بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

رانندگی در روزهای خیس

تین نیوز | تا همین چند‌ماه قبل نگران نیامدنش بودیم ولی حالا چند هفته‌ای می‌شود که خداوند رحمتش را بدون هیچ مضایقه‌ای بر سرمان فرو می‌فرستد.
 
شاخ و شانه كشیدن ابرهای آسمان برای همدیگر كه تمام می‌شود شروع می‌كنند به شرشر گریه كردن، این پایین اما انگار شلوغی همیشگی برخی خیابان‌های شهرهای بزرگ به توان هزار می‌رسد. تكلیف عابران پیاده كه مشخص است؛ هركس به گوشه‌ای می‌رود تا از اشك‌های آسمان در امان بماند. اما خودروها به هزار و یك دلیل آنچنان در معابر ریز و درشت گره می‌خورند كه رها شدن از این گره، گاهی ساعت‌ها وقت مسافران شهری را می‌گیرد.
 
به هرحال این ترافیك لعنتی همیشه عذاب‌آور است، باران كه ببارد عذاب‌آورتر هم می‌شود. در ضمن، رانندگی در روزهای بارانی و خیس هم مهارت‌های خاص خود را دارد كه دانستن آن برای هر راننده‌ای ضروری است. اگر می‌خواهید با این مهارت بیشتر آشنا شوید، خواندن این مطلب را از دست ندهید.
 
خودرویمان چطور باشد؟ 
باید خودروی ما در روزهای بارانی حتما مجهز به چراغ مه‌شكن، برف پاك كن سالم و دیگر تجهیزات فصول سرد باشد. در كشور ما روشن كردن چراغ‌ها در روز اصلا متداول نیست. این باعث كاهش دید در روزهایی كه شاهد بارش در شهر هستیم می‌شود. از طرفی برف پاك‌كن‌ها هم می‌توانند تأثیر بسزایی در كاهش تصادف در روزهای بارانی داشته باشند. زیرا قطره‌های باران همانند ذره‌بین عمل كرده و باعث خطای دید خواهند شد. بخاری و سیستم امحای بخار از شیشه‌ها هم باید كارایی لازم را داشته باشد زیرا با بخار گرفتن شیشه‌ها، دید راننده كم می‌شود. منبع آب شیشه‌شو هم حتما باید پر باشد كه در موقع ضرورت مورد استفاده قرار بگیرد.
 
همه شیشه را تمیز كنید 
متأسفانه رانندگان ما عادت دارند هنگام بارش باران فقط به تمیز بودن قسمت اندكی از شیشه آن هم در سمت خودشان بسنده كنند و به این دقت ندارند كه برای رانندگی ایمن باید همه شیشه تمیز باشد. كارشناسان ترافیكی می‌گویند كه این عامل مؤثری در بروز حوادث رانندگی در روزهای بارانی است. درضمن رنگ اتومبیل‌هایی كه اغلب در كشورمان سوار می‌شویم نقره‌ای، سفید یا مشكی است. این باعث می‌شود در شرایط برفی، خودروهای سفید و در روزها بارانی و مه گرفته خودروهای نقره‌ای و مشكی كمتر دیده شوند. بنابراین برای جلوگیری از حوادث لازم است دقت بیشتری داشته باشیم.
 
وقتی سر می‌خوریم چه كنیم؟
 خب حالا اگر در معابر لغزنده روزهای بارانی، اتومبیل‌مان سر خورد چه كنیم؟ اگر ترمز ABS ندارید نخستین كار این است كه ناگهان ترمز نكنیم، زیرا ضربه زدن به ترمز در روی سطح لغزنده چرخ‌ها را قفل می‌كند و باعث لغزش و سرخوردن بیشتر می‌شود. ابتدا فرمان را به طرفی بچرخانید كه قسمت عقب خودرو سر می‌خورد و هر زمان اتومبیل به حالت مستقیم درآمد، در جهت دلخواه خود حركت كنید. خیلی آهسته روی ترمز فشار دهید تا از سرعت خودرو كاسته شود یا آرام روی گاز فشار دهید تا خودرو به حركت خود ادامه دهد. یادتان باشد چرخاندن فرمان به مقدار زیاد، ضربه‌ای به عقب خودرو می‌زند كه موجب سر خوردن آن می‌شود.
 
قوانین رانندگی چه می‌گویند؟ 
بد نیست بدانید كه هنگام بارندگی، حداكثر سرعت‌های مجاز تعیین شده برای معابر مختلف كاهش می‌یابد. براساس ماده ۳۷۱ آیین‌نامه راهور، رانندگانی كه در معابر لغزنده در حال حركت با سرعت ۳۰ كیلومتر هستند، برای ایمنی باید ۶ طول اتومبیل با خودروی جلو فاصله داشته باشند. در ضمن وقتی كه تازه زمین تر شده، اصطكاك كاهش می‌یابد. در اوایل بارندگی، به‌علت مخلوط شدن آلودگی‌های سطحی مانند روغن ماشین و گرد و خاك كه به‌طور معمول روی سطح همه خیابان‌ها و جاده‌هاست، خطر لغزندگی خیلی جدی‌تر می‌شود.
 
