رفتار تک تک شهروندان در ترافیک مؤثر است / تخلف نباید مقرون به صرفه تلقی شود
تین نیوز | معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که ترافیک، سه رکن اساسی دارد که به اصطلاح به آن مثلث ترافیک می گویند و سه ضلع این مثلث شامل ی ترافیک، آموزش و اجرای قانون است، بخش هایی از وظایف دستگاه های دست اندرکار و تکالیف شهروندان در مورد ترافیک و لزوم توجه به فرهنگ ترافیک را تشریح کرد.
به گزارش تین نیوز از روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سید جعفر تشکری هاشمی، گفت: مهندسی ترافیک به عنوان اولین رأس این مثلث، با برنامه ریزی، طراحی، مدیریت و کنترل ترافیک در ارتباط است و روابط بین وسایل نقلیه و شبکه ارتباطی را در جهت رسیدن به ترددهای راحت، کارآمد و ایمن مورد مطالعه قرار می دهد.
وی با اعلام این که هدف اساسی مدیریت ترافیک، کاربرد روش ها و مجموعه اقداماتی برای استفاده بهینه و حداکثری از امکانات و تأسیسات موجود و بهبود وضعیت راه ها و معابر است، افزود: در این زمینه مسئولیت هایی بر عهده دستگاه های مختلف از شهرداری ها گرفته تا پلیس و از وزارت راه تا وزارت صنعت و خودروسازان گذاشته شده است.
نظم و انضباط بر اساس شانس و اقبال حاکم نمی گردد
معاون شهردار با اشاره به اهمیت بالای موضوع آموزش و فرهنگ سازی به عنوان دومین رأس مثلث ترافیک، گفت: هر یک از نهادهای فرهنگی در این خصوص وظیفه دارند تا در حوزه مسئولیت های خود، آموزش اقشار مختلف جامعه را بر عهده گرفته و تلاش کنند تا این آموزش ها در اذهان شهروندان نهادینه شود.
تشکری هاشمی با بیان اهمیت قوانین و مقررات و اجرای آن به عنوان رأس دیگر این مثلث که مسئولیت آن علاوه بر قوای تقنینی و قضایی، بر عهده نیروهای خدوم پلیس نیز گذاشته شده، تصریح کرد: پآیبند نبودن به قانون، از عوامل مهم بی انضباطی در ترافیک است و هر یک از شهروندان با عدم رعایت قوانین و مقررات، در به وجود آمدن این بی نظمی سهم دارند.
وی با تأکید بر این که نه تنها با فقدان قوانین بازدارنده رو به رو هستیم، بلکه از عدم ضمانت لازم در اجرای مقررات موجود برای برخورد با متخلفان نیز رنج می بریم، اضافه کرد: شهروندان نباید انتظار داشته باشند بدون احترام به قانون و صرفاً بر اساس شانس و اقبال، نظم و انضباط ترافیکی در سطح شهر حاکم گردد.
کاهش ترافیک نیازمند رویکردهای فرهنگی است
وی با اشاره به این که پدیده ترافیک، پدیده مبهم، ناشناخته و پیچیده¬ای نیست و معلول عوامل متعدد اما مشخصی است که مانند خود جریان ترافیک ملموس و عینی هستند، اظهار کرد: دستگاه های مسئولی همچون شورای ترافیک شهر تهران و شورای عالی ترافیک شهرهای کشور به منظور هماهنگی در این خصوص تعریف شده اند تا موضوع ترافیک را از ابعاد و زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده و وظایف بخشهای مختلف را تبیین نمایند.
تشکری هاشمی با بیان این که نبود مدیریت یکپارچه شهری، یکی از مهم¬ترین عوامل پیچیده شدن مشکل ترافیک تهران است، تصریح کرد: در حال حاضر دستگاههای متعددی برای رفع ترافیک و آسان کردن تردد در تهران تلاش میکنند اما تصمیمگیری، اجرا و مدیریت ترافیک بر عهده یک نهاد مشخص نیست و همین امر موجب تشدید بی نظمی در ترافیک شده است.
وی با تأکید بر این که به منظور کاهش ترافیک و کاستن از آلودگی هوای تهران به شدت نیازمند رویکردهای فرهنگی هستیم، گفت: تا نیازی وجود نداشته باشد، تلاشی هم در سمت و سوی رفع آن نیاز شکل نخواهد گرفت و امروز مهم¬ترین مسأله تهران، مشکل ترافیک و نابه سامانی های ناشی از آن است که مردم و مسئولان با مشارکت هم می¬توانند برای حل این دغدغه مشترک اقدام کنند.
ترافیک یکی از دلواپسی های مردم تهران است
معاون شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در گذشته بارها و بارها شاهد حماسه آفرینی های بزرگ ملت غیور و غیرتمند ایران در شرایط بحرانی و بزنگاه های تاریخی بوده ایم، اظهار کرد: یادآوری دوران دفاع مقدس، تعریفی عینی از این پایمردیهاست ، به طوری که در آن زمان وقتی آحاد ملت احساس کردند که آب و خاک و شرافت آن¬ها مورد تعرض قرار گرفته، همه با هم با یک هدف مقدس و همچون سیلی خروشان، به سوی جبهه ها روان شدند و تا پای جان در مقابل دشمن ایستادگی کردند.
