رسیدگی به اعتراضات رتبه بندی و گزینش معلمان
اعتراضات رتبه بندی و گزینش معلمان رسیدگی می شود
وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه صدای معلمان در دولت و مجلس خواهد بود، گفت: رفع مشکل نیروی انسانی و مسائل حقوقی معلمان، اعتراضات به رتبه بندی و آزمون استخدامی و تاثیر معدل در کنکور را به صورت روزانه پیگیری خواهم کرد.
به گزارش تین نیوز به نقل از آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی نگهداشت سرمایه های انسانی را مهم دانست و با بیان اینکه مدیران و معلمان دلسوز و متدین و برخوردار از صلاحیت های حرفه ای بالاترین سرمایه این وزارتخانه هستند، گفت: بیشترین داشته ما نیروی انسانی است ؛ اگر امروز دانش آموزان در عرصه های جهانی می درخشند و پیشرفت های مختلف در حوزه های علمی کسب می کنند، آن را مدیون معلمان هستند.
کاظمی با بیان اینکه باید آموزش و پرورش اولویت همه نظام اجرایی کشور باشد، گفت: اگر می خواهیم مشکلات کشور را حل کنیم و به توسعه پایدار شتاب دهیم باید نظام تعلیم و تربیت و معلمان را در صدر بنشانیم.
وی ارتقای جایگاه آموزش و پرورش و منزلت معلمان را اولویت خود برشمرد و درباره چالش های نظام تعلیم و تربیت گفت: بزرگترین چالش ما ساده انگاری است؛ این وزاتخانه با جمعیتی نزدیک به 50 میلیون مخاطب مواجه است که شامل ۱۶ میلیون دانش آموز، یک میلیون معلم و ۳۰ میلیون خانواده می شود و نباید از کنار آن به راحتی عبور کرد.
کاظمی، سیاست زدگی نظام تعلیم و تربیت را از چالش های دیگر این حوزه دانست و افزود: در نظام تعلیم و تربیت باید از افراد با صلاحیت های حرفه ای استفاده کرد. باید ظرفیت های معلمان دلسوز و متعهد را برای ایجاد فضایی پر از آرامش و امن و دغدغه مند به کار گرفت.
وزیر آموزش و پرورش درباره مشکلات نیروی انسانی گفت: در این مسیر مشکلاتی وجود دارد که با تمام تلاش در حال رفع آن هستیم و می توانم با اطمینان بگویم که جای نگرانی وجود ندارد. زیرا به صورت روزانه پیگیر رفع مشکل نیروی انسانی و مسائل حقوقی معلمان هستم.
به گفته وی، سند تحول بنیادین در برنامه ای طولانی مدت به صورت روزانه در حال پیگیری و بررسی خواهد بود؛ زیرا تحقق این سند از دغدغه های مقام معظم رهبری هم بوده است؛ از این رو با تشکیل کارگروهی به صورت مستمر شاخص ها و پیشرفت های این سند ارزیابی خواهد شد.
وزیر آموزش و پرورش به اهداف سند هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: در این زمینه نیز باید بُرش سالانه انجام داد و با یک نقشه عملیاتی احکام را به نتیجه مطلوب رساند.
کاظمی ادامه داد: بررسی ناکارآمدی نظام تعلیم و تربیت از دیگر اولویت های این وزارتخانه است که باید با استفاده از کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت انجام شود.
وی درباره برنامه این وزارتخانه در حوزه هوش مصنوعی و متاورس نیز گفت: اکنون میان آن چه دانش آموزان از فضای دیجیتال می دانند و آن چه که ما به آن ها آموزش می دهیم، شکاف بزرگی وجود دارد. از این رو باید در این زمینه برنامه های کاربردی و زیربنایی انجام شود. فکر می کنم زیرساخت هوش مصنوعی باید در این وزارتخانه شکل بگیرد و باید این علم را در کتب درسی بیاوریم و بسترهای لازم را مهیا کنیم .
کاظمی با یادآوری اینکه سرمایه گذاری های این وزارتخانه با خروجی ها تناسبی ندارد، بر بهبود اقتصاد این حوزه تاکید کرد و افزود: باید در کنار مولدسازی در آموزش و پرورش به دنبال ایجاد سرمایه های پایدار بود.
وی به کمبود کلاس درس اشاره داشت و گفت: میانگین فضای آموزشی در کشور حدود ۵.۳ مترمربع است است و درحالی که در برنامه هفتم توسعه این عدد ۶.۲ مترمربع پیش بینی شده است.
وی با بیان اینکه برای سال تحصیلی جدید ۱۷۰۰ مدرسه و ۹ هزار کلاس درس افتتاح و بازسازی می شود، افزود: در بودجه سال ۱۴۰۳ برای ساخت و نوسازی مدرسه ۱۱ هزار میلیارد بودجه پیش بینی شده است
کاظمی با قدردانی از تلاش های خیرین مدرسه ساز گفت: جالب است که بگویم در بودجه سال ۱۴۰۳ برای ساخت و نوسازی مدرسه ۱۱ هزار میلیارد بودجه پیش بینی شده است و مانند همین عدد هم توسط خیرین تعهد شده است.
وی یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) پیشنهاد همکاری داده تا مدارس کانکسی جمع شود یا به حداقل برسد.
وزیر آموزش و پرورش درباره رفع کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش گفت: بناست تا پایان شهریور ۸۰ هزار نیرو وارد این وزارتخانه شود و البته ۱۹ هزار نفر از این تعداد در بخش کیفیت بخشی فعال خواهند شد.
کاظمی درباره اعتراض برخی معلمان به نظام رتبه بندی گفت: این موضوع دغدغه ما هم هست و قطعا بررسی خواهد شد. من نماینده معلمان هستم. خودم را سرباز نظام تعلیم و تربیت می دانم. من صدای معلمان در دولت هستم. من صدای معلمان در مجلس هستم. از این رو برنامه ریزی شده است تا هم به اعتراضات مجددا رسیدگی شود و هم آیین نامه ارتقاء آن ها هم تدوین و آماده شود.
وزیر آموزش و پرورش درباره تاثیر شرط معدل در کنکور و اعتراض دانش آموزان و والدین آنان گفت: این قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی است. در این زمینه ما به عنوان منعکس کننده صدای دانش آموزان به این شورا عمل خواهیم کرد. زیرا تصمیم گیری در این زمینه در اختیار ما نیست. ولی من دغدغه های دانش آموزان را شنیدم و قطعا این موضوع را به شورا منتقل خواهم کرد. در نهایت تصمیم گیرنده و مرجع قانونی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است. قطعا این شورا نیز به این امر رسیدگی خواهد کرد.
وی درباره پذیرفته شدگان آزمون های استخدامی معلمان که با مشکل کد ۱۹ روبرو شده اند، بیان کرد: بنا شد طبق ضوابط و قوانین همکاران گزینش به اعتراض ها رسیدگی کنند. اطمینان می دهم که پس از بررسی، حقی از کسی ضایع نشود.