بازدید سایت : ۷۹۱۸۴

اساسنامه اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور

اساسنامه اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور

اساسنامه اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور
|

اساسنامه اتحادیه شرکتهای قطار شهری کشور

فصل اول: کلیات
 ماده 1 : بمنظور فراهم آوردن زمینه های همکاری مناسب و مساعدت به شرکت های قطار شهری در ارتباط با تأمین امکانات مورد نیاز و ارائه خدمات آموزشی ، فرهنگی ، فنی ، تخصصی و ایجاد هماهنگی و برنامه ریزی پیرامون طرحهای جاری و آتی و همچنین خرید و فروش کلی لوازم و قطعات یدکی اصلی مورد نیاز قطار شهری ها از داخل و خارج ، اتحادیه شرکت های قطار شهری کشور در این اساسنامه اختصارا" (اتحادیه) نامیده میشود به استناد بند 6 ماده 11 اساسنامه سازمان شهرداریهای کشور تشکیل میگردد.
 
ماده 2 : اتحادیه دارای شخصیت حقوقی مستقل بوده و برابر مفاد این اساسنامه وظایف محوله را انجام میدهد.
 
ماده 3 : مرکز اتحادیه تهران می باشد .
 
ماده 4 : محدوده فعالیت اتحادیه کشور ایران می باشد .
 
ماده 5 : مدت اتحادیه از تاریخ تأسیس نامحدود می باشد .
 
ماده 6 : اتحادیه با هدف پشتیبانی و توسعه و تجهیز سیستم حمل ونقل درون شهری و حومه ای کشور و بهبود ارائه خدمات به شهروندان فعالیت می نماید .
 
ماده 7 : وظایف :
  اتحادیه در راستای تأمین نیازهای اعضا و بر اساس تشخیص نیاز و سفارش آنها به ترتیب زیر عمل خواهد کرد :
 
1-      انجام مطالعات لازم جهت ساماندهی سیستمهای مالی ، اداری ، فنی ، بهره برداری و برنامه ریزی قطار شهری ها.
 
2-   تدوین و برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای مدیران و کارکنان و برپائی گردهماییهای ادواری بمنظور ارتقاء سطح علمی و تخصصی اعضاء .
 
3-      برنامه ریزی و پشتیبانی جهت واگذاری امور تصدی گری قطار شهری ها به بخش غیر دولتی.
 
4-      ارائه خدمات مشاوره ای و تخصصی در زمینه های مختلف شهری .
 
5-      بررسی لازم در مورد تعیین نوع قطار شهری و نحوه واگذاری ناوگان به شهرهای مختلف .
 
6-   برنامه ریزی و اقدام در خصوص ارتقاء سطح آگاهی های عمومی شهروندان و فرهنگ سازی استفاده بهینه از سیستم های حمل ونقل شهری .
 
7-      ایجاد ساز و کارهای لازم برای همکاری متقابل اعضا بالاخص قطار شهری های همجوار در زمینه های مختلف .
 
8-      انجام هرگونه عملیات در زمینه های خدماتی ، بازرگانی داخلی ، خارجی و اقتصادی در حیطه تخصص قطار شهری ها .
 
9-      هماهنگی و ایجاد وحدت رویه برای تهیه و توزیع مایحتاج اعضا اعم از قطعات یدکی و ملزومات .
 
10-   برقراری ارتباط با کارخانه ها ، شرکتها ، سازمانها ، مراکز تجاری ، خدماتی ، داخلی و خارجی و قبول نمایندگی آنها جهت تحقق اهداف اتحادیه .
 
11-   ایجاد صندوق اعتبارات با استفاده از سرمایه گذاری اعضا و اعتبارات اعطائی دولتی و محلی و احیانا" حقیقی و حقوقی برای تأمین نیاز مالی اتحادیه با رعایت مقررات .
 
