بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

معضل ناوگان فرسوده اتوبوسرانی

تین نیوز | از زمان رخداد حادثه واژگونی اتوبوس در ورودی بزرگراه آزادگان به بزرگراه حکیم، تلاش کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران و مسوولان شهرداری، بررسی علل و عوامل این رویداد است. ازدست‌رفتن تعدادی از همشهریان ما در این حادثه و مجروح و مصدوم‌شدن دیگر مسافران این اتوبوس، موضوعی است که به هیچ عنوان پیرامون آن نباید اغماض صورت گیرد.

بر همین اساس از اولین دقایق پس از وقوع حادثه، نگارنده و مسوولان شهرداری تهران با حضور در محل، نظارت خود را برای انتقال مصدومان به مراکز پزشکی و واکاوی علل این واژگونی، آغاز کردیم. امروز از ساعت هشت صبح نیز، جلسه بررسی در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران با حضور معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برگزار خواهد شد. 

بارها گفته‌ایم که نیاز کلانشهر تهران در این بخش، حدود 11هزار دستگاه اتوبوس است و طبق تکلیف برنامه پنجم توسعه تا سال 97 باید 9هزار اتوبوس در این ناوگان، فعال باشد. در حال حاضر حدود پنج‌هزارو500 دستگاه در سطح خیابان‌های تهران خدمت‌رسانی می‌کنند که از این تعداد، حدود 500 دستگاه زمینگیر و به‌طور مداوم روانه تعمیرگاه می‌شوند.

عمر مفید اتوبوس‌ها در سطح خطوط مختلف اعم از «بی‌آرتی» و « عادی» هشت تا 10سال است، در نتیجه عمر خیلی از اتوبوس‌های ما بیش از میانگین مذکور و نیازمند نوسازی است. متاسفانه در سال‌های گذشته، به‌علت برخورد سیاسی دولت‌های نهم و دهم با مدیریت شهری در تهران، دولت از پرداخت سهم خود در این بخش سر باز زد.

این در حالی است که از ابتدای هدفمندی یارانه‌ها و ‌گران‌شدن حامل‌های سوخت، قرار بود، دولت وقت سالی هزار دستگاه اتوبوس نو به اتوبوسرانی تهران تحویل دهد که متاسفانه این اقدام صورت نگرفت و با معضل «فرسودگی ناوگان» مواجه هستیم.  احتمالا یکی از عوامل حادثه روز گذشته، استانداردنبودن اندازه‌های شیشه اتوبوس بوده که این امر، توجه به استانداردبودن اتوبوس‌هایی که از این پس خریداری می‌شوند را ضروری می‌کند.

خوشبختانه سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، آموزش‌های لازم را به رانندگان این وسایل نقیله عمومی ارایه کرده و اتوبوس‌ها نیز در نوبت «تعمیرات اساسی» قرار می‌گیرند. با این حال از دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود که به کمک مدیریت شهری تهران آمده و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت را تسریع کند. در بودجه مصوب سال 93 شهرداری تهران، بیش از دوهزارمیلیاردتومان به این بخش اختصاص داده شده و اجازه استفاده از «فاینانس» نیز به شهرداری داده شده است.

رییس و نمایندگان شورای شهر تهران نیز در این خصوص حساس بوده و بر استانداردبودن اتوبوس‌ها، نظارت جدی خواهد داشت. در خاتمه ضمن تسلیت به خانواده‌های همشهریان متوفی در این حادثه، به آنان اطمینان‌خاطر می‌دهم که این مساله تا رسیدن به نتیجه نهایی، با سرعت و دقت، پیگیری خواهد شد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • شاهرخ ظهرابزاده

    باز هم نگاه سخت افزار محور بجای نگاه نرم افزار محور ایراد وارد شده به شیشه اتوبوس بر اساس کدام استاندارد است؟ چرا کسی که اطلاع و تخصص درستی ندارد همینطور یک نظری می دهد؟ طبق کدام استاندارد؟ اینهایی که این سخنان را می گویند مگر تا حالا پایشان را فراتر از مرزهای کشور نگذاشته اند که ببینند در تمامی ممالک دنیا اندازه پنجره های اتوبوس همین است؟ همچنین فرسودگی یک داستان است و رانندگی جنون آمیز راننده هم یک داستان دیگر. اگر اتوبوس، نو و صفر کیلومتر هم باشد و راننده اش " شهوت سرعت " ‌داشته باشد نتیجه همینی خواهد بود که هست.