بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

چند و چون طرح کاهش در شورای شهر تهران

چند و چون طرح کاهش در شورای شهر تهران

تین نیوز | یکی از مهم‌ترین دستورات جلسه شورای شهر تهران به ارائه گزارشی درباره طرح کاهش و کنترل آلودگی هوای شهر تهران اختصاص داشت.

برای ارائه این گزارش از سیدجعفر تشكری هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران دعوت شده بود تا به صحن علنی شورای شهر بیاید.تشكری هاشمی بااشاره به اینكه وضعیت آلاینده ها در تهران خوب نیست، گفت: در سال‌های93و94 كیفیت بنزین و گازوئیل ارتقای قابل‌قبولی داشته اما همچنان هوای تهران از آلاینده‌ها در رنج است.
یكی دیگر از تأكیدات معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران این بود كه با اجرای طرح زوج و فرد برای تردد خودروها به میزان 50 درصد محدودیت ایجاد شد اما تنها 4درصد در كاهش آلودگی هوا تأثیرداشت كه رقم ناچیزی است.

وی خواستار تصمیم‌گیری جدی درباره وانت‌بارهای شهر تهران شد و گفت: 22درصد وانت‌بارهای تهران كاربراتوری هستند كه آلودگی آنها 61درصد است بنابراین باید نسبت به این وضعیت ناگوار تصمیم جدی گرفته شود.وی با وجود آنكه متولیان مبارزه با آلودگی هوا را دستگاه‌های متعددی نظیر سازمان حفاظت محیط‌زیست، نفت، شهرداری، وزارتخانه‌های كشور، صنایع، راه و شهرسازی اعلام كرد اما گفت: به‌دلیل محوریت داشتن بحث‌های محیط‌زیستی برای شهرداری تهران، طرحی تهیه كردیم كه طبق برنامه 5ساله دوم تهران و برنامه جامع كاهش آلودگی هوا برای كاهش انواع آلاینده‌ها بحث‌های ایجابی و محدودیت‌زا مطرح كرده است.

وی با اشاره به آلایندگی بالای خودروهای فرسوده كاربراتوری كه برابر با 40گرم به ازای هر كیلومتر است، گفت: براساس استاندارد یورو 4و 5 این آلایندگی باید كمتر از 2درصد این میزان باشد از طرفی موتورها به‌دلیل نامناسب‌بودن سیستم سوخت‌رسانی كاربراتوری‌شان معادل 8خودرو تولید آلایندگی دارند كه این میزان در نسل جدید خودروها برابر1.9 لیتر بنزین در هر100كیلومتر‌ است. وی بخش عمده آلایندگی هوا را به منابع متحرك نسبت داد كه سهم آنها 85درصد آلایندگی‌هاست. ‌

وی در تشریح طرح پیشنهادی كنترل آلودگی هوای تهران موسوم به «كاهش» گفت: پیش‌بینی شده است كه خودروها در 4گروه آبی، سبز، زرد و قرمز دسته‌بندی شوند و محدودیت‌های ترافیكی براساس این گروه‌بندی اعمال شود.بر این اساس گروه آبی متعلق به‌ خودروهای سواری، وانت‌بار و موتورسیكلت‌های هیبریدی، گروه سبز متعلق به‌خودروهای سواری، وانت‌ بارهای گازسوز با شاخص استاندارد یورو2 دارای معاینه فنی، گروه زرد مربوط به‌خودروهای كاربراتوری زیر استاندارد یورو2 كه به سن فرسودگی نرسیده‌اند و در نهایت گروه قرمز شامل تمام خودروهای فرسوده با سیستم كاربراتوری می‌شود.

وی در مورد تعداد خودروهای هرگروه نیز گفت: 29هزار و 802 خودروی دیزلی فرسوده داریم، 2میلیون و 957هزار خودرو شامل گروه سبز هستند. در كلاس زرد آنهایی كه در ساعات اداری وارد محدوده زوج و فرد می‌شوند 284هزاردستگاه است و دركلاس قرمز نیز 137هزار و 80خودرو داریم كه به‌شدت آلاینده هستند و اجازه تردد در محدوده طرح را ندارند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران با بیان اینكه طرح كاهش هم‌اكنون در شورای‌عالی ترافیك كشور در حال برررسی است، گفت: پیشنهاد شهرداری این است كه خودروهای آبی بدون محدودیت بتوانند در همه جای شهر حركت كنند و خودروهای سبز كه شامل خودروهای بنزینی انژكتوری است، به شرط داشتن مجوز، مجاز به تردد در محدوده ترافیك باشند اما محدودیت برای تردد خودروهای كاربراتوری غیرفرسوده در ساعات 6:30 تا 19 اعمال شود و در نهایت گروه قرمز نیز به هیچ وجه اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را نداشته باشند. معاون حمل‌ونقل و ترافیك شهرداری تهران خاطرنشان كرد: درصورت اعمال حداقل محدودیت‌ها، میزان‌ آلودگی هوای پایتخت به 19.1درصد خواهد رسید. نظرات اعضای شورای شهر درباره طرح كاهش را در جدول زیر بخوانید.