12-   استفاده از خدمات افراد متخصص ، مهندسین مشاور ، پیمانکاران ، سازندگان ، دانشگاهها و مؤسسات تحقیقاتی اعم از داخلی یا خارجی با رعایت مقررات .
 
13-   بررسی و ارائه پیشنهاد در خصوص اصلاح روشها ، ضوابط و شاخصهای توزیع اعتبارات و سایر امکانات به وزارت کشور برای تخصیص عادلانه یارانه ، تسهیلات و امکانات .
 
14-    ارائه شیوه های جدید برای استفاده مطلوبتر از ناوگان و امکانات بخش غیر دولتی .
 
15-   نظارت مستمر بر حسن اجرای سیستهای مورد توافق اعضا و ارائه راهکارهای علمی و اجرائی برای رفع نقاط ضعف و تعمیم نقاط قوت .
 
16-    انجام سایر امور مرتبط با اهداف و وظایف قانونی اتحادیه .
 
ماده 8 : سرمایه اولیه اتحادیه معادل هفتصد میلیون ریال خواهد بود که توسط اعضا ، هرکدام به مقدار یکصد میلیون ریال تأمین می گردد.
 
  تبصره1: اعضا موظفند جهت تأمین مالی اتحادیه ، قدرالسهم خود (نسبت طول خطوط مصوب سازمان یا شرکت مربوطه بر مجموع طول خطوط مصوب اعضای اتحادیه) از مبلغ بودجه مصوب اتحادیه را ، هرسال به عنوان حق عضویت بپردازند.
 
   تبصره2: در صورت نیاز به سرمایه بیشتر ، اتحادیه می تواند نسبت به افزایش مبلغ و یا تعداد سهام اعضا در ازای هر کیلومتر طول خط قطار شهری اقدام نماید .
 
  ماده 9: کلیه شرکتهای قطار شهری موجود و جدیدالتأسیس برای برخورداری از خدمات اتحادیه مکلفند نسبت به توزیع و پرداخت حق عضویت خود و یا افزایش سرمایه برابر مصوبات اتحادیه اقدام نمایند .
 
   تبصره  : در صورت انحلال اتحادیه کلیه دارائیهای اعم از منقول و غیر منقول و مطالبات و دیون به نسبت سرمایه اعضاء ، به آنان منتقل می گردد.
 
فصل دوم : ارکان اتحادیه                 
 ماده 10: ارکان اتحادیه عبارتند از:
             الف : مجمع عمومی
               ب : هیئت مدیره و مدیرعامل
                ج : بازرس (حسابرس)
 
ماده 11: مجمع عمومی اتحادیه بصورت عادی یا فوق العاده از اعضای زیر تشکیل می شود :
 1-     دونفر کارشناس حمل ونقل و ترافیک به انتخاب رئیس سازمان شهرداریهای کشور .
 2-     مدیران عامل شرکت های قطار شهری کشور .
 
تبصره1: رئیس و دو نفر ناظر مجمع با رأی اکثریت اعضای مجمع انتخاب می گردد .
 تبصره2: مدیر عامل اتحادیه ، علاوه بر وظایف محوله ، وظیفه دبیری مجمع را نیز بر عهده خواهد داشت .
 
ماده 12: تشکیل جلسات مجمع و نحوه اتخاذ تصمیم :
 
    الف : مجمع عمومی عادی سالی دوبار یکی در تیر ماه برای تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان سال قبل و تفریغ بودجه و نیز تصمیم در خصوص نحوه استفاده از سود ویژه و میزان ذخیره آن و همچنین تعیین سایر ذخائر مالی و دیگری در بهمن ماه برای تصویب برنامه و بودجه سال آینده و بطور کلی انجام وظایف ذیل به دعوت رئیس مجمع در محل اتحادیه تشکیل خواهد شد .
 
1-     انتخاب اعضای هیئت مدیره .
 
