن را جذب و خنثی می کند. در شهر های آلوده ای چون تهران که به طور مرتب ” سرب و سایر فلزات سنگین به بدن وارد می شود وجود کافی روی در بدن، مانع از اثرات سمی و مخرب آن ها خواهد شد. بنابراین تعریف سبد تغذیه ای مناسب در مدارس به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری های و حفظ سلامت
کودکان امری ضروری بشمار می آید.
الگوی غلط غذایی مصرف کنسرو، مواد یخ زده و فست فودها، اکثر نوجوانان به ویژه دختران را دچار معضل کمبود آهن و كم خوني ناشي از آن به عنوان یکی از عمده ترین مشكلات تغذيه اي و بهداشتي در كشور، کرده است. كم خوني فقر آهن در كودكان سنين مدرسه موجب كاهش توان ذهني و قدرت يادگيري می شود بطوریکه ضريب هوشي كودكان مبتلا به فقر آهن 5 تا 10 امتياز كمتر از حد طبيعي برآورد شده است.
ازین رو اشاعه الگوی مناسب تغذیه و مصرف و ارتقای سطح امنیت و ایمنی غذا و همچنین فراهم آوردن تسهیلات لازم به منظور استفاده دانش آموزان به صورت گروهی و فردی از فضاهای ورزشی تحت پوشش شهرداری از جمله اقدامات ضروری است که لازم است بستر سازی مناسب در راستای نیل به آن ها در سطح شهر صورت پذیرد.
از نقطه نظر فرهنگی و اجتماعی نیز بر اساس گزارش هاي اخير، ميزان شيوع مصرف سيگار در ميان نوجوانان رو به افزايش است. از سوی دیگر ميزان آگاهي دانش آموزان نسبت به عوارض و پيامدهاي مصرف سيگار و داروهاي غير مجاز به نسبت پايین گزارش شده است. همین امر لزوم توجه جدی در نظام آموزش و پرورش به منظور آگاه سازی نوجوانان از مخاطرات پیش رو، ضروری به نظر می رسد.
یکی از عمده دلایل آسیب کودکان، فقر فرهنگی در میان میانسالان و عدم آموزش صحیح به دانش آموزان در سال های نوجوانی و جوانی است. شواهد موجود در بيشتر كشورهاي توسعه يافته نشانگر اين نكته است كه فعاليت هاي آموزشي توسعه اجتماعي و استراتژي توانمندسازي هم در بعد فردي و هم در بعد اجتماعي نه تنها از بروز بيماری های واگير و غير واگير در سنین نوجوانی پيشگيري می کند، بلكه مي تواند منجر به كاهش احساس نابرابري و ارتقاء سلامت روحی در كشور هاي درحال توسعه شود. بنابراین لازم است تا احساس مسئولیت خانوادهها و مسئولان را نسبت به ایمنی کودکان در مدارس افزایش داد.
* رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای شهر تهران