◄ تهران به 4500 اتوبوس نو نیاز دارد
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورایشهر تهران درباره خبر واریز یارانه اتوبوس از سوی دولت بهحساب شهرداری تهران گفت: 9 میلیاردتومان مانند قطرهای در دریای هزینههای شهرداری است.
مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورایشهر تهران درباره خبر واریز یارانه اتوبوس از سوی دولت بهحساب شهرداری تهران گفت: 9 میلیاردتومان مانند قطرهای در دریای هزینههای شهرداری است.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایسنا، فرهانی با اشاره به وظیفه قانونی دولت در تأمین هزینه 50 درصد توسعه مترو و یکسوم هزینه بلیت مترو و همچنین سهم 50 درصدی در توسعه ناوگان اتوبوسرانی گفت: این مبلغ بسیار کم است و طبیعی است با توجه به قیمتهای فعلی تنها میتوان از ایرانخودرو دو دستگاه اتوبوس خرید! اما این درحالی است که براساس برنامه، شهر تهران میبایست 9500 دستگاه اتوبوس داشته باشد اما حدود 5000 دستگاه دارد.
او بابیان اینکه درحالحاضر تعداد اتوبوسهای شهرداری تهران نسبت به سال 92 کاهش داشته است، گفت: تعداد اتوبوسهای شرکت واحد از حدود6500 به 5500 دستگاه تقلیل یافته است و این مهم نشان میدهد که ما نیازمند حدود 4500 دستگاه اتوبوس هستیم تا بتوانیم خدماترسانی مطلوبی به شهروندان داشته باشیم.
فراهانی بابیان اینکه میانگین عمر اتوبوسهای فعلی تهران9.5 سال است درصورتیکه براساس استاندار جهانی این عدد باید پنج سال باشد، افزود: بررسیها نشان داده است که 12 درصد آلودگی شهر تهران بهدلیل فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی است و قدیمی بودن اتوبوسها و فرسوده بودن موتور و سیستم احتراق سبب شده که این اتوبوسها آلاینده باشند.
فراهانی بابیان اینکه شهر تهران به 4500 اتوبوس نو احتیاج دارد و پیشنهاد ما این است که دولت اصلاً پول ندهد اما به سهم 50 درصدی خود در توسعه ناوگان توجه کند و 2000 دستگاه اتوبوس به شهرداری بدهد، گفت: شهرداری هرساله 1500 میلیاردتومان یارانه بلیت مترو و اتوبوس میدهد و سهم دولت را هم شهرداری پرداخت میکند.