بازدید سایت : ۱۲۸۹۱۸

◄ نقش غیرقابل باور شرکت های معدنی، فولادی و پتروشیمی در تخریب راه های کشور/ لزوم اخذ عوارض مازاد از این شرکت ها

بررسی ها نشان می دهد شرکت های معدنی، فولادی و پتروشیمی بیشترین سهم را در تخریب راه های کشور دارند.

نقش غیرقابل باور شرکت های معدنی، فولادی و پتروشیمی در تخریب راه های کشور/ لزوم اخذ عوارض مازاد از این شرکت ها
تین نیوز |

به اعتقاد کارشناسان حوزه راهداری و بر اساس بررسی های انجام شده، بخش عمده ای از تخریب راه ها و خرابی جاده ها مربوط به تردد وسایل نقلیه است که با توجه به محاسبات انجام شده با در نظر گرفتن آیتم هایی مانند سهم تردد کامیون ها، نوع کامیون ها، ضریب بار هم ارزی و... هر کامیون 5000 برابر هر وسیله نقلیه سواری تخریب آسفالت دارد.

به گزارش تین نیوز، یک کارشناس حوزه راهداری با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در عین حال بررسی ها نشان می دهد شرکت های معدنی، فولادی و پتروشیمی بیشترین سهم را در تخریب راه های کشور دارند در حالیکه تقریبا سهم چندانی به جز عوارض 9 درصدی راهداری نمی پردازند در حالی که برای مثال فقط سود فولاد مبارکه در یک سال 92 هزار میلیارد تومان بوده در حالیکه سهم وزارت راه و شهرسازی از منابع عمومی حدود نصف این مقدار بوده است.

یکی از رانندگان ناوگان جاده ای کالا نیز در مورد وضعیت فعلی جاده ها گفت:وضعیت جاده ها و بزرگراه ها در ایران مجموعا و به صورت کلی، بسیار بد و ناگوار و رقت بار و به هیچ عنوان شایسته این کشور نیست تا جایی که می توان گفت اتوبان و جاده سالمی که بشود با خیال آسوده از آن عبور کرد، وجود ندارد.

وی افزود: مشکل آنجاست که حتی جاده ها و اتوبان های تازه ساخت هم خالی از اشکال نیستند و در آنها هم خرابی آسفالت مشاهده می شود.

این راننده کامیون گفت: مدیریت ناکارآمد در سطوح کلان، مناقشات فراگیر سیاسی داخلی و خارجی و منطقه ای که منجر به خروج یا فرار از سرمایه گذاری در این حوزه می شود، بحران های پی در پی که باعث التهاب و هرج و مرج در لایه های گوناگون کشور شده است،  عدم تخصیص اعتبار و بودجه لازم و کافی ، عدم رعایت و نظارت کافی در وزن محوری و عبور کامیون و ماشین آلات سنگین با بار و تناژ غیر مجاز از جمله دلایل بروز این مشکل است.

وی تاکید کرد: در مواردی هم عدم انجام تعهدات یا اهمال کاری توسط پیمانکار طرف قرارداد با وزرات راه و شهرسازی و خیلی از دلایل پیدا و پنهان دیگر در وضعیت خرابی جاده ها دخیل است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.