افتتاح ایستگاه جدید مهدیه و بازگشایی بخش میانی خط ٧ مترو
صبح روز شنبه ٢٣ تیر بخش میانی خط ٧ متروی تهران با ٥ ایستگاه و به طول ٦ کیلومتر بازگشایی و ایستگاه جدید مهدیه با حضور سید محمدعلی افشانی شهردار تهران افتتاح میشود.
صبح روز شنبه ٢٣ تیر بخش میانی خط ٧ متروی تهران با ٥ ایستگاه و به طول ٦ کیلومتر بازگشایی و ایستگاه جدید مهدیه با حضور سید محمدعلی افشانی شهردار تهران افتتاح میشود.
به گزارش تیننیوز، از ٥ ایستگاهی که شنبه مسافرگیری را آغاز میکند، ایستگاه مهدیه به عنوان ایستگاه تقاطعی که خطوط ٣ و ٧ مترو را به یکدیگر متصل میکند، در دوره اخیر مدیریت شهری تکمیل میشود و ٤ ایستگاه دیگر شامل ایستگاههای بریانک، کمیل، رودکی و نواب که به دلیل نداشتن ایمنی کافی در هشتم آبان ٩٦ تعطیل شده بودند، اکنون پس از ایمن سازی در اختیار شهروندان تهرانی قرار میگیرند و ایستگاه هلال احمر نیز ایستگاه عبوری در این مسیر است که به دلیل فراهم نبودن پله برقی افتتاح نمیشود.
براساس این گزارش، خط ٧ متروی تهران به عنوان عمیق ترین خط متروی پایتخت، ۲۷ کیلومتر طول، ٢٢ ایستگاه و ١٧ هواکش تونلی دارد و از شهرک امیرالمؤمنین (ع) (قصر فیروزه) در جنوب شرقی تهران آغاز شده و پس از طی مسیر شرقی - غربی و تقاطع با خط یک مترو در ایستگاه میدان محمدیه، از ایستگاه بریانک به سمت شمال متمایل میشود و در ایستگاه شهید نواب صفوی با خط ٢، در ایستگاه مهدیه با خط ٣، در ایستگاه توحید با خط ٤ و در ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس با خط ٦ تقاطع دارد. این خط در امتداد بزرگراه شهید چمران و پس از عبور از کنار برج میلاد، وارد میدان صنعت در شهرک قدس شده و در انتها به میدان کتاب در سعادت آباد در شمال غربى تهران میرسد.
رییس کمیسیون سلامت شورای چهارم شهر تهران در جلسه علنی ٢١ تیر ٩٦ شورای شهر وقت از اعضاى شورا درخواست کرد کمیته حقیقت یاب برای بررسی امنیت خط ٧ مترو تشکیل شده و ایمنی این خط تضمین شود اما بخش بهره برداری شده از این خط، همچنان با وجود عدم ایمنی کافی به فعالیتش ادامه داد تا شورای پنجم شهر تهران و شهردار وقت، فعالیت آن را متوقف کردند و مقرر شد این خط پس از ایمن سازی در اختیار شهروندان قرار گیرد.
اهم دلایل توقف بهره برداری از خط ٧ مترو در هشتم آبان ٩٦ به این شرح بود:
• عدم راه اندازی سیستم سیگنالینگ در محدوده بهره برداری
• عدم امکان کاهش سرفاصله حرکت قطارها
• عدم تکمیل بخشهایی از کارها جهت تحویل موقت به کارفرما
• عدم راه اندازی سیستم تهویه در محدوده بهره برداری
• عدم نصب و راه اندازی سامانههای کنترلی و نظارتی در ایستگاهها
• ایرادات موجود در خصوص روسازی و ریل گذاری
• عدم پایداری سیستم برق رسانی جهت تأمین توان
• عدم وجود مسیر خروج اضطراری در طول خط
• عدم اجرای سازه اصلی ایستگاه R7 و وضعیت ناایمن عبور قطارها از این محدوده
• عدم تحویل موقت فضاهای ساختمانی و تجهیزاتی
• عدم تأمین انشعاب آب دائم برای ایستگاهها جهت استفاده در زمان بهره برداری
گفتنی است؛ اقدامات انجام شده در فاز اول (بخش میانی) شامل تکمیل، نصب و راه اندازی سامانههای سیگنالینگ، تهویه و خروج اضطراری، برق و مخابرات بوده تا ایمنی تردد مسافران در این بخش از خط ٧ مترو که صبح روز شنبه ٢٣ تیر به بهره برداری میرسد، تأمین شود.