بازدید سایت : ۳۶۵۲۸

نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها در سنندج عادلانه تعیین می‌شود

|

تین نیوز | مدیرعامل سازمان تاکسیرانی سنندج معتقد است، نرخ‌های جدید کرایه تاکسی در این شهر با رعایت تمام جوانب و منصفانه خواهد بود.
 
همه ساله در نخستین ماه‌های فصل بهار، موضوع کرایه تاکسی‌ها و میزان افزایش آنها به سوژه مورد بحث مردم و رانندگان تبدیل می‌شود و در این میان هر کدام از این دو گروه با ارائه دلایل و توجیهاتی درصدی برای این افزایش در محافل و مجالس عمومی ارائه می‌دهند.
 
با توجه به اینکه قرار است در سال جاری مرحله دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرایی شود، رانندگان تاکسی نیز به واسطه آثار تورمی که این قانون ممکن است، داشته باشد خواستار تعیین نرخ منصفانه برای امکان گذران زندگی هستند.
 
از سوی دیگر شهروندان و مسافرانی که هر روز و به طور مداوم با استفاده از تاکسی‌ سر و کار دارند در صدد تعیین نرخ کرایه با در نظر گرفتن وضعیت اقتصادی شهروندان و همچنین اعمال سختگیرانه و دقیق قانون در این رابطه دارند.
 
در رابطه با سیاست‌های تاکسیرانی، میزان افزایش نرخ کرایه‌ها، تاکسی‌متر، خودروهای شخصی مسافرکش و سایر موضوعات با امجد اردلان، مدیرعامل سازمان تاکسیرانی سنندج به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.
 
افزایش نرخ کرایه تاکسی‌های سنندج برای سال جاری به چه میزان خواهد بود و از چه زمانی اعمال می‌شود؟
 
اردلان: سازمان تاکسیرانی مشخص کننده نهایی نرخ نیست و تنها حق پیشنهاد دارد و لذا ما نیز با هماهنگی که با نمایندگان خطوط تاکسیرانی صورت دادیم نرخی کارشناسی با در نظر گرفتن مسافت و زمانی که در ترافیک تاکسی‌ها صرف می‌کنند به شورای شهر پیشنهاد دادیم و آنها میزان افزایش نرخ کرایه تاکسی را تعیین می‌کنند.
 
البته پس از اینکه این کار در جلسات تخصصی مربوطه شورای شهر انجام شد مصوبه آنها به کمیته انطباق فرمانداری شهر رفت و پس از تأئید نهایی برای اجرا به ما ابلاغ می‌شود.
 
طبق برآوردهای کارشناسی ما به طور متوسط هر تاکسی روزانه 27 هزار تومان هزینه با عنایت به تمام نیازهای تاکسی برای صاحب آن در بردارد و طبق همین محاسبه‌ها، درآمد آن تاکسی در روز 40 هزار تومان است.
 
حال با کسر هزینه‌های ضروری برای تاکسی در طول شبانه‌روز، رقمی در حدود 13 هزار تومان برای رانندگان باقی می‌ماند که به هیچ عنوان جوابگوی نیازهای آنها نیست. البته ما تلاش خواهیم کرد درصد افزایش نرخ کرایه‌ها منصفانه و عادلانه باشد.
 
ظاهرا اعمال برخی محدودیت‌های ترافیکی نیز از سوی شما پیشنهاد شده است؟
 
بله. با توجه به وضعیت ترافیک، ما پیشنهاد اعمال محدودیت ترافیکی در برخی نقاط به منظور جابجایی مسافران را در شورای ترافیک شهرستان مطرح کردیم چون همانگونه که می‌دانید در ساعات پیک که تابع فصل است، جابجایی مردم دچار مشکل می‌شود.
 
خواستار اعمال محدودیت‌هایی برای ورود خودروهای شخصی در برخی خیابان‌های شهر هستیم و خود رانندگان تاکسی نیز اذعان دارند در صورتی که مشکل ترافیک وجود نداشته باشد تا ساعات پایانی شب نیز آماده خدمات رسانی و جابجایی مسافران هستند.
 
اما گرانی قطعات خودرو و هزینه‌های جانبی که تاکسی بر راننده تحمیل می‌کند، موجب شده تا مقداری گلایه‌مندی در این رابطه وجود داشته باشد و به همین خاطر لازم است مسئولان استان نیز با تعامل همه‌جانبه در این راستا گام بردارند، چرا که سازمان تاکسیرانی به تنهایی قادر به رفع معضلات نیست و همه دستگاه‌های ذیربط در این رابطه باید به صورت جدی وارد عمل شوند.
 
محدودیت ترافیکی در استان‌های همجوار ما اعمال شده و نتایج مثبتی به همراه داشته است که الگوگیری صحیح با توجه به شرایط شهر و استان ما می‌تواند ثمرات مثبت به همراه داشته باشد.
 