2-  بررسی و تصویب بودجه سالیانه ، اصلاح بودجه ، متمم بودجه ، ترازنامه و حساب سود و زیان و برنامه های کوتاه ، میان و بلند مدت اتحادیه .
 
3-     استماع گزارش بازرس (حسابرس)
 
4-  تصویب پیشنهادهای هیئت مدیره در خصوص اخذ و اعطای وام پس از بررسی نسبت به مبلغ ، مدت ، کارمزد و ترتیب استهلاک و نیز موارد مصرف .
 
5-     بررسی و تصویب آئین نامه های مورد نیاز اتحادیه .
 
تبصره: تا زمانیکه اتحادیه آئین نامه مالی و معاملاتی خاصی نداشته باشد آئین نامه مالی شهرداریها مصوب (12/4/46) و اصلاحیه های بعدی آن با رعایت مفاد اساسنامه اتحادیه ملاک عمل خواهد بود.
 
6-     مراقبت در اقامه کلیه دعاوی مربوط به اتحادیه و نظارت بر حسن اجرای امور .
 
7-     انتخاب بازرس (حسابرس) واجد شرایط با تعیین حق الزحمه مناسب .
 
8-     تعیین میزان حق الجلسه اعضای هیئت مدیره و حقوق و مزایای مدیر عامل .
 
9-     تصویب و قبول هدایا و اعانات به نام اتحادیه .
 
  ب:   مجمع عمومی فوق العاده بنا به تقاضای مدیر عامل ، رئیس هیئت مدیره ، حسابرس (بازرس) و یا یک      سوم (3/1) اعضا جهت بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد ذیل تشکیل خواهد شد :
 
       1 - بررسی و تصویب کاهش یا افزایش سرمایه اعضا در اتحادیه .
 
       2- عزل یا خاتمه کار هیئت مدیره ، مدیر عامل و بازرس (حسابرس) قبل از انقضای مدت مقرر .
 
         3- پذیرش اعضای جدید .
 
         4- پیشنهاد انحلال اتحادیه و اصلاح و تکمیل اساسنامه به سازمان شهرداریهای کشور .
 
 ج :    جلسات مجامع عمومی و فوق العاده با حضور نصف بعلاوه یک اعضا رسمیت پیدا می کند و تصمیمات اتخاذ شده با اکثریت مطلق آرا حاضر معتبر می باشد و در صورت تساوی آرا برای تصمیم گیری ، آرائی که رئیس مجمع با آن موافق است اعتبار دارد . نظرات و دلایل مخالفین می باید کتبا" در صورتجلسه قید شده و متن آن نیز در دفتر مخصوص که توسط مجمع برگ شماری و مشخصات دفتر در صفحه اول آن ثبت و به امضا اعضا مجمع رسیده باشد ، درج گردد .
 
تبصره : جلسات مجمع عمومی فوق العاده با دستور رئیس مجمع و براساس پیشنهاد متقاضی (بشرح مذکور در بند ب همین ماده ) ، طی دعوتنامه ای که با قید تاریخ و موضوع دستور جلسه و حداقل هفت روز پیش از تشکیل جلسه به کلیه اعضا ابلاغ می گردد ، تشکیل می شود .
 
ماده 13  : هیئت مدیره
 
  هیئت مدیره اتحادیه مرکب از افراد ذیل می باشد :
 
1-     دو نفر نماینده سازمان شهرداریها به عنوان عضو اصلی به انتخاب رئیس سازمان شهرداریها .
 
2-     پنج نفر بعنوان اعضای اصلی با انتخاب مجمع .
 
تبصره 1 : هیئت مدیره می تواند یکی از پنج عضو منتخب مجمع را به سمت مدیر عامل انتخاب و منصوب نماید و در غیر اینصورت فردی با شرایط مندرج در ماده 17 از طرف هیئت مدیره تعیین و منصوب می گردد .
 