حواستان به ایمنی لاستیك‌ها باشد 
مهم‌ترین نكته درخصوص رانندگی در زمان بارش‌ها، مخصوصا در جاده‌های برون شهری داشتن زنجیرچرخ است كه الان نمونه‌های مختلفی از آن در بازار موجود است. نداشتن زنجیرچرخ در برخی روزها ممكن است به قیمت توقف چند ساعته در جاده‌های برفی باشد. درضمن روزهای بارانی و برفی، لاستیك‌های اتومبیل مخصوصا لاستیك‌های جلو نباید ساییده و بدون آج باشند. در غیراین صورت هنگام گرفتن ترمز یا چرخش به طرفین، لیز خورده و از مسیر خارج می‌شوید و امكان بروز حادثه افزایش می‌یابد.
 
توجه بیشتر به چراغ ترمز عقب

 چراغ‌های ترمز عقب یا همان چراغ خطر در زمان بارندگی‌ها، اهمیت چند برابر می‌یابند. اگر راننده پرسابقه‌ای باشید احتمالا می‌دانید كه این نوع چراغ‌ها خیلی زود می‌سوزند ولی قیمت كمی دارند و خودتان هم به راحتی می‌توانید آنها را تعویض كنید. حتما در روزهای بارانی یا برفی سعی كنید از سالم بودن چراغ‌های ترمز اطمینان حاصل كنید. درضمن در روزهایی كه هوا خراب است، از حركت در لاین سبقت خودداری كنید. در لاین وسط برانید كه امكان بروز حادثه كاهش یابد. همچنین پشت سر اتومبیل‌هایی حركت كنید كه چراغ ترمز سالمی دارند و شما را دچار اشتباه نمی‌كنند.
 
در تقاطع‌ها بیشتر دقت كنید 
در روزهای بارانی و برفی، حركت در تقاطع‌ها هم باید با دقت بیشتر صورت بگیرد. چرا؟ مایعات خودرو همانند روغن در آسفالت محل عبور عابران پیاده در تقاطع‌ها به وفور یافت می‌شوند و این مایعات هنگامی كه با آب باران مخلوط شوند می‌توانند كاركرد یك قطعه یخ بسیار لیز را داشته باشند. پس به‌طور جدی باید سرعت خود را در تقاطع‌ها كم كنید. در ضمن حواستان به محل جمع‌شدن آب‌های سطحی هم باشد زیرا در محل جمع شدن آب درصد لغزش خودرو بسیار زیاد است. بهتر است درصورت دیدن این آبگرفتگی‌ها درصورت لزوم كمی با دقت تغییر مسیر بدهید تا از عوارض بعدی آن مصون باشید.
 
مدیریت سفر را فراموش نكنید
 در روزهای بارانی كافی است كمی مدیریت را چاشنی تصمیم‌گیری‌های روزانه‌مان كنیم. به‌عنوان مثال همه ما ساعت‌های شلوغی معابر یا به‌اصطلاح پیك ترافیك روزانه را می‌شناسیم. گرچه بارش نزولات آسمانی كمی بر این ساعات می‌افزاید اما به هر حال حدودش مشخص است. پس بهتر است با تنظیم زمان حضورمان در معابر، خود را از زندانی شدن در این حصار ترافیكی نجات دهیم. گاهی حتی نیم‌ساعت دیرتر یا زودتر حركت كردن می‌تواند كمك بزرگی برایمان باشد و ترددی روان‌تر داشته باشیم. از آنجایی كه هیچ شهروندی را نمی‌توان یافت كه از حضور در ترافیك لذت ببرد، توصیه می‌كنیم مدیریت سفر را جدی بگیرید.
 
اطلاع از وضعیت ترافیكی معابر
 امروزه سیستم‌های هوشمند چترشان را بر سر زندگی روزانه ما پهن كرده‌اند. مثلا همین دوربین‌های نظارت تصویری بر معابر شهر كه اطلاعات وضعیت ترافیك خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را در اختیار مركز كنترل ترافیك می‌گذارد و شبكه‌های رادیویی از جمله رادیو صدای شهر آن را اعلام می‌كند یا همین سامانه اعلام وضعیت ترافیك مركز كنترل ترافیك كه نقشه ترافیكی معابر تهران را به شكل آنلاین در اختیار شما می‌گذارد و مواردی از این دست كه می‌تواند به‌عنوان اهرم كمكی شما را در اتخاذ بهترین تصمیم برای اینكه در ترافیك روزهای بارانی محصور نشوید، یاری كند.
 