تاکسی‌متر در شهر و استان ما غریب است، چه برنامه‌ای برای نصب این وسیله در تاکسی‌ها دارید؟
 
متأسفانه استفاده از این وسیله تاکنون در تاکسی‌های شهر ما انجام نشده است، اما در برنامه‌های کاری ما برای سال 93 قرار دارد که البته این امر نیازمند همکاری تاکسی‌داران برای گرایش به استفاده از آن است.
 
ما هم معتقدیم نصب تاکسی‌متر بسیاری از تنش‌هایی که میان رانندگان و مسافران بر سر مبلغ کرایه وجود دارد را از بین خواهد برد و به همین علت به دنبال نصب این وسیله با هدف کاستن از این فشارها هستیم.
 
همینجا باید به مشکل دیگری نیز اشاره کنم و آن این است که از نظر بودجه در مضیقه هستیم، در شهر سنندج 3 هزار و 70 دستگاه تاکسی وجود دارند که 700 دستگاه از آنها عملا از رده خارج هستند و با وجود ثبت نام صاحبانشان برای تعویض خودروی خود به دلیل آنکه کارخانه‌ها پاسخ روشنی نمی‌دهند معطل مانده‌اند.
 
این معضل تنها مربوط به شهر ما نیست و به نحوی در کل کشور عمومیت دارد، البته در مجلس شورای اسلامی بحث خرید خودروهای خارجی برای استفاده در ناوگان تاکسیرانی مطرح شده است.
 
به هر حال یا با تزریق این خودروها به تاکسیرانی و یا با تعویض تاکسی‌های فرسوده باید مشکل رانندگان سنندجی نیز برطرف شود چرا که اکنون مسئله امرار معاش صاحبان خودروهای فرسوده نیز که تنها منبع کار آنها تاکسی است به دشواری صورت می‌گیرد.
 
رانندگان تاکسی همواره از جابجایی مسافران توسط خودروهای شخصی گلایه دارند، سازمان برای پیگیری خواسته‌های آنها چه اقداماتی داشته است؟
 
البته راهنمایی و رانندگی با خودروهای شخصی در این رابطه برخورد می‌کند اما آنگونه که مد نظر ما و به قدر کفایت بوده عمل نشده است و به نظر می‌رسد مقداری در برابر آنها کوتاه می‌آیند که شاید به دلیل مشکلات اقتصادی مردم باشد.
 
اما در جنبه‌های دیگر برای رانندگان تاکسی فعالیت‌های مناسبی را داشته‌ایم از جمله در بحث کار فرهنگی با توجه به قرار گرفتن مقوله فرهنگ در نامگذاری شعار سال از سوی رهبر معظم انقلاب، تلاش کردیم با برگزاری جلساتی با اساتید دانشگاه‌ها، دوره‌های آموزشی به منظور برخورد اخلاق‌مدارانه با مسافران و شهروندان را برای رانندگان آموزش دهیم.
 
اجازه بدهید کمی هم از منظر مسافران سؤالاتی مطرح کنیم، به نظر شما واقعا چند درصد رانندگان تاکسی به شکل صحیح و طبق قانون عمل می‌کنند؟
 
منکر برخی تخلفات از سوی تعداد معدودی از رانندگان نیستم و قبول دارم در ساعات پیک چون ترافیک خسته کننده و توقف‌های مختلف موجب استهلاک خودرو و کلافگی راننده می‌‌شود، ممکن است برخی مسائل رخ بدهد.
 
با این وجود با فعال کردن کمیته انضباطی که امسال به کمک شورا آئین نامه آن نیز تصویب شد همه تخلفات را با استفاده از بازرسان رصد می‌کنیم اگر چه در این رابطه نیازمند همکاری مردم هستیم.
 
شهروندان با مراجعه به سامانه پیامکی 100002040 می‌توانند تخلفات رانندگان تاکسی‌ها را گزارش دهند و در صورتی که در ساعات اداری این مسئله اتفاق افتاده باشد، همان زمان به فردی که شکایت کرده است پاسخ داده می‌شود.
 
به عنوان سؤال پایانی چه برنامه‌های دیگری برای سال 93 در دست اجرا دارید؟
 
تلاش ما فرهنگ‌سازی و القای این مسئله که سفر با تاکسی ایمن است خواهد بود و در این راستا قصد داریم با توزیع بسته‌های فرهنگی در مدارس، استفاده از تاکسی و پرهیز از سوار شدن بر خودروهای شخصی را به شهروندان و محصلان بقبولانیم.
 
همچنین با راه‌اندازی سایت سازمان بسیاری از ترددهای رانندگان در سطح شهر کاهش یافته است، چرا که در طول یک سال 24 هزار مراجعه به سازمان برای درخواست مرخصی توسط رانندگان انجام می‌شود که اکنون این فرآیند از طریق سایت اعمال و در هزینه و زمان رانندگان صرفه‌جویی می‌شود.
 
معتقدم 80 درصد کار ما فرهنگی است و به همین دلیل نیازمند تعامل با رسانه‌ها هستیم، در بحث فرهنگ‌سازی تلاش می‌کنیم حقوق شهروندی مردم را به آنها یادآور شویم و رسانه‌ها در این میان نقش مهمی بر عهده دارند.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.