◄ کریدور شمال جنوب فعال می شود
نشست مشترک فعال سازی کریدور بین المللی شمال جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه با حضور «سعید محمد» دبیر شورای عالی مناطق آزاد و مدیران اقتصادی دولت روسیه برگزار شد.
نشست مشترک فعال سازی کریدور بین المللی شمال جنوب با محوریت مناطق آزاد ایران و روسیه با حضور «سعید محمد» دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی و جمعی از مدیران اقتصادی دولت روسیه در محل دبیرخانه شورای عالی برگزار شد.
به گزارش تین نیوز به نقل از شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این نشست به منظور ارائه راهکارها و پیشنهادهای طرفین ایرانی و روسی به منظور تسریع در راه اندازی کریدور بین المللی شمال جنوب و همچنین جذب سرمایه گذاری و توسعه هر چه سریعتر بندر کاسپین برگزار شد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این نشست با تاکید بر همکاری طرفین بر تسریع روند راه اندازی کریدور شمال جنوب گفت: با توجه به اهداف مشترک ایران و روسیه در زمینههای اقتصادی و امنیتی میتوانیم در کنار هم به عنوان دو کشور همسایه روند تسریع این همکاریها را پوشش دهیم.
سعید محمد، به ابعاد اقتصادی و ژئوپولیتیکی کریدور شمال جنوب اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این کریدور در خصوص مباحث اقتصادی کاهش هزینه، افزایش کیفیت حمل و نقل، کاهش زمان، صرفه جویی در هزینههای اضافی و در کنار آن ابعاد راهبردی و امنیتی را شاهد خواهیم بود. راه اندازی این کریدور نه تنها توسعه اقتصادی برای ایران و روسیه را به همراه دارد بلکه برای سایر کشورهای منطقه بخصوص کشورهای چین و هند نیز از این همکاریهای مشترک منتفع خواهند شد.
وی به ظرفیتهای حمل و نقل ریلی و بندری در مناطق آزاد کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به مشخص بودن راهبرد باید به دنبال راهکار باشیم. باید هریک از وظایف کشورهای ایران و روسیه احصاء شوند و هر یک با توجه به چارچوبی که دارند به انجام کارها سرعت ببخشند. با کمک ظرفیتهای موجود در حوزه بندری میتوانیم در زمینه ساخت شناور، تکمیل اسکله رو-رو، تکمیل موج شکن مجتمع بندری کاسپین و راه آهن رشت کاسپین نیز همکاری مشترک بین مناطق آزاد دو کشور و وزارت راه و شهرسازی داشته باشیم.
این مقام مسئول در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور پیشنهاد داد: این سرمایه گذاری ها میتواند از طریق شرکتهای مشترک و بهره برداری مشترک از احداث بندر کاسپین انجام شود، البته این امر مستلزم لایروبی رودخانه ولگا است و در این صورت استفاده از کریدور شمال جنوب توسعه جدی یافته و اقتصادی خواهد بود. ما در کشور بزرگترین تجهیزات لایروبی را در خلیج فارس در اختیار داریم و استفاده از توان شرکتهای ایرانی میتواند در این زمینه به ما کمک کند.
سعید محمد اظهار داشت: پیشنهاد میشود کارگروه مشترکی در این خصوص تشکیل شود و موضوعات از طریق نمایندگان طرفین ایران و روسیه و نمایندگانی از وزارت راه و شهرسازی پیگیری و راهکارهایی به منظور سرعت بخشیدن به کار ارائه شود.