ماده  14 : جلسات هیئت مدیره هر ماه دوبار ، در ساعت و روز معین و در محل اتحادیه با دعوت کتبی مدیرعامل و براساس دستور جلسه پیشنهادی تشکیل خواهد شد .
 
تبصره 1 : جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا تشکیل و رسمیت پیدا می کند و کلیه مصوبات حداقل با چهار رأی موافق معتبر است . در صورتیکه هریک از اعضا رأی مخالف داشته باشد بایستی مراتب را بصورت مستدل در صورتجلسه هیئت مدیره ذکر نمایند .
 
تبصره 2 :  هیچیک از اعضا هیئت مدیره منفردا" مجاز به انجام اموری بنام اتحادیه نخواهد بود مگر بموجب تصویب هیئت مدیره .
 
ماده  15  : در صورتیکه هر کدام از اعضای هیئت مدیره برای دو نوبت متوالی و بدون عذر موجه در جلسات شرکت ننمایند مجمع فرد یا افراد جایگزین را حداکثر طی مدت دو هفته معرفی و منصوب می نماید .
 
ماده  16  : وظایف هیئت مدیره
 
1-  تهیه و تدوین برنامه و بودجه ، اصلاحیه و متمم بودجه و بیلان و تفریغ بودجه و حساب سود و زیان سالانه جهت ارائه به مجمع .
 
2-  بررسی و پیشنهاد تجدید نظر در برنامه ها و طرحهای جامع و اجرائی به مجمع و نظارت و مراقبت در انجام طرحهای مصوب .
 
3-     پیشنهاد تشکیلات اداری و واحدهای تابعه آن متناسب با حجم کار و درآمد و برنامه سالانه اتحادیه به مجمع .
 
4-     تهیه و تنظیم آئین نامه مالی و معاملاتی جهت تصویب مجمع و نظارت برحسن اجرای آن .
 
5-  تصویب پاداش و برقراری حقوق و مزایای افرادیکه بخدمت اتحادیه پذیرفته می شوند با رعایت مقررات مالی و استخدامی و اداری اتحادیه .
 
6-  بررسی و پیشنهاد اخذ وام و یا مشارکت با بانکها و مؤسسات اعتباری مجاز و تعیین نحوه هزینه و استهلاک و ارائه آن مجمع .
 
7-     بررسی و تصویب عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی .
 
8-     اجرای برنامه ها و تصمیمات و مصوبات مجمع در چارچوب اساسنامه اتحادیه .
 
ماده  17  : مدیر عامل
 
  مدیرعامل اتحادیه از افراد بصیر ، مطلع و ذیصلاح که علاوه برداشتن مدارج علمی دارای تخصص و تجربیات کافی در زمینه مسائل حمل ونقل شهری و شهرداریها به ویژه سیستم های قطار شهری باشد ، برای خدمت تمام وقت توسط هیئت مدیره برای مدت دو سال انتخاب و منصوب میگردد. انتخاب مجدد مدیرعامل بلامانع است و تا تعیین مدیرعامل جدید ، مدیرعامل قبلی وظایف مربوطه را انجام خواهد داد .
 
تبصره   : عزل خاتمه کار مدیرعامل قبل از انقضای مدت تعیین شده به پیشنهاد هیئت مدیره و با موافقت و تصویب مجمع عمومی فوق العاده صورت می گیرد .    
 
     ماده 18  : وظایف مدیرعامل
 
1-     حفظ منافع اتحادیه به نمایندگی از طرف هیئت مدیره با رعایت مفاد اساسنامه .
 
2-     تهیه پیش نویس بودجه سالیانه ، متمم بودجه بیلان و تفریغ بودجه و پیشنهاد آن به هیئت مدیره .
 
3-  تهیه و تدوین پیش نویس برنامه های کوتاه مدت ، میان مدت و دراز مدت اتحادیه و پیشنهاد آن به هیئت مدیره و اجرای آن پس از تصویب .
 
