تبدیل پسماندهای پلاستیکی به سوخت زیستی جت
بهبود عملکرد سوخت با اتیلبنزن سوختهای ساختهشده از منابع غیرنفتی، مانند پسماند روغن، نفت، گریس، یا زیستتوده گیاهی، معمولاً فاقد مقدار کافی هیدروکربنهای معطر هستند. هونگ لو توضیح داد: این ترکیبات برای حفظ عملکرد سامانه سوخت بهوسیله روغنکاری اجزای مکانیکی و درزگیری برای جلوگیری از نشتی، در طول عملیات عادی ضروری هستند. در حالی که اتیلبنزن یک هیدروکربن معطر است و از سوختهای فسیلی مشتق میشود، یافتن راهی پایدار برای تولید آن، کمکی برای تبدیل سوخت فسیلی به سوخت جت پایدار در صنعت هوانوردی بهشمار میرود. لو و همکارانش اتیلبنزن را انتخاب کردند؛ زیرا در مقایسه با سایر ترکیبات بسیار معطر تمایل کمتری به تشکیل دوده در هنگام سوختن دارد. آنها تصمیم گرفتند با پلیاستایرن شروع کنند؛ زیرا غنی از هیدروکربن است و بهوفور در جریان زباله موجود است. لو گفت: در آمریکا سالانه حدود ۲.۵ میلیون تُن پلیاستایرن تولید میکنیم و تقریباً همه آن در محلهای دفن زباله منتقل میشوند. این گروه پژوهشی برای تبدیل پلیاستایرن به اتیلبنزن، از تجزیه حرارتی استفاده کردند و آن را گرم کردند تا پلیمر را به مایع غنی از استایرن تجزیه کنند. در مرحله دوم با هیدروژناسیون (هیدروژنهکردن) آن را به یک اتیلبنزن خام تبدیل کردند و با تقطیر، محصولی به دست آوردند که ۹۰ درصد خالص بود. لو گفت: هنگامی که اتیلبنزن مشتقشده از پلیاستایرن با یک سوخت پایدار هوانوردی مخلوط شد، تقریباً به خوبی اتیلبنزن مشتقشده از سوختهای فسیلی عمل کرد. تصفیه بیشتر، عملکرد آن را بهبود میبخشد. وی توضیح داد: بررسی اولیه هزینه به ما نشان داد که اتیلبنزن تولیدشده از ضایعات پلیاستایرن، در مقایسه با اتیلبنزن تولیدشده از نفت خام ارزانتر است. همچنین بررسی چرخه حیات اتیلبنزنی که تولید کردیم به ما نشان داد در مقایسه با اتیلبنزن تولیدشده از نفت خام، انتشار کربن را ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش میدهد. لو و همکارانش امیدوارند این افزودنی را برای کمک به گسترش استفاده از سوختهای پایدار در حملونقل هوایی بسازند.
پژوهشگران روشی مقرون به صرفه برای تولید اِتیل بِنزِن از ضایعات پلی استایرن ابداع کردند که احتمالاً باعث کاهش اتکا به سوخت های فسیلی در حمل ونقل هوایی می شود.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، اِتیل بِنزِن مایعی اشتعال پذیر و سمی و بی رنگ است که بویی شبیه به بنزین دارد و یک افزودنی حیاتی برای سوخت های پایدار هوانوردی به شمار می رود.
این نوآوری ممکن است به طور چشمگیری ردپای کربن صنعت هوانوردی و اتکا به سوخت های فسیلی را کاهش دهد و باعث صرفه جویی چشمگیری در هزینه های سفرهای هوایی و کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی انتشار کربن می شود و آینده ای پاک تر و سبزتر را نوید می دهد.
ردپای کربن میزان کل گاز گلخانه ای منتشرشده توسط یک فعالیت، محصول، شخص، شرکت یا کشور است.
پیشرفت نوآورانه در سوخت های پایدار هوانوردی
پلی استایرن در انواع محصولات مصرفی استفاده می شود که عاقبت بیشتر آن ها به محل دفن زباله ختم می شود. روش جدیدی که هونگ لو (Hong Lu) و همکارانش در مرکز فناوری پایدار ایلینوی در آمریکا برای پسماند این محصول یافتند در راستای تلاش های صورت گرفته برای تبدیل سوخت هواپیماها از سوخت های فسیلی به سوخت های پایدار هوانوردی است. سوخت های پایدار هوانوردی یا سوخت زیستی جت از سوخت های زیست توده ای هستند که از گیاهان یا پسماندها به دست آمده اند.
بهبود عملکرد سوخت با اتیل بنزن
سوخت های ساخته شده از منابع غیرنفتی، مانند پسماند روغن، نفت، گریس، یا زیست توده گیاهی، معمولاً فاقد مقدار کافی هیدروکربن های معطر هستند. هونگ لو توضیح داد: این ترکیبات برای حفظ عملکرد سامانه سوخت به وسیله روغن کاری اجزای مکانیکی و درزگیری برای جلوگیری از نشتی، در طول عملیات عادی ضروری هستند.
در حالی که اتیل بنزن یک هیدروکربن معطر است و از سوخت های فسیلی مشتق می شود، یافتن راهی پایدار برای تولید آن، کمکی برای تبدیل سوخت فسیلی به سوخت جت پایدار در صنعت هوانوردی به شمار می رود.
لو و همکارانش اتیل بنزن را انتخاب کردند؛ زیرا در مقایسه با سایر ترکیبات بسیار معطر تمایل کمتری به تشکیل دوده در هنگام سوختن دارد. آن ها تصمیم گرفتند با پلی استایرن شروع کنند؛ زیرا غنی از هیدروکربن است و به وفور در جریان زباله موجود است.
لو گفت: در آمریکا سالانه حدود ۲.۵ میلیون تُن پلی استایرن تولید می کنیم و تقریباً همه آن در محل های دفن زباله منتقل می شوند.
این گروه پژوهشی برای تبدیل پلی استایرن به اتیل بنزن، از تجزیه حرارتی استفاده کردند و آن را گرم کردند تا پلیمر را به مایع غنی از استایرن تجزیه کنند. در مرحله دوم با هیدروژناسیون (هیدروژنه کردن) آن را به یک اتیل بنزن خام تبدیل کردند و با تقطیر، محصولی به دست آوردند که ۹۰ درصد خالص بود.
او گفت: هنگامی که اتیل بنزن مشتق شده از پلی استایرن با یک سوخت پایدار هوانوردی مخلوط شد، تقریباً به خوبی اتیل بنزن مشتق شده از سوخت های فسیلی عمل کرد. تصفیه بیشتر، عملکرد آن را بهبود می بخشد.
وی توضیح داد: بررسی اولیه هزینه به ما نشان داد که اتیل بنزن تولیدشده از ضایعات پلی استایرن، در مقایسه با اتیل بنزن تولیدشده از نفت خام ارزان تر است. همچنین بررسی چرخه حیات اتیل بنزنی که تولید کردیم به ما نشان داد در مقایسه با اتیل بنزن تولیدشده از نفت خام، انتشار کربن را ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می دهد.
لو و همکارانش امیدوارند این افزودنی را برای کمک به گسترش استفاده از سوخت های پایدار در حمل ونقل هوایی بسازند.