تشکری هاشمی با بیان این که آن چه امروز واضح است، حساسیت و دلواپسی جدی مردم نسبت به مشکل ترافیک تهران و پیآمدهای ناشی از آن است که سلامت جسم و بهداشت روان آن ها را به خطر انداخته، تصریح کرد: به این منظور جلسات متعددی را با متخصصان ترافیک و اساتید علوم انسانی و اجتماعی برگزار کرده ایم و به این نتیجه رسیده ایم که پس از تکمیل حوزه زیرساختی و سخت¬افزاری، لازم است به صورت جدی به سمت حوزه نرم¬افزاری و رفتاری تک تک شهروندان در جریان ترافیک حرکت کنیم.
وی با تأکید بر این که عوامل روان شناختی، اجتماعی، فرهنگی و رفتاری به عنوان عوامل حفظ سلامت فردی و اجتماعی عمل میکنند، اضافه کرد: در این شرایط، لزوم توسعه رفتارهای مثبت، پرهیز از خشونت، احترام به حقوق دیگران، توجه به بهداشت روانی و سلامت عمومی، رعایت قانون، تأمل در مسائل شهری از جمله مسأله ترافیک و ده ها موضوع دیگر در حوزه فرهنگ عمومی و شهری، به شدت مورد نیاز بوده و بی توجهی به هر یک از آن ها، می تواند آثار زیان باری بر توسعه شهر و سلامت شهروندان بر جای بگذارد.
رانندگان متخلف نباید احساس کنند تخلف برای آنها مقرون به صرفه است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که صرف نظر از جایگاه فرهنگ و میزان اثرگذاری عوامل فرهنگی بر رفتار افراد، آن چه در این میان حیاتی به نظر می رسد، میزان تأثیرگذاری ارزش های مورد احترام افراد و جامعه است، اظهار کرد: مسلماً همین ارزش های اجتماعی بر تصمیم ها و انتخاب های فردی تأثیر به سزا دارد و باید در آموزش های عمومی به طور خاص مورد توجه قرار گیرد.
تشکری هاشمی با بیان نقش آموزش در جهت ایجاد فرهنگ صحیح استفاده از زیرساخت ها و امکانات و تجهیزات موجود در شهر و در نتیجه حل معضل ترافیک، تصریح کرد: امروز همه ما به فراخور نقش هایی که برای خود قائل هستیم، به بازنگری و تغییر رفتارمان در قبال سلامت جامعه احتیاج داریم و باید رفتاری قاعده مندتر و منضبط تر را در سطح جامعه به نمایش بگذاریم تا در سایه آن آرامش و ایمنی را احساس کنیم.
وی با تأکید بر این که دستگاه های دست اندرکار در زمینه فرهنگ عمومی از جمله فرهنگ ترافیک تا کنون نقش کم رنگی ایفاء کردهاند و آموزش قوانین و مقررات ترافیکی به حفظ کتابچه آیین نامه راهنمایی به منظور قبولی در آزمون دریافت گواهی نامه رانندگی خلاصه شده، اضافه کرد: متأسفانه برخی شهروندان با توجه به تئوری هزینه - فایده ، صرفاً منفعت آنی خود را در انجام تخلف مورد توجه قرار می دهند و احساس میکنند انجام آن تخلف در مقایسه با هزینه احتمالی که باید بابت آن بپردازند، مقرون به صرفه است.
رانندگان قانون مند نباید احساس کنند با رعایت قانون متضرر می شوند
معاون شهردار تهران با اشاره به این که همه باید در برابر قانون و جامعه مسئولیت بپذیریم، اظهار کرد: کسانی که امروز قانون را به طور جدی و با تمام ملاحظات آن رعایت می کنند، نباید احساس کنند اگر در صف های طولانی خودروها با صبوری و قانونمندی به انتظار می نشینند، متضرر شده اند، بلکه افراد جامعه باید به آن درجه از بالندگی فرهنگی برسند که با راننده خاطی که از راه زیر پا گذاشتن قانون، می خواهد زودتر به مقصد برسد، به عنوان فردی که در حوزه فرهنگی به بلوغ کافی و رشد لازم نرسیده، برخورد کنند.
تشکری هاشمی با بیان این که مدیریت شهری در راستای توجه به ارتقای فرهنگ رفت و آمد در پایتخت، پروژه کلانی تحت عنوان «خط سفید» را تعریف نموده، تصریح کرد: در گام نخست اجرای این پروژه، به اصلاح و مرمت زیرساخت های ضروری از جمله خطکشی¬های معابر شهری همچون گذرگاه های عابر پیاده پرداختیم تا عابران از محل هایی غیر از گذرگاه¬های مشخص شده عبور نکنند و رانندگان نیز به این گذرگاه¬ها و در واقع به حقوق عابران پیاده احترام بگذارند.
وی در پایان با تأکید بر این که گام بعدی اجرای این پروژه، توجه به آموزش و فرهنگ سازی و آشنایی شهروندان به حقوق خود و زمینه سازی جهت مطالبه آن در چارچوب قانون است، خاطرنشان کرد: هنگامی که از نظم و انضباط در شهر صحبت می¬کنیم، در واقع از تکالیف شهروندی خود سخن می-گوییم و این حق تک تک ماست که حق خود را از رانندگانی که با رفتارهای پر خطر خود، قانون و حقوق ما را زیر پا میگذارند، مطالبه نماییم.