◄ چرا باید راه آهن رشت آستار را ساخت؟ / اعلام آمادگی مسئول کارفرمایی در مطالعات توجیهی طرح برای مناظره
احداث یا عدم احداث طرح مصوب راه آهن رشت آستارا بسیار مهم است و در مقالات و سمینارها و جلسات بسیاری در سازمان های دولتی کشور مطرح و بحث و مکاتبات بسیاری در تایید و اهمیت احداث طرح صادر شده است.
با وجود مخالفت جمعی از کارشناسان ریلی با ساخت راه آهن رشت آستارا، موافقان نیز استدلال های قابل توجهی برای ساخت آن دارند و می گویند احداث راه آهن رشت - آستارا به دلایل متعدد اقتصادی و راهبردی و بین المللی ضروری است و اگر ساخته نشود، هزینه های قابل توجه انجام شده در راه آهن قزوین -رشت نیز به اهداف و انتفاع مورد نظر نمی رسد.
به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان در مورد ساخت این خط ریلی، معتقد است: بخشی از سخنان درباره مشکلات عمومی پروژه های عمرانی کشور صحیح است و نیازمند چاره جویی است با این حال اغلب ادعاهای مطح شده نسبت به مشکلات راه آهن رشت - آستارا و نتیجه گیری که اجرای این طرح را خیانت تلقی می شود، نادرست است.
وی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، تاکید کرد: مخالفان با به کارگیری تعابیر شدید اللحن و تند در یک سال و نیم گذشته ده ها مقاله و سخنرانی علیه این طرح مهم و راهبردی کشور داشته اند و گویا قصد دارند با هیاهو و مطالب علمی نما مقصود خود را پیش ببرند و گویا در این کشور همه خائن یا نادان هستند.
ناصریان خاطرنشان کرد: احداث یا عدم احداث طرح مصوب راه آهن رشت آستارا بسیار مهم است و در مقالات و سمینارها و جلسات بسیاری در سازمان های دولتی کشور مطرح و بحث و مکاتبات بسیاری در تایید و اهمیت احداث طرح صادر شده است و در حدی که اینجانب مطالعه می کنم نسبت مکاتبات اداری، گزارشات پژوهشی راهبردی و اقتصادی و اعلام نظر مقامات ذیصلاح در تایید این طرح دهها برابر نظرات انتقادی است.
او ادامه داد: نمونه عرض می کنم مرحوم رستم قاسمی وزیر وقت راه و شهرسازی می گفت اگر ساختمان وزارت را بفروشیم باید وجه احداث راه آهن رشت - آستارا را تامین کنیم و آن را زودتر بسازیم.
ناصریان افزود: در کتاب امنیت ملی و نظام اقتصادی ایران که توسط آقای دکتر حسن روحانی تالیف و در سال 1389 منتشر شده است، بر اجرای این طرح مهم و راهبردی از منظر امنیت ملی تأکید شده است. احداث راه آهن رشت - آستارا به دلایل متعدد اقتصادی و راهبردی و بین المللی ضروری است و اگر ساخته نشود، هزینه های قابل توجه انجام شده در راه آهن قزوین رشت نیز به اهداف و انتفاع مورد نظر نمی رسد.
این کارشناس حمل و نقل خاطرنشان کرد: راه آهن رشت - آستارا نه تنها در کریدور شمال جنوب اهمیت دارد بلکه در راستای شرقی غربی نیز قابل استفاده است (سرخس-آستارا) و همچنین برای دسترسی از آبهای آزاد جنوب به گرجستان و دریای سیاه و بالعکس (کریدور جنوب-غرب) نیز مهم است و البته به اقتضای هر پروژه هزینه ها، دشواریها و شرایط خاصی وجود دارد که باید ملاحظات و تمهیدات مناسب در طراحی و اجرای پروژه رعایت شود تا نگرانی ها و ریسک های احداث آن کاهش یابد و مدیریت شود ولی با ترس از ریسکها و توقف در انجام امور مهم و راهبردی، پیشرفتی حاصل نخواهد شد.
