بازدید سایت : ۳۵۸۹۲
در نشست بررسی وضعیت طرح کاهش آلودگی هوا مطرح شد

خروج ۲ هزار خودروی فرسوده تا پایان سال در اصفهان / قطار شهری در اولویت توسعه حمل‌ و نقل عمومی

خروج ۲ هزار خودروی فرسوده تا پایان سال در اصفهان / قطار شهری در اولویت توسعه حمل‌ و نقل عمومی

تین نیوز | نشست بررسی وضعیت تحقق طرح جامع کاهش آلودگی هوا با حضور مسئولان شهری و استاندار اصفهان برگزار شد.

نشست بررسی وضعیت تحقق طرح جامع کاهش آلودگی هوا پیش‌ از ظهر امروز با حضور رسول زرگرپور استاندار اصفهان، مهدی جمالی‌نژاد شهردار اصفهان، رئیس و اعضای شورای شهر و برخی از مسئولان شهری برگزار شد.

در ابتدای این جلسه رضا امینی ضمن تشکر از همراهی‌، حمایت‌ها و کمک‌های استاندار اصفهان در کاهش آلودگی، اظهار داشت: این نشست به منظور بررسی اقدامات صورت گرفته از سوی دستگاه‌های اجرایی در راستای اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوای اصفهان برگزار شده است.

وی افزود: آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و مسئولان در اصفهان است و طرح جامع کاهش آلودگی در راستای کاهش آلاینده‌های جوی وظایفی را برای دستگاه‌های اجرایی مشخص کرده است که امیدواریم با برگزاری چنین نشست‌هایی با همکاری همه نهادها به هدف‌های تعیین شده دست یابیم.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه بخش دولت را باید به دو بخش دولت مرکزی و استانی تقسیم کنیم، گفت: در استان با وقت‌گذاری‌های انجام شده به لحاظ مدیریتی اقدامات خوبی انجام شده اما دولت مرکزی به تعهدات خود در بخش‌های مختلف مانند پرداخت سهم خرید اتوبوس، یارانه بلیت اتوبوس، قطار شهری، بافت فرسوده، تاکسی‌های فرسوده و بسته‌های حمایتی تاکسی‌ها و غیره عمل نکرده است.

در ادامه نشست بررسی وضعیت تحقق طرح جامع کاهش آلودگی هوا، اعضای شورا به بیان نقطه نظرات خود پرداختند؛ احمد شریعتی با ملی خواندن پروژه جاده کمربندی اصفهان به شیراز عنوان کرد: با تکمیل این پروژه ترددها درون شهری کاهش چشم‌گیری خواهد داشت.

وحید فولادگر یکی دیگر از اعضای شورای شهر گفت: کاهش شاخص آلودگی هوا تا یک میزان مشخص امکان‌پذیر است اما از یک مقدار به بعد واقعاً سخت خواهد بود. برنامه فعلی برای حل بحران آلودگی یا همان طرح جامع کاهش آلودگی هوا پاسخگوی نیاز امروز نیست و نیازمند بازنگری‌ست.

وی افزود: چون این طرح را دولت نوشته است،‌ پیامد مشخصی در قبال عدم اجرای مسئولیت‌های دستگاه دولتی در آن مشخص نشده و اگر نهادی وظیفه‌اش را به‌درستی انجام نداد نگران عواقب مسئولیتش نیست.

غلام‌رضا شیران از دیگر اعضای شورا شهر با تأکید بر اینکه بیشترین سهم آلودگی اصفهان متعلق به خودروهاست اظهار داشت: باید کیلومتر پیموده شده را کم کنیم؛ برای نمونه ساخت‌وساز مدرسه توسط افراد در هر نقطه‌ای از شهر نظم آموزش‌ و پرورش را به هم ریخته است و از آن جا که سفرهای آموزشی 40 درصد از جابجایی‌های شهری را به خود اختصاص داده است، با نظم دادن به مدارس،‌ مسیر سرویس‌ها را کوتاه کرد و یا دانش آموزان بتوانند از دوچرخه استفاده کنند.

نور صالحی معاون اداری مالی شهرداری اصفهان با تأکید بر اینکه بودجه اختصاصی شهرداری برای حمل‌ونقل عمومی بودجه قابل قبولی است و با حمایت دولت می‌توان مشکلات مربوط به این بخش را حل کرد، افزود: ناوگان تاکسی‌رانی شهر بیش از 2 هزار ماشین فرسوده وجود دارد که امیدواریم در سال 95 از رده خارج شوند.

کریم نصر اصفهانی یکی دیگر از اعضای شورای شهر بیان داشت: با توجه به کاهش آلودگی هوا، راه‌اندازی تراموا و قطار شهری به‌منظور توسعه حمل‌ و نقل عمومی باید در اولویت قرار گیرد.

وی افزود: ساماندهی پیاده‌روها و ایجاد مسیر دوچرخه نیز در روان‌سازی ترافیکی و به دنبال آن کاهش آلودگی هوا بسیار اثرگذار است.

محمدجواد شعرباف مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان و حومه قطار شهری را پروژه‌ای گران توصیف کرد و بیان داشت: باید خط‌های دیگر مترو افتتاح و خط‌ها به صورت شبکه شود، چراکه در وضعیت فعلی و با وجود یک خط، به ازای هر نفر 25 هزار تومان هزینه می‌شود که منطقی نیست.

وی با انتقاد از عدم تخصیص بودجه‌های مصوب در دولت گفت: بودجه‌ای که در دولت نوشته می‌شود تنها 10 تا 15 درصد تحقق می‌یابد که اصلاً کافی نیست.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.