بازدید سایت : ۶۹۷۸۵

نهایی شدن طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین در هیات دولت منوط به تخصیص آب است

نهایی شدن طرح جامع منطقه آزاد تجاری در هیات دولت منوط به تخصیص آب این منطقه توسط شرکت آب منطقه ای است چون لازمه اجرای طرح های عمرانی و استقرار صنایع مختلف وجود آب است.

نهایی شدن طرح جامع منطقه آزاد قصرشیرین در هیات دولت منوط به تخصیص آب است
تین نیوز |

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین گفت: نهایی شدن طرح جامع منطقه آزاد تجاری در هیات دولت منوط به تخصیص آب این منطقه توسط شرکت آب منطقه ای است چون لازمه اجرای طرح های عمرانی و استقرار صنایع مختلف وجود آب است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، یعقوب محمودیان افزود: منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین در محدوده ای به وسعت هفت هزار و ۲۲۳ هکتار از مرز پرویزخان و محدوده بین این مرز تا مرز خسروی را شامل می شود که درخواست توسعه این منطقه به محدوده شهر قصرشیرین و مرز خسروی را نیز داشته ایم که موافقت اضافه شدن مرز خسروی در شورای برنامه ریزی استان کرمانشاه به تصویب رسیده است.

وی با بیان اینکه در اردیبهست ماه امسال فعالیت منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین به طور رسمی شروع شد گفت: یک فاصله سه ساله بین تصویب تا شروع به کار این منطقه باعث منفی شدن ذهنیت ها در خصوص آن شده که در گام اول اسناد این منطقه برای شروع فغعالیت های بعدی صادر شد.

محمودیان با بیان اینکه در گام اول اسناد منطقه آزاد صادر شد، اظهار کرد: تمامی کارها منوط به تخصیص آب است و تا آب نباشد هیچ کاری عملیاتی نخواهد شد که قرار شد ظرف ۱۰ روز آینده با جلسه ای در رابطه با این موضوع با آب منطقه ای برگزار شود که در صورت محقق شدن این موضوع و انجام مقدمات زیرساختی آغاز می شود.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین گام بعد از طرح جامع را تدوین طرح تفصیلی متناسب با هر زون در منطقه آزاد تجاری قصرشیرین برشمرد و ادامه داد: برای اینکه زمان از دست نرود، همزمان با اینکه در انتظار تایید نهایی طرح جامع هستیم، کارهای اولیه طرح تفصیلی را زون به زون و بلوک به بلوک پیگیری می کنیم.

وی گفت: ما در بخش نیروی انسانی به شدت معتقد بر بومی گزینی هستیم که در منطقه آزاد تجاری سه معاونت و ۱۲ مدیریت داریم و برای پست ها باید شایسته گزینی شود و هیات مدیره نیز از نیروهای متخصص تشکیل شده و برای استفاده از پتانسیل افرادکارآمد هفته گذشته نیز مدیرعامل بزرگترین شهرک صنعتی ایران را مجاب کردیم که معاونت عمرانی کارهای عمرانی را متقبل شود ضمن اینکه با توجه به شناختی که مدیران بومی نسبت به منطقه دارند در سطح میانی از مدیران بومی استفاده کرده ایم که از پنج مدیر سه نفر قصرشیرینی هستند.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین اظهار کرد: در گام اول یک هزار میلیارد ریال پروژه عمرانی تعریف کرده ایم که در شهریورماه عملیات جرایی آن آغاز و طی امسال به بهره برداری خواهد رسید و همین امسال شاهد آسفالت مسیر ترانزیت و معابر مرز پرویزخان بعد از گذشت ۲۵ سال خواهیم بود.

محمودیان ادامه داد: ما در مجاورت مرز پرویزخان به شهرهای مندلی، کلار و خانقین در کشور عراق هستیم که برای ارتباط موثر و مستقیم با این سه شهر باید کل شهر قصرشیرین در محدوده منطقه آزاد باشد که کارهای اولیه آن آغاز شده که کل منطقه قصرشیرین آزاد شود ضمن اینکه با طرف عراقی صحبت کردیم و از طریق مقامات استان پیگیریم تا که یک منطقه آزاد مشترک را با طرف عراقی ایجاد کنیم.

