جزئیات تفاهم ۱۰۰ میلیارد دلاری نفتی - شهری
تین نیوز | قائم مقام معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران جزئیات تفاهمنامه 100 میلیارد دلاری وزارتخانههای نفت و کشور که با حضور شهردار تهران به امضا رسید را تشریح کرد.
حجتالله بهروز با اشاره به اینکه این تفاهمنامه میان وزارتخانههای نفت و کشور بسته شده است، گفت: وزیر نفت وعده داد که قسمتی از درآمدهای نفتی را در راستای کم کردن سوخت و مزایای حمل و نقل عمومی به حوزه حمل و نقل در کشور اختصاص دهند که این رقم در تفاهمنامه معادل 100 میلیارد دلار لحاظ شده است.
وی با ابراز تاسف نسبت به یکی از موضوعات مطرح شده در تفاهمنامهای که باید پیگیری شود، تصریح کرد: وزارت نفت اعلام کرده که باید سرمایهگذاریها در بخش حملونقل عمومی انجام شود و پس از اتمام و تکمیل پروژه هزینهها توسط وزارت نفت پرداخت شود که این موضوع کاری غیرممکن است چرا که مفهومی ندارد پروژهای که مشکلش حل شده پس از آن پرداختهایش انجام شود و بخش دیگری بخواهد پرداختی را در دستور کار خود قرار دهد.
قائم مقام معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: به طور معمول با توجه به اینکه این پروژهها، پروژههای بزرگ کشور به ویژه در بخش مترو محسوب میشوند، باید سرمایه گذاریهایش مستقیم و از طرف یک نهاد انجام و تقبل شود و معمولا هم خود دولت قسمت اعظم این پرداختها را برعهده گیرد و اگر قرار است در این راستا وزارت نفت کمکی انجام دهد باید مستقیم پرداختهای پروژههایی از این دست را تقبل کند چرا که مفهومی ندارد پروژهها پس از اتمام پرداختهایش انجام شود.
بهروز در مورد برآورد عدد پیشنهاد شده در این تفاهمنامه بیان کرد: برآورد عددی که در این تفاهمنامه پیشنهاد کردند، معادل 100 میلیارد دلار است که این رقم برای کل کشور بسیار عظیم است.
وی در مورد مدت زمان محقق شدن رقم برآورد شده در این تفاهمنامه اظهار کرد: قرار است این رقم طی مدت پنج سال محقق شود چرا که عددی بسیار بزرگ است.
قائم مقام معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در این تفاهمنامه صحبت از مدت زمان پنج سال شده اما من چندان به این موضوع خوشبین نیستم چرا که هم عدد پیشنهاد شده بسیار بزرگ است و هم روشی که مطرح کردهاند بسیار دور از ذهن به نظر میرسد زیرا ابتدا شهرداری باید سرمایهگذاری کند و بعد از آن طی چند سال دولت رقمی را پرداخت میکند.
به گفته بهروز به طور معمول و منطقی باید دولت بخشی از سرمایههایی که در بخش حملونقل عمومی را متقبل میشود به صورت مستقیم پرداخت کند.
وی همچنین در پاسخ به زمینههایی که قرار است اعتبار در نظر گرفته شده بر اساس تفاهمنامه میان وزارتخانههای کشور و نفت هزینه شود، خاطرنشان کرد: این اعتبار مربوط به کل کشور است اما عمده سرمایهگذاری مربوط به کلان شهرهایی همچون تهران است و به بخش حملونقل ریلی و اتوبوسرانی اختصاص مییابد.
قائم مقام معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در شهرهای کوچکتر نیز اعتبار در نظر گرفته شده به اتوبوسرانی و حوزه تاکسیرانی اختصاص مییابد و این دو حوزه نقش پررنگتری را بازی میکنند.
بهروز با بیان اینکه نباید فراموش کنیم از نظر جمعیت، حجم جابجایی و حجم مسافرتهایی که در کشور انجام میشود، شهر تهران دارای حجم بسیار زیادی است گفت: معمولا سهم 30 تا 40 درصدی از کل بودجههای سرمایهای بخش حمل و نقل عمومی به تهران اختصاص مییابد.
وی در مورد میزان اعتباری که در این تفاهمنامه قرار است به شهر تهران اختصاص یابد یادآور شد: این تفاهم نامه به صورت کلی بوده و هنوز مشخص نیست که چه میزان از اعتبار در نظر گرفته شده قرار است در شهر تهران هزینه شود،حتی چارچوبهای این تفاهم نامه نیز در هالهای از ابهام قرار دارد.
قائم مقام معاون حملونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: در صورتی که وزارت نفت بعد از اتمام پروژه بخواهد پرداختها را انجام دهد امیدی نیست که بتوان از این تفاهمنامه استفاده جدی کرد.