وی تاکید کرد: احداث طرح فوق در سال 1387 مصوب شده و اینجانب مسئول کارفرمایی در مطالعات توجیهی طرح را داشتم و از آن تاریخ تاکنون دلایل توجیهی آن افزایش یافته است. این طرح جزو طرح های ویژه است که مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را دارد و جزء طرح های واجد مصوبه هیئت وزیران برای تامین مالی از محل تهاتر نفت در اردیبهشت 1402 و مصوبه برای تأمین مالی از محل وام روسی در اسفند 1402 است و اینجانب حاضرم با اهل فن در این رابطه بحث عمومی هم داشته باشم.
طرح راه آهن رشت آستارا ، نه یک طرح محلی و حتی ملی منطقه ایی که طرحی جهانیست ایران به مدد این طرح و چند طرح دیگر تازه می تواند از مزیت فوق استراتژیکش بهره ببرد امری که در پادشاهی های گذشته از آن بهره مند بوده و از دلایل اصلی قدرت ذاتی اش هم بوده و برای ۱۰۰ ها سال از آن غفلت شده ایران به کمک ساخت چنین زیرساخت هایی می تواند پتانسیل هایش را آزاد کند و منافع قدرت های شرق آسیا ، هند ، روسیه و حتی اروپا را با خاکش درگیر کند بالاخره کشورهای آسیای میانه ، حاشیه خلیج فارس و کلی کشور ریز و درشت دیگر هم درگیر چنین طرح های بنیادین می شن و این ها حق رای جهانی دارند "دقیقا به همین علت آمریکا رسما بابت ساخت ریل رشت آستارا اظهار نگرانی کرد" وقتی منافع قدرت ها درگیر آزادسازی پتانسیل های ما بشود به این راحتی ها تحریم بشو نیستیم یا حداقل تحریم کردن ما هزینه سنگین خواهد داشت بالاخره هند از خاک ما به اروپا متصل شود یا از طریق روسیه یا از طریق ترکیه ، و این اتصال ، امن ، سریع و به صرفه باشد هرچند هند شریک آمریکا و اسرائیل باشد اما خسارتی از بابت چنین تحریمی متقبل می شه که باید از سمت اقتصاد تحریم کنندگان ، جبران بشود و نهایتا باید دانست از دلایل اصلی پیشرفت اروپا و آمریکا ، ساخت همین ریل است بعد چجوری نباید به اظهار نظر یکسری از به اصطلاح کارشناسان مشکوک نشویم که چنین طرح هایی را می کوبند ؟ دم خروس اونجا بیرون می زنه که این ها ریل هایی مثل شرق ، بوشهر و ریل غرب و ... را هم می کوبند !!! که هر یک برای ما اهمیت ملی و حیاتی داره ، حالا یکی کارشناس باشد سوال می پرسد و جواب می گیرد این ایرادی ندارد مثلا می پرسد ریل به جنگل ها آسیب می زند خوب کسی که کارشناس عمرانی باشد می داند ریل نزدیک ترین گزینه برای حفظ محیط زیست است و بعد پاسخ های ریزتر می گیرد تمام می شود دلیل ۱۰۰ مقاله زدن که ایراد محیط زیستی دارد چیست ؟ دلیل ۱۰۰ مقاله زدن برای ترساندن و تهییج بومی ها که آهای ریل دارن می یارن بدبختتون کنن چیست ؟ درحالیکه ریل اولین نفعش برای همان بومی هاست این را هم هر کارشناسی می داند ، تک تک ابهامات و مسائل برای چندین بار پاسخ داده شده که اساسا اکثرش نباید برای کارشناس عمران محل سوال باشد نهایتا پروژه های ملی ما که کارکردهای منطقه ایی جهانی دارند ساخته می شود آن روز دیگر کسی به این دست کارشناسان اهمیتی نمی دهد رسانه هایی که این ها را هم به کار گرفته اند و فضا دادند ۱۰۰ مقاله غیرکارشناسی و مغرضانه هم بزنند هم نزد مردم کم رنگ می شن چون نهایتا مردم می فهمند .