4-     تهیه گزارش راجع به مسائل و مشکلات اتحادیه .
 
5-     تهیه آئین نامه های مورد نیاز اتحادیه و تقدیم آن به هیئت مدیره جهت بررسی و تصویب .
 
6-     صدور حکم نصب و عزل کارکنان و اعطای مرخصی و ترفیعات براساس مقررات اتحادیه .
 
7-     نمایندگی اتحادیه در برابر دوایر دولتی و خصوصی و استیفای حقوق اتحادیه .
 
8-  پیشنهاد استخدام کارکنان مورد نیاز براساس تشکیلات مصوب و مفاد اساسنامه و همچنین پیشنهاد میزان حقوق و مزایا و یا پاداش کارکنان به هیئت مدیره وفق مقررات و آئین نامه های مالی و اداری استخدامی .
 
9-  امضا کلیه اسناد و اوراق مالی تعهدآور ، قبولی تعهدات ، ظهر نویسی ، پرداخت و واخواست اوراق تجاری ، وصول مطالبات ، پرداخت دیون و انجام هرگونه معامله اعم از خرید ، فروش ، اجاره ، استیجاره ، تمدید و تغییر و فسخ قرارداد ، رهن اموال منقول و غیر منقول اتحادیه در برابر دیون ، اجرای اسناد لازم الاجرا برحسب مورد پس از تصویب هیئت مدیره و یا در قالب اختیارات تفویض شده همراه با مهر اتحادیه بر اساس مقررات و مفاد اساسنامه .
 
10-  اجرای برنامه های مصوب و انجام امور محول از سوی هیئت مدیره .
 
   ماده  19 : بازرس (حسابرس)  
 
مجمع عمومی مکلف است از میان افراد بصیر و صالح و کاردان و آگاه به مسائل مالی و حسابرسی یک شخص حقیقی با مدارج علمی حسابداری یا مدیریت بازرگانی و اقتصاد و یا یک شخصیت حقوقی متخصص در رشته مالی را بعنوان حسابرس (بازرس) برای مدت یکسال انتخاب و منصوب نماید .
 
   تبصره   : عزل بازرس (حسابرس) قبل از خاتمه یکسال منوط به پیشنهاد حداقل یک سوم(3/1) اعضای مجمع و تصویب مجمع خواهد بود ، در این صورت مجمع موظف است بازرس (حسابرس) جدید را حداکثر طی مدت یک ماه معرفی و منصوب نماید . 
 
ماده  20   : وظایف بازرس (حسابرس) بشرح ذیل است :
 
1-  رسیدگی به حسابهای اتحادیه و کلیه اسناد و هزینه ها و اسناد مالی و اوراق و دفاتر اتحادیه و نظارت برمسائل مربوط به عملیات و اجرای صحیح مقررات مندرج در اساسنامه و آئین نامه های مربوط با توجه به برنامه و بودجه مصوب اتحادیه .
 
2-  رسیدگی و اظهار نظر نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه و سایر گزارشات سالانه اتحادیه و امضا و تسلیم آنها به هیئت مدیره و مجمع پیش از تشکیل جلسه مجمع .
 
3-     مراقبت در تطبیق عملیات اتحادیه با مفاد اساسنامه ، آئین نامه ها و برنامه های اتحادیه .
 
4-     سایر وظایف و اختیارات و مسئولیتهای بازرسی (حسابرسی) به نحوی است که در قانون تجارت مقرر گردیده است .
 
فصل سوم : مقررات عمومی
 
 ماده  21  : سال مالی اتحادیه از اول فروردین ماه هر سال آغاز و تا پایان اسفند ماه همان سال به اتمام میرسد   ولی سال مالی اتحادیه استثنائا" از تاریخ تأسیس تا پایان اسفند ماه همان سال خواهد بود .
 
