بازدید سایت : ۵۳۱۴۷

درخواست یک شرکت اروپایی برای مشارکت در ساخت "پل خلیج فارس"

درحالی حدود ۳ ماه از آغاز دوباره عملیات اجرایی پل خلیج فارس و خبر نهایی شدن فاینانس این پروژه می گذرد که یک شرکت اروپایی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده است.

درخواست یک شرکت اروپایی برای مشارکت در ساخت "پل خلیج فارس"
تین نیوز |

درحالی حدود ۳ ماه از آغاز دوباره عملیات اجرایی پل خلیج فارس و خبر نهایی شدن فاینانس این پروژه می گذرد که یک شرکت اروپایی برای مشارکت در این طرح اعلام آمادگی کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، اواسط بهمن ماه سال گذشته با جدی شدن تغییرات مدیریتی در منطقه آزاد قشم، طی مراسمی با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد عملیات اجرایی ساخت اَبرپروژه "پل خلیج فارس" در جزیره قشم آغاز شد.

در آن مراسم حجت الله عبدالملکی گفته بود: در دوره جدید با 2 راهبرد توجه بیشتری به مناطق آزاد شده است؛ راهبرد اول مردمی سازی مناطق آزاد و راهبرد دوم جهانی سازی آن است. در ذیل راهبرد دوم 5 سیاست مطرح است که یکی از مهم ترین آنها تکمیل زیرساخت هاست. اولویت تکمیل زیرساخت ها نیز با زیرساخت های ترانزیت و حمل و نقل است. در این راستا عملیات اجرایی پل خلیج فارس پس از حدود 7 سال توقف به دلیل اهمیت فوق العاده بالایی که دارد آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه در قالب پروژه پل خلیج فارس، ظرفیت بندر راهبردی کاوه به 40 میلیون تن تخلیه و بارگیری کالا افزایش می یابد، اضافه کرد: علاوه بر این در این پل 4 باند رفت و برگشت جاده ای خط ریلی و 2 مسیر پیاده روی ساخته خواهد شد. پل خلیج فارس شاه کلید پروژه 4 گانه است که با تکمیل آن، یکی از حلقه های مفقوده کریدور شمال - جنوب تکمیل می شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد  در ادامه با اشاره به اینکه آبخور طبیعی جزیره قشم 18 متر است که در سواحل ایران کم نظیر است تاکید کرد: با این آبخور امکان پهلوگیری شناورهای تا 100 هزار تن فراهم شده و با استفاده از خطوط ریلی و جاده ای بار و ترانزیت به شمال کشور و کشورهای همسایه شمالی ارسال خواهد شد.

عبدالملکی با اعلام اینکه تمام مجوزهای زیست محیطی ساخت پل خلیج فارس صادر شده است از عملکرد دولت قبل در توقف این پروژه گلایه کرد و افزود: از مسئولان دولت قبل گلایه و از آنها ناراحت هستیم. امروز برخی از این عزیزان زبان باز کرده اند و در جایگاه مطالبه گری قرار دارند. آنها نباید از بزرگ منشی دولت سیزدهم سوءاستفاده کنند و باید نسبت به عملکرد خود جوابگو باشند.

وی با بیان اینکه این پروژه 7 سال معطل مانده است گفت: کدام طرح توسعه ای کشور مشکل مالی ندارد؟ در دولت قبل برای واردات واکسن کرونا می گفتند مشکل مالی و اف ای تی اف داریم که باعث شد هزاران نفر از مردم عزیز ایران جان خود را از دست بدهند. مادر بزرگ 95 ساله من هم می تواند بگوید پول ندارم. باید بروید پول را جور کنید نباید بگوییم به توسعه کشور منهای اروپا و آمریکا اعتقاد نداریم.

وی با اشاره به اینکه تامین مالی ساخت پل خلیج فارس از 3 بخش انجام می شود اضافه کرد: یک بخشی را دولت، بخش دیگری را سازمان منطقه آزاد قشم و قسمت سوم منابع مالی از طریق فاینانس و سرمایه گذار خارجی تامین خواهد شد.

مدیرعامل وقت منطقه آزاد قشم نیز در این مراسم با یادآوری اینکه متاسفانه سالها ساخت پل خلیج فارس متوقف شده بود، گفته بود: مردم می دانند مانع اصلی اجرای این پروژه منابع مالی بود. منابع مالی ساخت پل خلیج فارس از 3 محل دارایی های مازاد منطقه آزاد قشم، منابع دولتی و بازار سرمایه و فاینانس تامین خواهد شد.

فتح الهی با اشاره به اینکه مذاکرات مربوط به فاینانس پل خلیج فارس به مراحل نهایی رسیده است، اضافه کرد: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته پل خلیج فارس طی 3.5 سال ساخته می شود، امروز تابلو روز شمار این پروژه در معرض دید عموم قرار گرفته و در تاریخ موردنظر به بهره برداری خواهد رسید.

تمایل یک شرکت اروپایی برای سرمایه گذاری در پل خلیج فارس

به گزارش تسنیم، در حالی حدود 3 ماه از مراسم آغاز عملیات اجرایی پل خلیج فارس می گذرد که خبرها از ابراز تمایل یک شرکت اروپایی برای حضور در این پروژه حکایت داشته است.  طبق پیگیری های صورت گرفته قرار بوده جلساتی با محوریت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با شرکت اروپایی برگزار شود که به دلایلی این جلسه برگزار نشده است.

در همین راستا سازمان توسعه تجارت ایران (دفتر اروپا و آمریکا) مکاتباتی با معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد انجام داده و خواستار برگزاری جلسه مذکور شده است.  جمالی معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد نیز در پاسخ به این نامه تاکید کرده شرکت اروپایی آمادگی ادامه مذاکرات را برای حضور در ساخت پل خلیج فارس را اعلام کرده، اما به دلیل تاخیر این شرکت در ارائه مستندات لازم و به واسطه اهمیت و نقش پروژه ملی پل خلیج فارس مذاکراتی با شرکت های خارجی و داخلی برای تامین مالی صورت گرفته است.

وی تاکید کرده همکاری در ساخت پل خلیج فارس از طریق فاینانس در حال پیگیری است.

به گزارش تسنیم، به نظر می رسد با وجود آغاز عملیات اجرایی پل خلیج فارس، هنوز یک بخش مهم از سه بخش مربوط به تامین مالی نهایی نشده است. موضوعی که می تواند وعده ساخت 3 ساله این پروژه را با اما و اگر مواجه سازد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.