◄ پیشنهاد یک عضو کمیسیون عمران برای کاهش سرعت مجاز در جادهها
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: «امروز پروژه تبدیل بزرگراه به آزادراه در کشور اولویت اصلی نیست، زیرا بر اساس گزارشهای واصله، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژههای نیمهتمام وجود دارد.» مجید کیانپور با اشاره به رویکرد جدید وزارت راهوشهرسازی برای بسیاری از کشورهای توسعهیافته دارای تعداد بسیاری آزادراه است که در این جادهها، سرعت وسایل نقلیه نسبت به دیگر انواع جادهها بسیار بیشتر است.
عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: «امروز پروژه تبدیل بزرگراه به آزادراه در کشور اولویت اصلی نیست، زیرا بر اساس گزارشهای واصله، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژههای نیمهتمام وجود دارد.»
مجید کیانپور با اشاره به رویکرد جدید وزارت راهوشهرسازی برای تبدیل بزرگراهها به آزادراهها در کشور، گفت: «بسیاری از کشورهای توسعهیافته دارای تعداد بسیاری آزادراه است که در این جادهها، سرعت وسایل نقلیه نسبت به دیگر انواع جادهها بسیار بیشتر است.»
نماینده مردم درود و ازنا در مجلس ادامه داد: «اما به نظر من، سرعت خودرو در بزرگراه و آزادراههای کشور باید ۱۰ کیلومتر نسبت به میزان کنونی کاهش پیدا کند، زیرا یکی از دلایل افزایش تصادفات در جادهها، بالابودن سرعت خودرو است، ازاینرو باید تصمیم جدی برای اصلاح سرعت قانونی صورت گیرد.»
او افزود: «در شرایط کنونی بسیاری از تصادفات زنجیرهای به علت عدم رانندگی درست و منطبق با قانون است، بر اساس آمارها، روزانه ۴۴ نفر در جادههای کشور در اثر تصادف فوت میکنند و چندین برابر این آمار، تعداد مجروحان سوانح جادهای است.»
این نماینده مردم در مجلس دهم به خانه ملت گفت: «امروز پروژه تبدیل بزرگراه به آزادراه در کشور اولویت اصلی نیست، زیرا بر اساس گزارشهای واصله، حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان پروژههای نیمهتمام وجود دارد و با شرایط کنونی در تأمین اعتبار، تکمیل پروژههای نیمهتمام در حوزه راهسازی حدود ۲۰ سال طول میکشد.»
کیانپور ادامه داد: «وزارت راهوشهرسازی به دنبال بالابردن مشخصات فنی جادهها با تبدیل بزرگراهها به آزادراه است تا از این طریق ایمنی تردد افزایش یابد.»
عضو کمیسیون عمران مجلس تصریح کرد: «در شرایط کنونی سرجمع پروژههای وزارت راهوشهرسازی، ۲۳۰ هزار میلیارد تومان است که حدود یکدهم این اعتبار، مربوط به پروژههای راهسازی است که در حالت خوشبینانه حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در این عرصه اختصاص داده میشود.»
خطای انسانی؛ عامل ۸۰ درصدی تصادفات جادهای
این عضو کمیسیون عمران مجلس همچنین گفت: «در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر در اثر تصادفات جادهای فوت کردهاند.» او با اشاره به افزایش میزان و آمار تصادفات در سال گذشته بهویژه در یک ماه اخیر، گفت: «بیش از ۸۰ درصد از تصادفات جادهای، بر اثر خطای انسانی رخ میدهد، همچنین علت ۱۲ درصد از تصادفات، وسیله نقلیه و ۸ درصد، جادهها است.»
نماینده درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «در بحث خطاهای انسانی باید به مسائلی مانند خستگی راننده و توجهنکردن به قوانین راهنمایی و رانندگی بهویژه عدم توجه به جلو، عدم رعایت سرعت مطمئنه و عدم رعایت حق تقدم نگاه شود.»
کیانپور افزود: «به نظر من باید مقررات خاصی تدوین و اعمال شود که رانندگان وسایل حملونقل برونشهری بیش از ۸ ساعت مجاز به رانندگی نباشند، زیرا طبق تحقیقات صورت گرفته، اغلب تصادفات جادهای، به علت خستگی رانندگان است.»
سهم بالای تجهیزات خودرو در تصادفات
کیانپور تصریح کرد: «از طرف دیگر تجهیزات و قطعات خودروها در میزان تصادفات جادهای بسیار تأثیرگذار است و رانندگان باید از تجهیزات استاندارد و قابلقبول ارائهشده در نمایندگیهای مجاز استفاده کنند.»
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: «یکی دیگر از مسائل، وضعیت نقاط حادثهخیز در جادهها است، ازاینرو اصلاح این حوزه باید یکی از اولویتهای اصلی وزارت راهوشهرسازی باشد. تمام مسائل باید بهصورت جدی در شورای عالی ترافیک با حضور تمام متولیان راه بررسیشده و تصمیمگیری قاطعی صورت گیرد.»
ضرورت تقویت آموزشهای همگانی برای کاهش تصادفات جادهای
او با اعلام اینکه در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر در اثر تصادفات جادهای فوت کردهاند، گفت: «در ۱۴ سال اخیر تلاشهای مثبتی برای کاهش تلفات تصادفات جادهای انجامشده و خوشبختانه آمار این حوزه از ۲۷ هزار نفر به حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ نفر کاهش پیدا کرده است.»
عضو کمیسیون عمران مجلس، بر ضرورت تقویت آموزشهای همگانی برای کاهش تصادفات جادهای تأکید کرد و گفت: «بهطور حتم کلید کاهش آمار تصادفات جادهای، ارتقاء فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین راهنمایی و رانندگی است.»