آمادگی ۹۲ درصد رانندگان مینیبوس برای از رده خارج کردن فرسودهها
تین نیوز | هزار مینیبوس فرسوده تهران تاکنون مشکلات بسیاری برای مردم و رانندگان مینیبوس ایجاد کردهاند.
علاوه بر مشكلات زیستمحیطی این وسایل نقلیه كه هر سال با آغاز فصل سرما تشدید میشود، مشكلات فرسودگی و هزینههای سربار نیز باعث شده كه رانندگان تمایل جدی به از رده خارج كردن و نوسازی مینیبوس خود داشته باشند.
نتایج نظرسنجی كه با همكاری مركز مطالعات و برنامهریزی شهر تهران و شركت واحد اتوبوسرانی پایتخت انجام شده و از رانندگان مینیبوسهای تهران بهدست آمده، نشان میدهد كه 92درصد رانندگان مینیبوس برای از رده خارج كردن وسیله فرسوده خود و 88درصد برای نوسازی مینیبوس خود آمادگی دارند. 83.7
درصد سن خودروی شركتكنندگان در این نظرسنجی 20تا 30سال بود و تنها 7درصد 30سال به بالا سن داشتند. در پرسش نخست، سن خودروی افراد مورد بررسی براساس فرسودگی نشان داد سن 9.3 درصد از خودروها پایینتر از 20سال بود اما 84درصد خودروها بین 21تا 30سال و 7درصد نیز بالای 30سال عمر داشتند. بدینترتیب براساس مصوبه هیأت وزیران در سال 1383حدود 90درصد از خودروهای مینیبوس شركتكننده در این نظرسنجی باید تاكنون از رده خارج میشدند كه تاكنون این اقدام لازم رخ نداده است.
انتظار برای كمك نهادهای دستاندركار
اما پرسش بعدی مربوط به بهترین كمك برای از رده خارج كردن خودروی فرسوده بود. براساس پاسخ رانندگان مینیبوس، 14درصد به اعطای وام اعتقاد داشتند و 28درصد كمك مستقیم نهادهای دستاندركار را عامل اصلی در طرح نوسازی ناوگان فرسوده مینیبوسرانی میدانستند و 53درصد اعتقاد به جایگزینی مینیبوسها با تردد در خطوط مناسب را داشتند.
همچنین 52درصد پاسخگویان خواستار این شدند كه اشتغال خود را از دست ندهند چرا كه غالب آنان تنها منبع درآمدشان مینیبوس بوده و تعداد كمی از آنها در كنار آن، شغل دیگری دارند.
از سویی با پاسخ رانندگان مینیبوس به سؤال میزان ساعات كاری روزانه در طول یك شبانه روز مشخص شد میانگین ساعات كاری آنان 14ساعت در شبانهروز است. این موضوع بیانگر این است كه درآمد حاصل از مینیبوسها كم و ناچیز است و مدت زمان استاندارد تعریف شده برای كار یعنی 8ساعت در شبانه روز كفاف زندگی را نمیهد و این افراد ناچار به افزایش ساعت كاری خویش برای كسب درآمد قابلقبولتر هستند.
1.9درصد كل سفرهای شهری تهران
با بررسی و محاسباتی كه بر پاسخهای ارائهشده اعمال شد، مشخص شد كه متوسط تعداد مسافری كه هر مینیبوس در طول شبانه روز جابهجا میكند 238نفر است. این درحالی است كه تعداد كل مینیبوسهای شركت واحد اتوبوسرانی و مینیبوسرانی تهران 1226دستگاه است. بدینترتیب مشخص میشود كه روزانه 291هزار نفر با مینیبوس در تهران جابهجا میشوند كه در مقایسه با آمار روزانه 15میلیون سفر شهری پایتخت، درصد استفاده از این وسایل نقلیه از تعداد كل سفرهای شهری تهران 9.1درصد است. با این حساب، سهم مینیبوسها در حملونقل عمومی رقمی ناچیز است كه
این امر گویای این مطلب است كه برخلاف انتظار، نهتنها در سفرهای روزانه تأثیرگذار نیستند بلكه ممكن است عدماستقبال از این خودروها، نارضایتی از سرویسدهی یا فرسودگی آنها باشد كه 98.1 درصد پایتخت نشینان از مینیبوسها بهدلیل فرسودگی استفاده نمیكنند.
ماهانه 108هزار تومان هزینه فرسودگی
از سویی نتایج بهدست آمده از پرسش میزان گازوئیل مصرفی یك مینیبوس در روز نشان داد متوسط گازوئیل مصرفی روزانه آنها 41.5 لیتر است. این رقم نشان میدهد با لیتری 600تومان گازوئیل بدون سهمیه، ماهانه فقط 747هزار تومان هزینه سوخت مینیبوسهای فرسوده میشود كه با نوسازی آنها میتوان روزانه 6لیتر از مصرف انرژی و هزینه آنها كاست كه هزینه آن درماه 108هزار تومان قیمت فرسودگی آن است.
اما مهمترین پرسشی كه رانندگان مینیبوس به آن پاسخ دادند، تمایل به نوسازی خودرو بود كه 88درصد آنان با این اقدام موافق بودند و 12درصد به علل مختلف ازجمله عدمتوانایی مالی در پرداخت اقساط خودروی جدید، با نوسازی مخالفت كردند. این سؤال حتی به نوع دیگر در پرسش «آیا حاضر به از رده خارج شدن خودرو خود هستید؟» با پاسخ مشخصتری مواجه شد كه 92درصد رانندگان موافق و تنها 8درصد با از رده خارج شدن خودروی خود مخالف بودند.
بهعبارت دیگر اكثریت قریب به اتفاق رانندگان، عزم خود را برای از رده خارج كردن مینیبوسهای فرسوده اعلام و نارضایتیشان را از شرایط موجود ابراز كردند. آخرین پرسش نیز جایگزینی برای از رده خارج شدن مینیبوسها بود كه درباره آن 73درصد تعویض با مینیبوس را انتخاب كردند. 10درصد حاضر به تعویض با تاكسی و 6درصد تعویض با اتوبوس را برگزیدند. سایرین نیز خواهان دریافت پول نقد معوض یا تعویض با ون شدند.