بیانیه اعضای شورای شهر تهران در حمایت از بیانات اخیر مقام معظم رهبریاعضای شورای اسلامی شهر تهران در جلسه دیروز در بیانیه‌ای از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای خبرگان رهبری حمایت كردند. اعضای شورای شهر تهران از بیانات وحدت‌بخش و عزت‌‌آفرین رهبر فرزانه انقلاب حمایت كردند كه متن كامل این بیانیه به شرح زیر است:

ما اعضای شورای اسلامی كلانشهر تهران مراتب سپاس خود را از فرمایشات وحدت‌بخش و عزت‌آفرین رهبر فرزانه انقلاب (مد‌ظله‌العالی) در دیدار با خبرگان رهبری اعلام داشته، جایگاه بلند مجلس شورای اسلامی را در بررسی حقوقی و كارشناسی برجام با بهره‌گیری از نظرات اعضای محترم شورای امنیت، تیم شجاع و متدین مذاكره‌كننده و فرهیختگان و شایستگان مرتبط با موضوع تأكید می‌كنیم.

مجلس شورای اسلامی حسب بیان معمار بزرگ انقلاب اسلامی كه مجلس را نهادی در رأس امور دانستند، می‌تواند حق مسلم ملت ایران را در بهره‌مندی از چرخه كامل سوخت هسته‌ای و منافع داخلی و بین‌المللی آن در پناه راهبرد اقتصاد مقاومتی مقتدرانه مورد ملاحظه قرار دهد و زیاده‌خواهی‌های هزاررنگ و هزارچهره حاكمیت مستكبر آمریكا و رژیم كودك‌كش صهیونیستی را مانع شود. برجامی كه بتواند لغو همزمان تحریم‌ها، صیانت از امنیت و هویت انقلابی ما، انجام متناظر تعهدات طرفین با حفظ اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی در منطقه و جهان را به همراه داشته باشد خواسته بی‌تردید همه دولتمردان و هر ایرانی شرافتمند می‌دانیم.
جدول

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد رضا سیستانی

    بسمه تعالی اقتصاد مقاومتی، پدافند غیر عامل و راهکارهای اقتصاد پایدار با خودرو life(شماره ثبت ID - ۱۷۴۸۵) ۱ - مصرف ۴ لیتر بنزین در ۳۰۰ کیلومتر(کاهش مصرف روزانه ۶۶ میلیون لیتر به ۱۲ میلیون لیتروافزایش صادرات بنزین) ۲ - نزدیکی شهر با روستا و تخلیه سریع شهر بر اثر حوادثغیر مترقبه مانند سیل و زلزله با سرعت ۳۰۰ کیلومتر در ساعت) ۳ - بنزینی -(هیبریدی) شارژ با: نور خورشید، برق خانگی و الکترو موتور چرخ جلو ۴ - شار‍‍ژ کامل باطری یک ساعته با الکتروموتور تایر جلو و چهار ساعته با برق خانگی ۵ - جای کم برای پارکینگ(عرض۸۵cm × طول۲۵۰cm) Email: sistaniy @ yahoo. com ۶ - کاهش گرد وغبار ناشی از اصطکاک جاده با لاستیک Telegram. me / lifecar۱ ۱۰ - جایگزینی مناسب بجای ماشین و موتورسیکلت sms: ۰۹۳۷۳۸۱۵۴۶۰ ۷ - اتاق تخم مرغی شکل آیرودینامیکی ۸ - کاهش ترافیک(با عرض ۸۵cm) ۹ - کاهش هزینه بازسازی جاده ها ۱۱ - ترمزهای جلو و عقب دیسکی ۱۲ - بهبود حمل ونقل شهری ۱۳ - دوستدار محیط زیست ۱۴ - عبور از طرح ترافیک ۱۵ - مناسب جهت بانوان ۱۶ - کاهش آلودگی هوا ۱۷ - ایمنی ماشینی ۱۸ - کمربند ایمنی ۱۹ - تک سیلندر ۲۰ - رادیوضبط ۲۱ - دو نفره ۲۲ - GPRS