◄ تکمیل راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس چگونه به توسعه سواحل مکران کمک می کند؟
هنوز دولتمردان کشور و وزارت راه و شهرسازی اهمیت تسریع در اتمام راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس را به خوبی درک نکرده اند.
کارشناسان معتقدند یکی از دلایل عدم توسعه در سواحل مکران، نبود زیرساخت های حمل و نقلی است که تکمیل و بهره برداری از راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس می تواند تا حد قابل قبولی این چالش را برطرف نماید. بنابراین نباید بهره برداری از این راه آهن مهم را به امروز و فردا موکول کرد.
به گزارش تین نیوز ، به اعتقاد آنان، میزان اهمیت این خط ریلی آنچنان است که رهبر معظم انقلاب اجازه برداشت 300 میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای ساخت و بهره برداری از این محور ریلی را اعلام کرد و قرار بود ساخت این خط ریلی با همین مقدار به اتمام برسد اما نه تنها این کار انجام نشد بلکه گفته می شود تکمیل این راه آهن به رقمی بالغ بر 400 میلیون یورو دیگر نیز نیاز دارد.
محمد بوکانی کارشناس حمل و نقل در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، در این مورد نوشت: متاسفانه هنوز دولتمردان کشور و وزارت راه و شهرسازی اهمیت تسریع در اتمام این طرح بزرگ ملی و منطقه ای را به خوبی درک نکرده اند.
او عنوان کرد: آنها متوجه این نکته نیستند که دسترسی ریل و جاده به بندر شهید بهشتی چابهار خارج از حوزه خلیج فارس چقدر برای پویایی اقتصادی شرق کشور و دسترسی به دریای عمان و اقیانوس می تواند اهمیت داشته باشد.
بوکانی گفت: وجود بندر شهید بهشتی با آبخور ۱۷.۵ متر برای پهلو دهی کشتی حمل کانتینر نسل ششم و هفتم و کشتی سوپر پست ماکس حامل غلات در این شرایط می تواند نه تنها نیاز استان های کشور را در محور شرق به کالاهای اساسی برطرف کند بلکه افق تازه ای در سطح بین المللی و کشورهای حوزه دریای عمان و شرق قفقاز و آسیای میانه و افغانستان باز خواهد کرد .
وی افزود: جدا از تسریع در اتمام طرح ساخت راه آهن و آزادراه در این مسیر و در دسترسی به بندر چابهار و ...تجهیز اسکله های بندر شهید بهشتی نیز از باید اولویت های وزارت راه و شهرسازی به خصوص سازمان بنادر و دریانوردی باشد که متاسفانه در این چند سال گذشته نبوده است.
راه آهن چابهاربایدکالاهای سه استان خراسان بزرگ وگلستان مازندران وگلیلان حمل کندیاخیر؟تکمیل راه آهن شمال به خراسان کی