ماده  22  : هیئت مدیره مکلف است ترازنامه سالیانه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه اتحادیه را تهیه و تدوین و یک نسخه از آن را حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال برای بررسی و تصویب نهائی به مجمع تسلیم نماید.
 
تبصره    : دوره عمل بودجه مصوب هرسال تا آخر اردیبهشت ماه سال بعد و هزینه های پرداخت شده و تعهداتی که تا آخر اسفند ماه هر سال تحقق یافته باشد تا خاتمه دوره عمل بودجه از محل اعتبارات مربوطه قابل پرداخت خواهد بود .
 
ماده  23  : افتتاح و مسدود نمودن حساب به نام اتحادیه نزد بانک ها با تصویب هیئت مدیره صورت میگیرد و کلیه در آمدهای اتحادیه در حسابهایی که برحسب موضوع در یکی از بانک ها افتتاح می گردد واریز خواهد شد .
 
تبصره    : اسناد مالی اتحادیه از جمله چک با امضای مدیر عامل و یک نفر از اعضای هیئت مدیره و مهر اتحادیه که بوسیله رئیس هیئت مدیره به بانک معرفی می گردد معتبر می باشد .
 
ماده  24 : کلیه مکاتبات اتحادیه با امضای مدیرعامل و مهر اتحادیه و در غیاب او به امضای جانشین وی که ترجیحا" با اطلاع هیئت مدیره خواهد بود با مهر اتحادیه معتبر میباشد .
 
ماده  25 : اعضا مجمع و هیئت مدیره و مدیرعامل حق ندارد در معاملاتی که با اتحادیه و یا برای اتحادیه صورت می گیرد بطور مستقیم یا غیر مستقیم شرکت نموده و سهیم شوند و همچنین مراعات مفاد ماده 129 قانون تجارت و قانون منع مداخله کارمندان دولت در معاملات الزامی است .
 
ماده  26 : تصویب ترازنامه و حساب سود و زیان و تفریغ بودجه و عملکرد سالیانه هیئت مدیره بمنزله تسویه حساب مدیران برای آن دوره مالی خواهد بود .
 
ماده  27 : انجام امور اداری خدماتی اتحادیه توسط اشخاص حقیقی منحصرا" در قالب قراردادهای منعقده پیمانکاری با ذکر کار معین و یا زمان مشخص براساس برنامه مصوب سالانه اتحادیه ، بطوریکه هیچگونه تعهد استخدامی برای اتحادیه ایجاد نشود و کلیه تعهدات ناشی از اجرای قوانین کار و تأمین اجتماعی بعهده پیمانکار باشد .
 
تبصره   : بدیهی است اتحادیه میتواند از خدمت کارکنان قطار شهری های عضو و دیگر سازمانها که برابر مقررات می توانند به اتحادیه مأمور خدمت شوند ، بصورت مأمور استفاده نماید . استخدام کارکنان مورد نیاز اتحادیه اعم از کارگری و کارمندی به تعداد محدود و صرفا" بر اساس پستهای مصوب سازمان تفصیلی پس از تصویب سازمان شهرداریهای کشور باز است .
 
ماده  28 : کلیه آگهی ها و اطلاعیه های اتحادیه در روزنامه رسمی کشور و یکی از جراید کثیرالانتشار درج می گردد .
 
ماده  29 : چنانچه مواردی در این اساسنامه پیش بینی نشده باشد ، براساس قوانین و مقررات مربوط به شهرداریها و با هماهنگی سازمان شهرداریهای کشور عمل می شود .
 
ماده 30  : هر گونه تغییر ، اصلاح و تکمیل اساسنامه منوط به تصویب شورای سازمان شهرداریهای کشور می باشد .
 
ماده 31  : این اساسنامه مشتمل بر سه فصل ، سی ویک ماده ، 16 تبصره و 55 بند در 8 صفحه در تاریخ 13/4/1380 به تصویب شورای سازمان شهرداریهای کشور رسید .       

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.