قطار هایپرلوپ جدید چین اولین آزمایش خود را با موفقیت پشت سر گذاشت
چین در این آزمایش ایمنی و عملکرد قطعات قطار هایپرلوپ خود را بررسی کرد تا برای تست های سریع تر آماده شود.
چین در این آزمایش ایمنی و عملکرد قطعات قطار هایپرلوپ خود را بررسی کرد تا برای تست های سریع تر آماده شود.
به گزارش تین نیوز ، یک هایپرلوپ فوق سریع در چین توانسته است با موفقیت اولین آزمایش خود را پشت سر بگذارد. این قطار سریع السیر درنهایت قرار است امکان حمل مسافر و بار با سرعتی در حدود 1000 کیلومتر بر ساعت یا حتی سریع تر را داشته باشد.
به گزارش SCMP، محققان چینی اخیراً آزمایشی را برای یک فناوری هایپرلوپ در شهر «داتونگ» در استان شاآنشی چین انجام دادند که شامل سه آزمایش 210 متری در یک خط مخصوص قطارهای مغناطیسی بود. سرعت کابین درنهایت به 50 کیلومتر بر ساعت رسید تا قطعات و ایمنی آن ها برای آزمایش های پرسرعت بعدی بررسی شود.
شرکت پیمانکار دفاعی CASIC که وظیفه تولید و مدیریت این پروژه را بر عهده داشته است، می گوید قطعاتی مثل آهنرباهای ابررسانا، سیستم های پرتوان الکتریکی، کنترل های ایمنی مبتنی بر هوش مصنوعی، دستگاه های ارتباطی بی سیم و حسگرها همگی در طول آزمایش ها طبق برنامه عمل کردند و حالا مسیر برای آزمایش های بیشتر هموار شده است.
در این گزارش البته گفته نشده است که هوا از داخل تونل تخلیه شده تا وضعیت خلأ به وجود بیاید یا خیر. حفظ محیطی با فشار پایین در داخل تونل یکی از بزرگ ترین چالش ها در مسیر توسعه فناوری های هایپرلوپ است.
سریع ترین قطار دنیا که درحال حاضر استفاده می شود، به سرعت 350 کیلومتر در ساعت می رسد. در شرایط فعلی به خاطر اصطکاک با ریل و مقاومت هوا نمی توان این سرعت را بیشتر از این افزایش داد، ولی قطار مغناطیسی داتونگ با حذف اصطکاک و کاهش مقاومت هوا احتمالاً می تواند به سرعت های بالاتر دست پیدا کند.
بورینگ کمپانی متعلق به ایلان ماسک یکی از شرکت های فعال در این بازار است که اولین بار در سال 2012 ایده یک تونل هایپرلوپ را مطرح کرد و همچنان آن را دنبال می کند. «ریچارد برنسون»، بنیان گذار هایپرلوپ وان هم دیگر کسی است که در این زمینه فعالیت دارد و در اولین آزمایش خود در سال 2020 به سرعت 172 کیلومتر بر ساعت رسیده بود.
اما مشکلات فنی و مالی مهم ترین مسئله ای است که بر مسیر آینده این شرکت ها سایه انداخته و ادامه کار آن ها را در هاله ای از ابهام قرار داده است.