بازدید سایت : ۷۹۱۸۴
چه اصراری برای نصب درب‌های شیشه‌ای در مترو وجود دارد؟

۱۰۰۰ میلیارد تومان برای جلوگیری از خودکشی / آمار خودکشی در مترو چقدر است؟

۱۰۰۰ میلیارد تومان برای جلوگیری از خودکشی / آمار خودکشی در مترو چقدر است؟
|

تین نیوز | اعضای شورای شهر تهران در حالی اصرار به نصب درب‌های شیشه‌ای جداکننده در مترو تهران برای جلوگیری از آمار خودکشی یا حوادث مسافری را دارند که به گفته معاون شهردار تهران این طرح ۱۰۰۰ میلیارد هزینه برای مدیریت شهری در پی دارد؛ آیا واقعا نصب این درب‌ها برای مترو ضروری است؟

پس از بررسی موضوع نصب درب‌های شیشه‌ای مترو تهران در جلسه هفته گذشته شورای شهر؛ حالا رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران از ارجاع اصل طرح و نیز میزان اولویت دار بودن نصب دیوارهای شیشه‌ای در مترو به مرکز مطالعات شهرداری تهران خبر داده و اعلام کرده است: در صحن شورای شهر تهران این سؤال مطرح شده است که آیا شیشه‌های ایمنی باید در ایستگاه‌های مترو نصب شود یا خیر؟ بر همین اساس مقرر شد مطالعات آن به مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران سپرده شود تا اولویت‌دار بودن آن نیز مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.
 
ماجرای نصب درب‌های شیشه‌ای در مترو سابقه‌ای برای اولین بار در سال 93 مطرح شد. وقوع چهارمورد خودکشی که البته به صورت رسمی اعلام شد و چند مورد اقدام به خودکشی که ناکام ماند باعث شد تا طرح نصب شیشه برای جداسازی محل استقرار مسافران از ریل ها توسط برخی کارشناسان مطرح و توسط برخی اعضای شورای شهر پیگیری شود.
 
البته آمارهای خودکشی و حوادث انسانی در مترو تهران طی سه سال اخیر بسیار ناچیز گزارش شده است به طوریکه در سال 92 یک مورد، درسال 93 چهار مورد و در سال جاری نیز تنها یک مورد خودکشی درمترو به ثبت رسیده است.
 
1000 میلیارد برای جلوگیری از خودکشی
 
عبدالله‌پور معاون فنی شرکت بهره‌برداری مترو در خصوص اجرای این طرح، با بیان اینکه مبلغ 1000 میلیارد ریالی برای ایجاد درهای جداکننده در هر ایستگاه اعتبار لازم است، تاکید می‌کندکه «با این رقم می‌توان شش ایستگاه جدید ایجاد کرد و دو قطار مترو را نیز به صورت 100درصدی تعمیر کرد و این در حالی است که 40 قطار مترو نیاز به تعمیرات اساسی دارد.»
 
تشکری هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به این طرح می‌گوید: باید بررسی شود که آیا انجام هزینه گزاف برای کاهش تعداد کشته‌شدگان در مترو دلیل کافی است که کل مجموعه شهرداری را با هزینه 1000 میلیاردی مواجه کنیم؟
 
تشکری هاشمی البته با بیان اینکه در کل دنیا تنها 40 کیلومتر خط مترو به این درها مجهز هستند، تصریح می‌کند: گران بودن، هماهنگ کردن این درها با سیستم ریلی، افزایش تعمیرات و افزایش گرمایش در ایستگاه‌های مترو از مهم‌ترین معایب این درها است.
 
معاون شهردار تهران با بیان اینکه در خطوط متروی تهران 4 نسل قطار وجود دارد که هرکدام طراحی خود را داشته و درهایشان در محل‌های متفاوت قرار دارد، گفت: اگر بخواهیم درهای بازشوی ایمن در ایستگاه‌ها نصب کنیم باید منطبق با درهای یکی از این قطارها باشد و عملا با نصب این درهای شیشه‌ای نمی‌توان از سه نسل دیگر قطارها استفاده کرد و این در حالی است که ما برای اداره خطوط از سایر خط‌های مترو قطار به سایر خط‌ها تزریق می‌کنیم.
 
استفاده از این درها در دنیا طبیعی است
 
البته احمد دنیامالی عضو شورای شهر تهران که سابقه معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران را نیز در کارنامه خود دارد، معتقد است که «گزارش ارائه شده درخصوص مشکلات سیگنالینگ و قدیمی بودن قطارها درست نیست و اطلاعات ارائه شده درخصوص عدم استقبال کشورهای دیگر از این درها نیز درست نیست، چراکه تنها با یک سرچ در اینترنت و مرور اطلاعات ویکی‌پیدا متوجه می‌شویم که شهرهای زیادی از این درهای جداکننده استفاده می‌کنند.»
 
محسن سرخو دیگر عضو شورای شهر و از موافقان این طرح می‌گوید: یک سال و نیم از برنامه پنج ساله شهرداری می‌گذرد و شهرداری درخصوص ضرورت نصب این درها مطالعات کامل ارائه کرده است اما معاون مربوطه این اطلاعات را درست نخوانده است.
 
اجرای آزمایشی طرح
 
 
با وجود این موافقت‌ها و مخالفت‌ها، شورای شهر تهران مصوب کرده است که دو ایستگاه در خط فرعی مترو فرودگاه مهرآباد که تا چند وقت دیگر قرار است به بهره‌برداری برسد، به این سیستم مجهز شود تاپس از بررسی عواقب و نتایج آن، در خصوص اجرای سراسری آن تصمیم گرفته شود.
 
این طرح در حال برای مقابله با خودکشی مطرح شده که هر روز راه‌های جدیدتری برای بیماران روانی که به دنبال چنین اقداماتی هستند مطرح می‌شود و چه شیشه در مترو نصب شود و چه نصب نشود، دردی از بیماران خودکشی حل نخواهد شد.
 
برای اجرای این طرح قرار است هزار میلیارد تومان هزینه شود، هزینه‌ای که با آن می‌شود 10 کیلومتر خط مترو احداث کرد یا شش ایستگاه جدید به بهره‌برداری رساند و همه اینها در حالی است که مترو تهران برای تکمیل و بهره‌برداری کامل به 12 هزار میلیارد بودجه نیاز دارد و حالا صرف چنین بودجه‌ای برای یک کار تشریفاتی جای سوال دارد. اینطور نیست؟

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حسین کریمی پاسخ

    با این پول میشه مترو پرند که ۴۰۰ میلیارد پول میخاد رو ساخت دولت یازدهم که متوقف کرده پروژه رو

  • علی پاسخ

    مراقب تکرار فساد با جذب بودجه برای تامین این حفاظها باشید. ١٠٠٠ میلیارد تومان بودجه درخواستی این کار برای همه خطوط موجود تهران یعنی ۱۲۲ کیلومتر خطوط یک، دو، سه و چهار یعنی گفتن این مطلب که فقط این آیتم کاری حدود ۸.۱(هشت و یک دهم درصد) درصد از هزینه احداثخطوط مترو(مشابه طرح موجود در تهران) را به خود تخصیص میدهد که به جوک شبیه است. بررسی دقیق سازمان بازرسی ضروری است.