◄ همکاری شهرداری و شرکت متروی تهران در پروژه قطار ملی
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، بر لزوم همکاری با شرکت مترو جهت انبوه سازی نمونه تولید شده از قطار ملی مترو تاکید کرد و گفت: این موضوع در قالب قرارداد تولید 420 دستگاه واگن و پس از مشخص شدن درصد نهایی داخلی سازی این پروژه محقق می شود.
معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، بر لزوم همکاری با شرکت مترو جهت انبوه سازی نمونه تولید شده از قطار ملی مترو تاکید کرد و گفت: این موضوع در قالب قرارداد تولید 420 دستگاه واگن و پس از مشخص شدن درصد نهایی داخلی سازی این پروژه محقق می شود.
به گزارش تین نیوز جلسه تشریح جزئیات و بازدید از پروژه قطار ملی مترو با حضور « حسین رجب صلاحی» معاون امور شهرداریهای سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، « مرضیه شاه محمدی» مدیرکل دفتر حمل و نقل ریلی درون شهری و حومه این سازمان، « علی امام» مدیرعامل شرکت متروی تهران و « منوچهر منطقی» دبیر ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
در این جلسه حسین رجب صلاحی با اشاره به اعلام آمادگی سازمان شهرداری های وزارت کشور برای همکاری با شرکت مترو جهت انبوه سازی قطار ملی مترو، عنوان کرد: در قرارداد ۶۳۰ دستگاه با شرکت چینی، تاکید کرده ایم که باید تا ۵۵ درصد قطعات قطارها از طریق شرکت های داخلی تولید شود. این امر بیانگر رویکرد ما نسبت به همکاری با شرکت مترو برای افزایش درصد داخلی سازی واگن ملی است.
معاون امور شهرداریهای وزارت کشور با اشاره به آنکه تهران در مجموع به 1050 دستگاه واگن نیاز دارد، خاطر نشان کرد: با محقق شدن قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن در تلاش هستیم قرارداد تولید ۴2۰ دستگاه واگن را عملیاتی کنیم. پس از مشخص شدن درصد نهایی داخلیسازی قطار ملی مترو، با هدف حمایت از انبوه سازی این پروژه، قرارداد ۴۲۰ دستگاه واگن باقی مانده را با شرکت واگن سازی منعقد می کنیم.
رجب صلاحی تاکید کرد: در شرایط تحریم، شرکتهای اروپایی هیچ نوع همکاری با ایران برای تامین واگن مترو نداشتند و البته شرکتهای چینی نیز همکاری اندکی مبذول داشتند.
معاون امور شهرداریهای وزارت کشور افزود: با تکمیل پروژه واگن ملی مترو، باید بتوانیم در ادامه به انبوه سازی قطار ملی برسیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.
رجب صلاحی با اشاره به اینکه منبع تامین مالی تولید420 دستگاه واگن فاینانس کشور چین است، گفت: در ابتدا باید قرار داد ۶۳۰ دستگاه واگن با شرکت های چینی به نیمه راه برسد، سپس فرایند اداری فاینانس ۴۲۰ دستگاه را آغاز کنیم.
به تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، قطارملی مترو تا کنون بیش از 50 درصد بومی سازی شده است. هر چند از دید این معاونت، این که یک مجموعه بتواند طراحی یک محصول را انجام دهد و اجزای سازنده آن را تولید کند، یعنی بومیسازی رخ داده است.