◄ مجوز ساخت دربستر رودخانه معامله با جان مردم است
رییس جمهوری صدور مجوز ساخت در بستر رودخانهها را معامله جان مردم با پول کثیف دانست و گفت: سیل فروردین صدای رسای طبیعت بود و باید سال 98 را سال آزاد سازی طبیعت در کل ایران کنیم.
رییس جمهوری صدور مجوز ساخت در بستر رودخانهها را معامله جان مردم با پول کثیف دانست و گفت: سیل فروردین صدای رسای طبیعت بود و باید سال 98 را سال آزاد سازی طبیعت در کل ایران کنیم.
به گزارش تیننیوز به نقل از ایرنا، حسن روحانی در مراسم بهرهبرداری از سه طرح بزرگ شهری تهران با اظهار داشت: تهران باید توسط جنگلها محاصره و جلوی توسعه بیرویه هم گرفته شود.
وی تصریح کرد: امروز شاهد یک تحول بسیار مثبت برای محیطزیست تهران، حمل و نقل سریع و به سلامت، امن با مصرف کم انرژی هستیم.
وی خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که امروز سه پروژهای افتتاح شد که دو پروژه آن در قدم اول به مسئله محیط زیست مربوط می شود.
رییس قوه مجریه در بخش دیگری از سخنان خود خط 6 را یکی از طولانی ترین خطوط متروی تهران و منطقه توصیف کرد و گفت: یکی از افتخارات ما طرح های مهم توسعهای کشور است.
روحانی افزود: در آغاز انقلاب یکی از مباحثی که شاید امروز برای مردم باور کردنی نباشد، این بود که آیا مترو تهران که اساس آن قبل از انقلاب طراحی شده بود باید اجرا شود یا خیر و سخن از این بود که این پروژه به مردم تهران مربوط میشود و نه مردم کشور و بنابراین از بودجه عمومی چیزی نباید پرداخت شود.
وی ادامه داد: سخن از این بود که مترو یک پروژه لوکس است و ما به جای این پروژه باید برای مردم تهران اتوبوس تهیه کنیم و این که این پروژه ما را وابسته میکند و با خودکفایی و استقلال ما منافات دارد.
وی اضافه کرد: امروز نه نیاز هست و نه فرصت که بگویم چگونه افرادی با این پروژه مخالف بودند و شاید شما تعجب کنید، افرادی که معروف به روشنفکر و تحصیلکرده بودند با پروژه مترو مخالف بودند و نه اینکه فکر کنید افراد خاصی که اطلاعات کافی از این گونه مسائل نداشتند با این پروژه مخالف باشند.
رییس جمهوری همچنین گفت: مجلس اول با همین دعواها گذشت و مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی که اصرار داشت این پروژه اجرایی شود به خاطر مخالفتهای شدید در درون مجلس و بیرون مجلس این طرح باقی ماند. اما در مجلس دوم که ترکیب نمایندگان تغییر کرد و شرایط مناسب شده بود، در همان اوایل مجلس دوم و در سال ۶۳ که نمایندگان تهران چند هفته یک بار برای تهران جلسه داشتند و ریاست آن هم به عهده مرحوم آیتالله هاشمی رفسنجانی بود بحث مترو مطرح شد و در یکی دو جلسه بعد به تصویب رسید که مترو تهران اجرا شود.
وی یادآورشد: در آن زمان از طرف نمایندگان تهران در مجلس بنده و آقای درینجفآبادی از طرف نمایندگان تهران مسئول شدیم که مسئله مترو را دنبال کنیم. کمی که مترو اجرا شده بود بازدید کردیم و با مهندسین صحبت میکردیم و به جلسه گزارش میدادیم.
رییس جمهوری با بیان این که الحمدالله امروز ما شاهد تحول بسیار مثبت برای محیط زیست تهران و حمل و نقل سریع، سلامت، امن و با مصرف کم انرژی هستیم، اظهارداشت: خط 6 مترو تهران که امروز آغاز به کار کرد، با توسعهای که به سمت جنوب خواهد داشت یک طرح ۳۸ کیلومتری و یکی از طولانیترین خطوط متروی تهران و طولانیترین خط مترو منطقه خواهد بود.
روحانی طرحهای مهم توسعهای را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت: در همین ایام نوروز که هم با رحمت خداوند مواجه بودیم و هم با رنج و سختی بندگان خداوند و دیدیم که طرحهای توسعهای جان هزاران نفر را نجات داد.
وی با بیان اینکه در بحث سد هم ما مرهون تلاشهای آیتالله هاشمیرفسنجانی هستیم و ایشان بیشترین تلاش را بعد از جنگ برای توسعه کشور و از جمله سدها داشت، افزود: در خوزستان سد دز قدیمی است، اگر سد کرخه نبود و سد کارونها،سد شهید عباسپور و گتوند نبود امروز استان خوزستان چه وضعی پیدا میکرد.
وی یادآورشد: ۱۲ فروردین امسال هشتهزار و 500 متر سیلاب در ثانیه وارد کرخه میشد این تنها از مسیر کرخه بود و از مسیرهای دیگر هم آب وارد میشد اگر سد کرخه نبود آن وقت وضع شهرهای غربی و شرقی و مرکزی خوزستان چه میشد.
رییس دولت دوازدهم با بیان اینکه بسیاری از طرحها است که وقتی درباره آن قضاوت میکنیم باید بلند مدتتر به آن نگاه کنیم، ابراز امیدواری کرد: سیل فروردین امسال باعث تحول مثبت برای آزادسازی مسیل رودخانهها باشد.
روحانی تصریح کرد: سیل جاری نمیشود، در مسیل خود می آید وقتی مسیل را قطع میکنیم و خانه رود را خراب میکنیم، سیل و رود هم روزی خانه ما را خراب خواهد کرد.