آموزش فرهنگ ترافیک باید وارد نظام رسمی آموزش کشور شود
تین نیوز | معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در جلسه مشترک مدیران پارک های آموزش ترافیک و مسئولان آموزش ترافیک مناطق 22 گانه شهر تهران که به میزبانی شهرداری منطقه 5 در محل پارک آموزش ترافیک این منطقه برگزار شد، گفت: سال 93 را می توان سرآغاز رُنسانس در فرهنگ ترافیک پایتخت نامید.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران، شهرام جباریزادگان افزود: با تمهیداتی که با تدبیر شهردار محترم تهران اندیشیده شده، امیدواریم در سال 93 که تحت عنوان «سال فرهنگ و اقتصاد» نام¬گذاری شده، با همکاری سایر دستگاه های دست اندرکار و همراهی شهروندان و رسانه¬های جمعی، شاهد تحولی چشمگیر در بحث آموزش و فرهنگ سازی در حوزه ترافیک باشیم.
وی با اعلام این که امروز بسیاری از سازمانها و نهادها، مدعی فرهنگ سازی هستند، تأکید کرد: البته بسیاری از این دستگاه ها فقط ژست فرهنگسازی میگیرند و وقتی پای عمل به میان می آید، از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کنند، در صورتی که به منظور ورود به این امر خطیر، علاوه بر ادعای بالا و همت والا، حمایتهای همه جانبه مالی و معنوی از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشند.
آثار و نتایج آموزش های ترافیکی را در جامعه می توان دید
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به این که به بار نشستن و به ثمر رسیدن اقدامات فرهنگی موضوعی زمانبر است، اظهار کرد: هر قدر در موضوع آموزش هزینه کنیم، در واقع سرمایه گذاری کرده ایم و اقدامات گسترده ای که طی سال های اخیر در حوزه آموزش و فرهنگسازی ترافیك صورت گرفته، شاید از نظر خودمان ناچیز تلقی شود اما آثار و نتایج آن در جامعه دیده می-شود.
وی با بیان این که هر قدر زیرساختهای حمل و نقلی را توسعه داده و تکمیل کنیم اما به زیرساخت¬ فرهنگ در این حوزه بی توجهی کنیم، مشکل ترافیک حل نمی شود، تصریح کرد: ارتقاء و بهبود فرهنگ ترافیک، توجه و تلاش ویژه تمام دستگاه های دست اندرکار را میطلبد و با برنامه جدی و دقیقی که در این زمینه تدارک دیده شده، باید تمامی اقشار جامعه را با خود همراه نماییم.
وی با تأکید بر این که موضوع آموزش در ارتقای فرهنگ ترافیک از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است، اضافه کرد: بهبود فرهنگ ترافیک در میان شهروندان در سالهای اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته و با این اعتقاد که فرهنگ ترافیک را ابتدا باید از خردسالان، کودکان و دانشآموزان و از مهد کودک¬ها، کودکستان¬ها و مدارس آغاز کنیم، احداث و توسعه پارکهای آموزش ترافیک را در دستور کار قرار دادهایم.
برنامه های گسترده ای در پارک های آموزش ترافیک اجرا می شود
معاون آموزش سازمان ترافیک با اشاره به برنامههای گسترده¬ و متنوعی که در پارکهای آموزش ترافیک اجرا میشود، اظهار کرد: این پارکها هر روز میزبان گروههای عظیمی از دانشآموزان دختر و پسری هستند که آموزش موضوعات مربوط به ایمنی رفت و آمد را به صورت عملی و نظری در این فضاهای آموزشی فرا میگیرند.
جباری زادگان با بیان این که قدرت فراگیری کودکان بسیار بالاست و آن¬ها به عنوان مخاطبان اصلی آموزش از توان یادگیری فوقالعاده ای برخوردار می باشند، تصریح کرد: انتقال آموزش¬های ترافیکی در آینده می تواند برای کودکان سازنده و مفید باشد و از این رو لازم است آن¬ها را با نکات عبور و مرور در شهر به ویژه در سفرهایی که به عنوان عابر پیاده با آن سر و کار دارند، آشنا نماییم.
وی در پایان اظهارات خود خاطرنشان کرد: اگر چه نمیتوان اثرگذاری بیشتر آموزش در کودکان نسبت به بزرگسالان را کتمان کرد اما نباید از اهمیت آموزش افراد بزرگسال نیز غافل ماند و آن را نادیده گرفت، چنانچه با آموزش رانندگان حرفه¬ای از جمله رانندگان اتوبوس، تاکسی و سرویس مدارس، این مهم را نیز در دستور کار قرار داده¬ایم و در دست پیگیری داریم.
جشنواره مشکات آموزه¬های شهروندی را به اقشار جامعه تزریق می¬کند
از سوی دیگر، معاون اداره کل آموزشهای شهروندی شهرداری تهران نیز در این جلسه با اشاره به نقش عظیم مدیریت شهری در آموزشهای شهروندی، گفت: شهرداری تهران مؤثرترین نهاد در این زمینه محسوب می¬شود و رسالت آن به عنوان نهادی اجتماعی، پیگیری و حمایت از اقدامات و فعالیتهای سایر حوزههای فعال در زمینه آموزشهای شهروندی است.
سید احمد علوی با بیان این که جشنواره آموزش¬های شهروندی موسوم به «مشکات» یکی از راهکارهای موثر جهت یکپارچهسازی فعالیتهای آموزشی در حوزه¬های مختلف شهروندی است، افزود: این جشنواره یک فرآیند آموزشی دقیق و عمیق است که با استفاده از آن به عنوان یک فرصت مغتنم، آموزههای شهروندی از طریق سراهای محلات به اقشار و لایه¬های مختلف جامعه تزریق میشود.
وی در خاتمه با تأکید بر این که متخلفان ترافیکی در جامعه ممکن است از هر قشر و گروهی باشند، خاطرنشان کرد: تا آموزشهای شهروندی از جمله آموزش فرهنگ ترافیک در نظام رسمی آموزش کشور مورد توجه قرار نگرفته و به عنوان یک سرفصل آموزشی در مقاطع مختلف تحصیلی مد نظر قرار نگیرد، از شهروندان نمی¬توان انتظار داشت این آموزهها را رعایت کنند.