بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

◄ قالیباف: تولید روزانه ۸ تن ذرات آلاینده و ۸ هزار تن زباله در تهران / استاندارد به وظایف خود عمل نکرده است

◄ قالیباف: تولید روزانه ۸ تن ذرات آلاینده و ۸ هزار تن زباله در تهران / استاندارد به وظایف خود عمل نکرده است

تین نیوز | شهردار تهران در همایش ملی مدیریت آلودگی صدا و هوا، با اشاره به تولید روزانه 8 تن ذرات آلاینده و 8 هزار تن زباله در تهران گفت: شهرداری تهران باید در همه تصمیم گیری ها به سمتی گام بردارد که تولید آلاینده متوقف شود نه اینکه تولید شده و بعد مبارزه کنیم.

سومین همایش ملی مدیریت آلودگی صدا و هوا در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما در حالی برگزار شد که جمعی از اساتید، اندیشمندان، میهمانان داخلی و خارجی، شهردار تهران، مسئولین محیط زیست و کنترل کیفیت هوای تهران در آن حضور داشتند.

قالیباف در آغاز این مراسم گفت: در اینجا گرد هم آمده ایم تا برای بزرگترین مشکل شهر چاره اندیشی کنیم. بحث مربوط به آلودگی هوا و صوت از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و بدون شک مستقیم با زندگی مردم سر و کار دارد. امروزه این بزرگترین چالش است و تصور می شود اگر ادامه پیدا کند و مدیران و مسئولین و مردم نسبت به حل این چالش بزرگ منفعل شوند، بدون شک یک فاجعه ملی اتفاق خواهد افتاد.

شهردار تهران در ادامه افزود: اهمیت این نشست و توجه به خروجی های آن و تلاش به ساماندهی باید مورد همت و امید قرار گیرد. ما نیازمند آن هستیم که این پدیده عمیق تر شناخته شود و فلسفه این نشست این است که کمک شود تا جزئیات بیشتری مورد شناسایی قرار گیرند. اشاره کلی به بررسی های شهرداری تهران به کارکردهای، بر آن اساس تنظیم شده و به پیش می رود و طبعا شناخت و سرعت بهتر را به همراه خواهد داشت.

وی افزود: نکاتی که به آن دست یافته ایم این است که آلاینده های اساسی که در شهر هستند از چه موادی تشکیل شده اند و مصرف انرژی در چه جایگاهی قرار دارد. امروز هم کیفیت سوخت تولید شده و هم نوع مصرف و حجم مصرف، که جنبه فرهنگی دارد، از جمله مسائلی هستند که شهرداری را با خود درگیر نموده اند.

شهردار تهران همچنین درباره آلاینده ها خاطرنشان کرد: در شهرداری تهران باید در همه تصمیم گیری ها به سمتی گام برداشته شود که تولید آلاینده متوقف شود نه اینکه تولید شده و بعد مبارزه کنیم.

قالیباف ادامه داد: باید به منبع تولید هم توجه شود. این سیاست باید در دستور کار همه مراکز اجرایی قرار گیرد، کما اینکه حقیقتا در یک سال گذشته وزارت نفت حداقل برای شهر تهران در کیفیت سوخت خود گام های بسیار جدی برداشته است، اما به نقطه قابل قبول دست نیافته ایم و باید دانست مسئولیت قانونی جای دیگری است.

وی گفت: شهرداری تهران به سهم خود به عنوان یک مجری، برای اینکه بتواند از چالش ها عبور کند پرداختن به مقررات و قوانین را که باید بعضا اصلاح شوند را در دستور کار خود قرار داده است؛ اما نکته قابل ذکر آنکه بیشتر قوانین زیست محیطی و قوانین مرتبط با آلاینده های هوا از ابتدا دچار مشکل بوده و تلخ ترین قسمت ضعف قانون ما، عدم اجرای قوانین است که خسارات جبران ناپذیری را برای کشور به همراه داشته است.

شهردار تهران در حوزه استاندارد گفت: استاندارد تا به امروز رفتار فکری داشته و ماهیتا به وظایف خود عمل نکرده است. ما اگر بهترین استانداردهای یورو را با هم داشته باشیم و استاندارد دقیقی در کشور بر آن اعمال نشود، دقیقا مدل این روزها، با چالش مواجه خواهیم بود. در بخش مصرف انرژی، هم دولت و هم مردم همگی با هم به یک میزان مقصر هستند.

وی افزود: متاسفانه بر اساس آمار تقریبا به ازای هر نفر در کشور 320 لیتر مصرف بنزین و به ازای هر هزار نفر بین 110 تا 115 دستگاه خودرو وجود دارد و این در حالی است که سرانه مصرف سوخت در کشورهای اروپایی 260 لیتر سوخت به ازای هر نفر مورد استفاده قرار می گیرد.

قالیباف اظهار داشت: این امر نشانگر آن است که فرهنگ استفاده ما هنوز در این حوزه دچار مشکل است. با تجربه 15 ساله، که بخش قابل توجهی از آن ریشه در ساختار مدیریت غلط در کشور بوده و هست، چه کسی باید پاسخگوی این ساختار اشتباه باشد. باید اصلاح ساختار و فرهنگ فرابخشی و تقسیم وظایف در دستور کار قرار گیرد و بسیج مردمی در این باره اتفاق بیفتد وگرنه متاسفانه آثار آن را خواهیم دید. آلودگی صوتی و هوا زندگی بانشاط را از ما خواهد گرفت و شهروندان را با مسائل خاص روبرو خواهد کرد.

وی در خصوص سیاست ها و اقدامات در دستور کار شهرداری گفت: با رویکرد جدید شهرداری که با شعار آسمان آبی، زمین پاک، مطالعات عمیقی درباره آن صورت گرفته، اقدام جدی ای را در دستور کار قرار داده ایم و نیازمند آن هستیم که اندیشمندان شهر و مردم با هم به پای این کمپین آمده و به آن توجه کنند اما نه فقط در قالب شعار بلکه در قالب فرهنگ سازی.

شهردار تهران افزود: در تهران روزانه 8 تن ذرات آلاینده و 8 هزار تن زباله، آب، خاک و هوا را آلوده می کنند. شهری که با این سه عنصر ساخته شده آیا با آلودگی چیزی برایش باقی می ماند؟

وی ادامه داد: بحث جدی مورد توجه شهرداری، تمرکز فرهنگ ترافیک است که رابطه مستقیم با آلودگی و ترافیک دارد. اگر از سوی ما در فرهنگ ترافیک تاکید می شود به دلیل اهمیت قابل توجه سلامت مردم است.

قالیباف گفت: طرح آسمان آبی، زمین پاک که در سه منطقه از شهر تهران درحال اجراست حرکتی در جهت بزرگنمایی و توجه مردم به خط سفید است و باید این امر را به مردم منعکس کنیم. فرهنگ ترافیک به معنای نجات مردم از آلودگی هوا و حوادث است.

شهردار تهران با بیان اینکه این طرح از اردیبهشت ماه سال جاری به صورت متمرکز در دستور کار قرار گرفت، اظهار داشت: با این کار به اصلاح رفتار ترافیکی در شهر پرداخته می شود. نمونه آن اجرای طرح خط سفید در خیابان طالقانی در منطقه شش تهران است که جا دارد به توجه 70 درصدی مردم و اصلاح رفتار ترافیکی آنان اشاره شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.