بازدید سایت : ۴۵۷۲۲

تعیین تکلیف منطقه آزاد سیستان تا پایان خرداد

تعیین تکلیف منطقه آزاد سیستان تا پایان خرداد

تین نیوز | استاندار سیستان و بلوچستان‌ از تصویب طرح‌های کوتاه مدت برای نجات سیستان خبر داده است.
 
علی اوسط هاشمی در جمع فعالین سیاسی اجتماعی زابل اظهار کرد: تا پایان خرداد ماه به طور رسمی تکلیف منطقه آزاد سیستان روشن می‌شود.
 
وی افزود: اکنون نه این طرح به مجلس رفته و نه در هیات دولت است، بلکه قرار است در آینده‌ای نزدیک در شورای عالی مناطق آزاد مطرح شده و پس از تایید در کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد.
 
استاندار در ادامه گفت: با مسئولیت استاندار سوخت مورد نیاز افغانستان از طریق سیستان و بلوچستان تامین می‌شود، افرادی که در این کشور نفوذ دارند، دست بکار شوند.
 
هاشمی راهکار مبارزه با قاچاق سوخت را غیر نظامی دانست و اضافه کرد: این طرح فراتر از آنچه در گذشته انجام شده، انجام می‌گیرد.
 
استاندار گفت: حتی حاضریم روزانه 20 میلیون لیتر از نیاز افغانستان را ما تامین کنیم و 10 درصد از درآمد آن را در این منطقه خرج کنیم، این یک کار کوتاه مدت است.
 
نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان، از شبانه روزی شدن فعالیت پایانه مرزی "میلک" تا شهریور امسال خبر داد و بیان کرد: ‌ روز گذشته تصویب کردیم که فعالیت‌های روزانه این پایانه فعلاًبه صورت دو شیفت انجام گیرد، با این شرایط روزانه بیش از 400 کامیون در میلک امکان تردد می‌یابند، بر اساس برنامه ریزی‌ها این ترددها باید تا پایان سال به هزار خودرو در روز افزایش یابد که این افزایش تردد به میلک نقش ترانزیتی می‌دهد.
 
‌اقتدارگرایی هم سیستان را مهاجرگریز کرده است
 
استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره بر مهاجرت نخبگان سیستان در هشت سالِ دولت قبل، گفت: فکر می‌کردم فقط قهر طبیعت زمینه کوچ را فراهم می‌کند، ولی اینجا اقتدارگرایی هم زمینه را برای کوچ فراهم کرده است.
 
علی اوسط هاشمی شامگاه جمعه در همایش "فعالین سیاسی سیستان" در زابل با بیان مطلب بالا اظهار کرد: باید گذشته را نقد کرد تا بدانیم و بدانند با مردمی مواجه هستیم که هر نامی را پاس نمی‌دارند، در ضمن مگر می‌شود بدون نقد بر گذشته، حال را کشف کرد؟
 
وی با تاکید بر اینکه همایش "فعالین سیاسی سیستان" به پیشنهاد خود وی برگزار شده و هیچ جریان سیاسی برای تشکیل آن از وی درخواست نکرده است، خود و مجموعه مدیران استان را نیازمند به نقد و انتقاد دانست و گفت: همه آینه‌اند، بهترین آینه، آینه‌ای است که دوست را بگریاند، اگر صفحه فیس بوک خود را باز گذاشتم که همه درآن نظر می‌گذارند و هر شب در پرسش و پاسخ‌ها حاضرم، نشان از تکریم این نگاه است.
 
هاشمی افزود: ما حاصل رای مردم هستیم و با رای مردم حیات مان را می‌توانیم ادامه دهیم.
 
استاندار ادامه داد: در حالی که مطالبات مردم استان زیاد است، پیچیدگی‌ها و مشکلات استان نیز زیاد است، بین این استان و استان‌های دیگر نیز تفاوت‌هایی وجود دارد، بطوریکه من در چند استان کار کرده‌ام، ولی اینقدر مسائل و حاشیه‌ که در اینجا دیدم، آنجا ندیدم.
 
وی از مردم و نخبگان خواست که در سال دولت و ملت، همدلی و همزمانی با هم در تعامل باشند تا آثار گزارشاتی که ناصواب است، در جامعه رسوب نکند.
 
هاشمی در بخش دیگری همه مردم و نخبگان را برای شرکت در دو انتخابات پیش رو فرا خواند و گفت: در انتخاب آنانی که شایسته استقرار در کرسی مجلس هستند را انتخاب کنید تا مجلسی داشته باشیم که رانت و کتمان در حوزه نظارت در آن زدوده شود.
 
رئیس شورای تامین سیستان و بلوچستان در ادامه تحرکات دشمن در بین سال‌ها 86 تا 93 را با هدف ایجاد اختلاف قومی در استان اعلام و بیان کرد: از سال 86 تا نیمه اول 93 چه بازیی‌هایی در استان شکل دادند؟ همه اینها با هدف ایجاد رقابت و تقابل مذهب بود، آنها در صدد پاشیدن بذر اختلاف در بین مردم بودند، ولی هر تروریستی که در این سال‌ها فعال بود، دستگیر شد و توانستیم آرامش را برقرار کنیم.
 
وی شرط توسعه استان را صبوری مردم ارزیابی و تصریح کرد: مطمئنم استان در حال و هوای خاص خودش سیر می‌کند و توسعه در استان نیازمند صبوری است.
 
استاندار در بخش دیگری در واکنش به برخی انتقادها از طرح پر هزینه دولت برای انتقال آب به مزارع شمال سیستان و بلوچستان عنوان کرد: واقعیت طرح انتقال آب به 46 هزار هکتار از مزارع سیستان این است که این طرح مطالعه نشده بود، حتی یک برگ توجیهی از این طرح وجود نداشت، ما با این وجود 500 میلیون دلار اعتبار آن را از دولت گرفتیم، در تاریخ بودجه هم طرحی را سراغ نداریم که پروژه‌ای را بدون هیچ سندی برای دولت تعهد ایجاد کرده و پول آن را هم بگیریم.
 
وی با بیان اینکه بخشی از طرح انتقال آب به مزارع در حال اجراست و بخش دیگر آن در مرحله مطالعه قرار دارد، ادامه داد: دانشگاه زابل به عنوان ناظر چهارم این طرح انتخاب شده است.
 
هاشمی کاهش 40 درصدی نزولات جوی در سال 93 نسبت به سال قبل آن را شرایط سخت برای منطقه توصیف و تصریح کرد: این روند بارندگی، آرزوی احیای تالاب هامون را بلند تر می‌کند،‌ از طرفی قرار نیست در کشت محصولات کشاورزی در روش‌های سنتی باقی بمانیم، اکنون کشت گندم، جو و هندوانه هیچ توجیه اقتصادی ندارد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.