وی با اشاره به اینکه با اجرای منطقه آزاد تجاری تمامی منابعی که به خزانه می رود باید در منطقه هزینه شود و از این رو شاهد تحول بزرگی در مرز پرویزخان و ۲ برابر شدن حجم ترانزیت و فعالیت های تجاری خواهیم بود گفت: ما در بدو ورود به منطه آزاد قصرشیرین ۷۳ پرونده حقوقی داشتیم که بدون فراخوان و فروش موارقه واگذار شده بود که با پیگیری ها صورت گرفته و شکایتی تنظیم کردیم که این واگذاری ها به صورت صحیح انجام شود که رونق منطقه را در برخواهد داشت.

محمودیان با بیان اینکه پرویزخان پتانسیل بالایی دارد و روزانه شاهد درآمد میلیاردی است که به حساب خزانه واریز می شود گفت: یکی از مسیرهایی که باعث می شود این درآمد در منطقه هزینه شود منطقه آزاد است که با پیگیری نماینده غرب استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار کرمانشاه گام به گام در حال عملیاتی شدن است.

محمودیان با بیان اینکه درصورت عملیاتی شدن منطقه آزاد شاهد جمعیت ۵۰ هزار نفری آن و احیای منطقه خواهیم بود، ادامه داد: برای شروع کار سه قسمت مشخص به وسعت حدود هزار هکتار را تعیین کردیم که شامل زون پرویزخان با وسعت حدود ۴۰۰ هکتار، زون مسکونی در نزدیکی سه راه نصرآباد برای اسکان ۳۰ هزار نفر و زون لجستیک در نزدیکی مرز خسروی است.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین گفت: تمرکز اصلی امسال بر محدوده مرز پرویزخان است که با گذشت حدود ۲۵ سال فعالیت هنوز وضعیت مناسبی ندارد و به طور همزمان برخی کارهای عمرانی و زیرساختی اولیه مورد نیاز این سه زون شامل احداث تصفیه خانه فاضلاب، راه دسترسی ۲۶ کیلومتری، اخذ سهمیه ۲۹ میلیون مترمکعبی آب و احداث۲نیروگاه ۶۰ مگاواتی که بخشی از آن به صورت نیروگاه خورشیدی اجرایی می شود، نیز در حال پیگیری است.

محمودیان در خصوص مدیریت منطقه آزاد تجاری بر مرز پرویزخان بر اساس ماده ۶۵ گفت: در این خصوص با گمرک مشکلی نداریم و در برخی موارد اختلافاتی با راهداری وجود دارد که این موضوع نیز در دست بررسی است.

او اضافه کرد: ما طبق چشم اندازی که برای منطقه آزاد تجاری صنعتی قصرشیرین پیش بینی کردیم می تواند برای ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد کند که درصددیم تا در مرحله اول در یک هزار و ۶۰۰ هکتار شامل ۸۰۰ هکتار در محدوده مرز خسروی و ۸۰۰ هکتار در محدوده مرز پرویزخان برای واگذاری به سرمایه گذاران اجرایی شود و در مراحل بعدی نیز شاهد ایجاد زیرساخت ها و امکانات و حضور سرمایه گذاران و صنایع در دیگر محدوده این منطقه باشیم که البته اولویت را به سرمایه گذاران بومی خواهیم داد.

وی از برنامه ریزی برای تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای منطقه آزاد تجاری قصرشیرین خبر داد و افزود: رونق این منطقه یک بعد ملی و بین المللی به کرمانشاه اضافه می کند.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین با تاکید بر اینکه اخذ اعتبار برای منطقه را حتما پیگیری خواهیم کرد، افزود: با توجه به محرومیت استان کرمانشاه و تاثیری که رونق منطقه آزاد تجاری قصرشیرین می تواند در توسعه اقتصادی استان داشته باشد نیاز است که دولت چهاردهم نگاه ویژه ای به این منطقه داشته باشند.

مدیرعامل منطقه آزاد تجاری قصرشیرین بر لزوم پرهیز از نگاه سیاسی و تغییر رویکرد با تغییر مدیران و نمایندگان استان به این منطقه تاکیدکرد و افزود: این منطقه صرفا باید به دنبال کارکرد اقتصادی و توسعه ای خود باشد.

به گزارش ایرنا؛ با تصویب مجمع تشخیص مصلحت نظام، قصرشیرین ۱۵ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ به صورت رسمی منطقه آزاد تجاری شد.

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.

مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.

هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.