بازدید سایت : ۲۷۸۲۱

نکاتی که باید درباره خطر ربات‌ های تلگرامی بدانید

توصیه می شود به دلیل مسائل امنیتی مانند حفظ اطلاعات شخصی، کاربران باید نسبت به عواقب احتمالی Bot یا ربات آگاه باشند.

نکاتی که باید درباره خطر ربات‌ های تلگرامی بدانید
تین نیوز

چند سالی است که قابلیتی به پیام رسان محبوب تلگرام به نام Bot یا ربات اضافه شده و کاربران بسیاری از آن استفاده می کنند، امکانی که گرچه جذابیت هایی دارد اما توصیه می شود به دلیل مسائل امنیتی مانند حفظ اطلاعات شخصی، کاربران باید نسبت به عواقب احتمالی آن آگاه باشند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، امروزه شبکه های اجتماعی بیشترین کاربران اینترنت را به خود اختصاص داده و هرکدام با ویژگی های منحصر به فرد خود کاربران زیادی را جذب کرده اند. در این میان تلگرام یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی است و از مهم ترین قابلیت های موجود در آن که به صورت رسمی توسط کاربران استفاده می شود، وجود ربات هایی برای انجام دستورات مدیریتی و تبلیغاتی است.  

درباره ربات های تلگرامی و جزئیات آن باید گفت یکی از قابلیت های پیام رسانی هستند که امکان تعامل کاربر با آن ها از طریق ارسال پیام و فرمان های متفاوت وجود دارد. این برنامه روی یک سرور اجرا می شود و تلگرام هم یک واسط ایمن برای تبادل بین کاربر و برنامه موجود در آن سرور است. خاصیت کدباز یا Open source بودن تلگرام این اجازه را به برنامه نویسان می دهد که برایش ربات بنویسند و به توسعه این برنامه کمک کنند.

اگرچه از زمان معرفی ربات ها بحث های گوناگونی مبنی بر امنیت آن مطرح شده اما همچنان با گذشت سال ها و وقوع برخی اتفاقات مانند دسترسی به اطلاعات کاربران شایعاتی مطرح و نگرانی هایی را به وجود آورده است چون بسیاری از کاربران علاقه زیادی به استفاده از انواع ربات ها دارند، بدون اینکه اطلاعی از عواقب استفاده از آنها مانند باعث آلوده شدن دستگاه یا تلفن هوشمند خودشان داشته باشند. هر از چند گاهی شنیده می شود که این ربات ها اطلاعات شخصی کاربران، چت ها، عکس و یا ویدئو را ذخیره کرده اند که بعضا امکان دسترسی به پیام های ارسال شده به ربات هم وجود داشته و سوءاستفاده هایی مثل اخاذی، سرقت هویت، یا حتی تهدید و ارعاب انجام شده است.

بر این اساس، در برخی موارد رباتی تبلیغ می شود که  کاربران از روی کنجکاوی می خواهند آن را امتحان کنند، درصورتی که کاربرد مفیدی ندارند و ترفندی برای به دست آوردن اطلاعات شخصی است.

از سوی دیگر ربات هایی وجود دارد که در ابتدا رایگان و باگذشت مدت زمان اندکی کاربر باید با پرداخت هزینه ای از آن استفاده کند بنابراین شاید این مبلغ کم باشد و اهمیتی نداشته باشد اما درصورت پرداخت اطلاعات بانکی ممکن است مورد سرقت و سپس برداشت از حساب به راحتی انجام شود.

به صورت کلی کارشناسان درباره نحوه کار ربات های تلگرامی معتقدند که ربات ها هم توسط توسعه دهنده اپلیکیشن تلگرام و هم توسط برنامه نویسان ها نوشته می شوند و خدماتی را برای کاربران فراهم و دسترسی هایی را ایجاد می کند و سپس به عنوان یک ابزار مورد استفاده و توجه کاربران قرار می گیرد.

طبق بررسی های انجام شده این ربات ها از بخش امنیتی به دو صورت عمل می کنند؛ یا اینکه مستقیما از کاربران استفاده می کنند و کاربر با رضایت اطلاعات را به آن می دهد یا به صورت غیرمستقیم امنیت و اطلاعات کاربر را به خطر اندازند و می توانند اطلاعات  را در اختیار داشته باشند، بنابراین هر دو صورت آن وجود دارد و می توان گفت ربات های تلگرامی به اطلاعات کاربران دسترسی پیدا می کنند.  

بنابراین کارشناسان توصیه می کنند کاربران فریب این گونه ربات ها را نخورند، چون علاوه بر اینکه استفاده از آنها می تواند ضرر مالی داشته باشد، ممکن است آدرس و اطلاعات شخصی کاربر را برای انجام تبلیغاتشان در اختیار شرکت های تجاری قرار دهند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.