موتورسیكلت‌ها پرخطرتر می‌شوند 
موتورسیكلت‌ها در حالت عادی عامل ۵۰ درصد تصادفات در شهرهای بزرگی مثل تهران شناخته می‌شوند. وقتی باران یا برف ببارد، بی‌شك این درصد افزایش خواهد داشت. به همین دلیل هم در چنین روزهایی بیشتر شاهد تصادفاتی هستیم كه به‌دلیل بی‌احتیاطی و قانون گریزی راكبان موتورسیكلت است. پس حداقل در روزهای بارانی با موتورسیكلت روانه معابر نشوید. گزارش دوربین‌های نظارت تصویری در روزهای بارانی حاكی از آمار بالای تصادف این وسیله نقلیه است. موتورسواران همانند برگ خزان به‌دلیل لغزندگی معابر بر زمین می‌افتند و حادثه‌ساز می‌شوند. این حوادث بی‌شك باعث افزایش ترافیك هم می‌شوند.
 
نكته 1
چرا تصادف بیشتر در باران؟

 كارشناسان می‌گویند كه در بروز حوادث رانندگی كه منجر به جرح و فوت می‌شوند، ۳ عامل انسان، راه و وسیله نقلیه مؤثر هستند كه هر یك از این عوامل محیطی با بارش باران می‌توانند عامل تشدیدكننده در بروز حوادث رانندگی باشند. در زمینه عامل انسانی می‌توان گفت با وجود بارش‌های فصلی افراد از وسعت دید كمتری برخوردارند و این باعث می‌شود سرعت عكس‌العملشان به حداقل برسد. همین امر موجب بروز حادثه خواهد شد. درباره وسیله نقلیه هم شرایط بارندگی باعث كاهش اصطكاك بین لاستیك خودروها و سطح معابر می‌شود كه در نهایت عملكرد ترمزها از حد مطلوب و استاندارد خارج شده و سوانح رانندگی را رقم می‌زند. اما عامل سوم راه است كه آن هم تحت‌تأثیر وضعیت بارش لغزنده شده و زمینه ایجاد حوادث رانندگی را بیشتر فراهم می‌كند.
 
نكته 2
مترو؛ نجاتگر روزهای بارانی 

اگر پا روی انصاف نگذاریم باید بگوییم در شهر شلوغی مثل تهران تردد با مترو در روزهای بارانی از تردد با خودروی شخصی بسیار راحت‌تر است. می‌دانیم كه حتما شلوغی‌اش را یادآور خواهید شد و ازدحام جمعیت در واگن‌هایی كه مسافرانش بیش از ظرفیت‌شان است. ما هم این را می‌دانیم اما با همین ازدحام هم می‌توان باز با قطعیت گفت مترو راحت‌تر از خودروی شخصی شما را به مقصد می‌رساند. زیرا هم‌زمان سفرتان را می‌توانید پیش‌بینی كنید و غول ترافیك طناب زمانتان را نمی‌جود و هم از اینكه ساعت‌ها بدون حركت در معابر روی زمین محصور در ترافیك مانده‌اید، اعصابتان خرد نمی‌شود. در این میان صرفه اقتصادی‌اش را هم فراموش نكنید؛ نه نگران مصرف بنزین خودرویتان خواهید بود و نه نگران هزینه استهلاك اتومبیلتان كه ناگزیرید برای جابه‌جایی‌های سانتی‌متری در معابر شهر دائم كلاج و ترمز بگیرید. فقط كافی است یك‌بار امتحان كنید. حتما مشتری خواهید شد. می‌توانید در روزهای بارانی دائم به ساعت‌تان چشم بدوزید و از اینكه دیرتان شده و خودرویتان متوقف در ترافیك مانده غصه بخورید یا اینكه با صرف زمانی اندك با استفاده از مترو سریع، ارزان و به موقع به مقصد برسید.
 
نكته 3
عامل تشدید ترافیك نشویم

 این صحنه كه مسافران در برخی روزها تا وسط یك خیابان را به‌خود اختصاص داده‌اند تا بتوانند زودتر از دیگران سوار تاكسی یا اتوبوس شوند، صحنه‌ای ناآشنا برای تهرانی‌ها و ساكنان شهرهای شلوغ نیست. خصوصا اگر برف یا باران هم در كار باشد، آن وقت است كه رقابت برای سوار شدن بر وسایل نقلیه عمومی شدیدتر می‌شود. آیا تا به حال به این موضوع فكر كرده‌اید كه وقتی دائم برای پیشی گرفتن از دیگران یك قدم به وسط خیابان نزدیك‌تر می‌شویم، عملا باعث تشدید ترافیك خواهیم شد؟ همین پیشروی ما به قسمت میانی معابر باعث ایجاد ترافیك شده و با توجه به سیر تصاعدی ترافیك شهری، باعث قفل شدن برخی خیابان‌ها می‌شود. روی دیگر این سكه رانندگانی هستند كه فقط با سوار كردن یك نفر در اتومبیل شخصی خود می‌توانند بار ترافیك را به شدت كاهش دهند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.