بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

تیشه به ریشه سرمایه دوچرخه‌سواری در تهران زده‌ایم

عضو شورای شهر گفت گفت: مسیرهای دوچرخه به محل و معبری برای تردد موتورسیکلت‌سواران تبدیل شده‌اند که خود می‌تواند خطر بزرگ و جدی برای دوچرخه‌سواران باشد.

تیشه به ریشه سرمایه دوچرخه‌سواری در تهران زده‌ایم
تین نیوز |

عضو شورای شهر گفت گفت: مسیرهای دوچرخه به محل و معبری برای تردد موتورسیکلت‌سواران تبدیل شده‌اند که خود می‌تواند خطر بزرگ و جدی برای دوچرخه‌سواران باشد.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، سید آرش حسینی میلانی صبح امروز در دویست و نود و ششمین جلسه صحن علنی شورای اسلامی شهر تهران با تبریک و گرامی داشتن سالروز دوم خرداد و آزادسازی خرمشهر گفت: استفاده از دوچرخه سال‌ها است که در بسیاری از کلانشهرهای جهان که با ترافیک، آلودگی و معضلات محیط زیستی روبه‌رو هستند، متداول شده و مورد اقبال شهروندان قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مدیریت‌های شهری نیز در این چارچوب، اهتمام خویش را در توسعه این مد حمل و نقلی به‌کار گرفته‌اند، به گونه‌ای که اکنون دوچرخه به عنوان یکی از مدهای حمل و نقلی در بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی مطرح است.

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دوچرخه در زمانی نه چندان دور در ایران، همواره جزو مدهای حمل و نقلی درون شهری بوده است، اظهار داشت: توپوگرافی برخی از شهرهای ایران به گونه‌ای است که رفت و آمد برای همه اقشار و سنین جامعه با دوچرخه ممکن است اما به جای پاسداشت این سرمایه که با کودکی و نوجوانی بسیاری از شهروندان گره خورده، تیشه به ریشه آن زدیم.

به گفته حسینی میلانی، تغییر الگوی سبک زندگی، رفته رفته دوچرخه را از زندگی اکثریت مردم حذف کرد و استفاده از آن فقط به سنین کودکی تقلیل یافت. البته هنوز هستند کسانی که برای رفتن به محل کار و برای انجام کارهای روزانه از دوچرخه استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به خطرات خودرومحوری تصریح کرد: متاسفانه تغییر الگوی سبک زندگی از انسان‌محوری به خودرومحوری، سلامت شهروندان را با خطر روبه‌رو ساخته است زیرا منجر به کاهش فعالیت‌های بدنی، افزایش آلودگی صوتی و هوا از یکسو و راه‌بندان‌های شدید و ملال‌آور از سوی دیگر شده است که جسم و جان شهروندان را با خطر روبه‌رو می‌سازد.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه میلیون‌ها خودرو اعم از اتومبیل و موتورسیکلت در تهران عبور و مرور می‌کنند که بخش قابل اعتنایی از بودجه عمرانی و زیرساختی شهر را مختص خود ساخته‌اند، خاطرنشان کرد: این مسئله موجب شده قسمت زیادی از فضای شهری به زیرساخت‌های حمل و نقل‌های خودرویی اختصاص یابد که این امر، مشکلات اقتصادی و اجتماعی هنگفتی را با خود به همراه داشته است.

حسینی میلانی با بیان اینکه دوچرخه به عنوان یک مد حمل و نقلی مناسب، پاک و کم‌هزینه نسبت به اتومبیل و موتورسیکلت در تهران برای سفرهایی کمتر از ۱۰ کیلومتر می‌تواند گزینه راهگشا در شرایط کنونی باشد، ابراز داشت: درگیر کردن شهروندان با دوچرخه می‌تواند روی دیگر هم داشته باشد و آن، اینکه می‌تواند نقطه آغازی برای عزم شهروندان برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی‌شان برای تغییر مبلمان شهری از خودرومحوری به زیست‌محوری باشد.

وی در تشریح وضعیت دوچرخه در تهران بیان کرد: در سال ۱۳۹۷، ۵۸ هزار نفر-سفر از دوچرخه برای تردد استفاده شده اما اکنون این میزان در سال ۹۹ به ۱۸۰ هزار نفر-سفر رسیده و انتظار می‌رود که میزان استفاده از دوچرخه امسال به ۲۴۶.۶ هزار نفر-سفر برسد.

به گفته این عضو هیات رییسه شورای شهر، سهم دوچرخه در کل سفرهای روزانه شهروندان تهرانی از سه دهم درصد در سال ۹۷، به ۹ دهم درصد در سال ۹۹ رسیده و این میزان امسال به ۱.۲ درصد براساس پیش‌بینی‌ها می‌رسد. طول سفرهایی هم که با دوچرخه انجام شده از سه تا هشت کیلومتر و عمده سفرها نیز آموزشی، شغلی و برای خرید بوده است.

حسینی میلانی با اشاره به وضعیت دوچرخه‌های اشتراکی یادآور شد: در سال ۱۳۹۹، ۲۰ درصد سفرها با دوچرخه از طریق دوچرخه‌های اشتراکی بوده یعنی ۳۶ هزار نفر-سفر از طریق دوچرخه‌های اشتراکی استفاده می‌کردند که احتمالاً سهم استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی امسال به ۳۰ درصد برسد. هم‌اکنون نیز ۴۳ هزار نفر در اپلیکشن‌های دوچرخه‌های اشتراکی ثبت‌نام کرده‌اند.

وی افزود: تعداد دوچرخه‌های اشتراکی در سال ۱۳۹۹، ۱۳۰۰ دستگاه بوده، ۷۰ پارکینگ دوچرخه ساخته شده و ساخت و بهره‌برداری از ۲۵۵ کیلومتر مسیر دوچرخه محقق شده است. همچنین ۶۸ خانه دوچرخه در سطح بوستان‌ها فعال است.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه فراز و نشیب‌های متوالی اقتصادی بر میزان استفاده از دوچرخه در خانوار مناطق شهری ایران در جهت گسست میان خانوارها و دوچرخه تاثیرگذار بوده است، عنوان کرد: براساس آمار منتشرشده طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی، سهم دوچرخه در سال ۱۳۸۵ خورشیدی، در سبد لوازم خانگی خانواری شهری ۲۱.۱ درصد بوده است. این آمارها هر ساله افت نگران‌کننده‌ای داشته به گونه‌ای که در کمتر از ۱۳ سال، آن آمار بیش از پنجاه درصد کاهش داشته و سهم دوچرخه در سبد خانوار در سال ۹۸ به هشت درصد رسیده است.

حسینی میلانی با بیان اینکه کمک مدیریت شهری می‌تواند نقش موثری در بهبود سهم دوچرخه در سبد خانوار شهروندان داشته باشد، گفت: تقبل بخشی از هزینه اشتراک یا شارژ دوچرخه‌های اشتراکی می‌تواند در شرایط دشوار فعلی حمایت موثری از گسترش امکان دوچرخه‌سواری برای اقشار کمتر برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا می‌توانست فرصت مناسبی برای توسعه دوچرخه‌سواری برای تهران باشد، اظهار داشت: بسیاری از کشورها در شرایط کرونا، حمل و نقل عمومی را به علت شیوع ویروس محدود کردند و طرح‌های محدودیت‌زای ترافیکی با شدت بیشتری به اجرا درآمد، اما در تهران برعکس این اتفاق افتاد. طرح ترافیک برای تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی به جای عمومی برداشته شد.

سخنگوی کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با بیان اینکه ما برای توفیق در گسترش دوچرخه نیازمند طراحی‌های درست و در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و اجتماعی هستیم، تصریح کرد: طراحی‌ها در شهرهای موفق به گونه‌ای انجام شده است که شعاع دسترسی به مراکز عمده شهری به عنوان محرک‌های توسعه به فاصله پنج تا هفت کیلومتر برای استفاده‌کنندگان به ویژه دانشجویان و جوانان در اولویت نخست قرار گرفت و بنابراین امکان دسترسی به این مکان‌ها برای آنها به آسانی و راحتی فراهم شده. این شرایط در تهران اکنون فراهم نیست.

حسینی میلانی با اشاره به سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند خاطرنشان کرد: سیستم دوچرخه اشتراکی هوشمند یکی از اقدامات نوآورانه و مفیدی بوده است که در طی سه سال گذشته توانسته نقش اثرگذاری در افزایش استفاده از دوچرخه داشته باشد اما این سیستم، بیشتر زمینه استفاده شهروندان را در محدوده مرکزی شهر فراهم ساخته است.

وی با بیان اینکه یکی از راهکارهای اصلی توسعه دوچرخه در تهران توجه به شبکه محلات است، ابراز داشت: تردد ایمن و پیوسته دوچرخه‌ها در محدوده محلات، زمینه فراگیر شدن دوچرخه سواری را فراهم می‌سازد. برای دستیابی به این هدف، ایجاد یک شبکه متصل و ایمن برای تردد دوچرخه‌سواران ضروری است.

به گفته این عضو شورای شهر، در مناطق مختلف تهران مسیرهای دوچرخه ایجاد شده اما صرف ساخت مسیرهای دوچرخه بدون در نظر گرفتن شرایط ترافیکی و اجتماعی نمی‌تواند به افزایش دوچرخه‌سواری در شهر منجر شود. متاسفانه هم‌اکنون می‌بینیم که برخی از مسیرهای دوچرخه به محل و معبری برای تردد موتورسیکلت‌سواران تبدیل شده‌اند که خود می‌تواند خطر بزرگ و جدی برای دوچرخه‌سواران باشد.

حسینی میلانی اضافه کرد: رویکرد حناچی در حمایت از دوچرخه‌سواری اقدام بسیار ارزشمندی بوده و است که توانسته جنب و جوش جدیدی برای دوچرخه در شهر ایجاد کند، عنوان کرد: مدیران شهری نیز به تبعیت آقای شهردار با درجات مختلف در این امر مهم مشارکت داشته‌اند و زیرمجموعه‌های شهرداری اقداماتی را در این باره انجام دادند.

وی با بیان اینکه حمایت حناچی می‌تواند نقطه شروعی برای مشارکت دیگران در پویش دوچرخه باشد، عنوان کرد: نقطه کانونی این پویش باید آن باشد که اقتصاد دوچرخه‌سواری در کنار ایمن‌سازی مسیرهای منطبق با نیازهای مردم در سطح محلات در مدیریت شهری آینده مورد توجه قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    طرح دوچرخه سواری در تهران از قبل شکست خورده بود اما امثال شما با عدم فهم درست از مختصات تهران و سایر خصوصیات مثل فرهنگ ترافیک مان نتوانستید تشخیص بدین که فرق داره و هر گردی گردو نیست ! نفهمیدین پهناوری تهران و فراز و فرود های آن بحث متفاوتیه و نیاز به دوچرخه های برقی و شبکه گسترده شارژ هست نفهمیدین در تهران حتی راندن موتور هم خطرناکه کمتر کسی در تهران راضی می شه جونشو کف دستش بگیره و تو این شهر سوار دوچرخه بشه قبلش فرهنگ سازی لازمه نفهمیدین برای راه اندازی مسیرهای دوچرخه ، شهرانسان محور و امثال این کلمات زیبا که دائما بکار می برید نیاز به کم کردن بار ترافیکی سطح هست یعنی بار ترافیکی بین منطقه ایی حداقل باید از سطح جمع شود درحالیکه مناطقی از تهران بشدت فقر راه سواره دارد شما یک گوگل ارث را هم ببینید راحت می فهمید همان شهرهای آسیایی اروپایی قبلش چقدر راه سواره ساختن بعد دنبال مباحث اینچنین رفتن مرکز به سمت جنوب تهران و بازار کلا خفه است یک راه در رو وجود ندارد چراغ پشت چراغ و ماشین ها تو شکم همدیگر هستند دوچرخه کجا می خواد حرکت کنه ؟! از این رو احداث تونل سواره 12 کیلومتری صیاد از میدان سپاه تا بزرگراه بعثت و تونل 15 کیلومتری سواره از شیخ فضل الله تا تهرانپارس بسیار واجبه حالا نمی دونم عشق و تعصب به شهرهای اروپایی چنان کورتان کرده که نمی توانید واقعیت های ساده را ببینید یا توانایی اجرای ابرپروژه ها را ندارید و پشت کلمات قشنگ مخفی می شید هر چه هست تا مختصات تهران را درک نکنید و پیش نیازها را پاس نکنید نمی توانید در این شهر دوچرخه سواری راه بندازید صحبت سادس فقط کافیست بجای دیدن شهرهای اروپایی و شیفتگی ناشی از آن ، کمی به واقعیت های تهران نگاه کنید بعد راه حل ها مشخص است و قابل اجرا که البته توان و شایستگی می خواهد اجرای ابرپروژه ها کار هر مدیری نیست .