بازدید سایت : ۷۲۴۸۷
رئیس سابق انجمن صنفی حمل و نقل ریلی در پاسخ به تین نیوز:

◄ فواید استفاده از اسلب ترک پیش ساخته و کاهش هزینه های نگهداری خطوط ریلی

فواید استفاده از اسلب ترک پیش ساخته و کاهش هزینه های نگهداری خطوط ریلی
تین نیوز |

عضو هیئت مدیره شرکت ریلی تدبیرعمران جم در پاسخ به خبرنگار تین نیوز اظهار داشت: بخشی بزرگی از خطوط بتنی متروی تهران و خطوط ریلی کشور توسط شرکت  تدبیرعمران جم با استفاده از اسلب ترک بتنی توسط متخصصان داخلی برای اولین بار با همکاری شرکت «پی او آر آر»PORR) ) اتریش اجرا شده و اکنون تمام کشورهای اروپایی از این شیوه برای روسازی خطوط ریلی خود استفاده می کنند. خطوط ریلی بالاستی باید هر 2 تا 5 سال سرند شود و هزینه نگهداری خطوط بالاستی برای راه آهن بسیار زیاد است به طوری که هزینه نگهداری یک خط بالاستی در پنج سال، معادل احداث یک خط جدید ریلی است.

 

به گزارش خبرنگار تین نیوز، سیدحسن موسوی نژاد، عضو هیئت مدیره شرکت ریلی تدبیرعمران جم در حاشیه پنجمین نمایشگاه بین‌المللی حمل‌ونقل ریلی در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه‌ریزی برای ایجاد تحول در خطوط ریلی اظهار داشت: شرکت ریلی تدبیر عمران جم از سال 86 فعالیت خود را در حوزه‌های روسازی خطوط ریلی و مترو آغاز کرد. از جمله پروژه های انجام شده از سوی تدبیرعمران جم می توان به پروژه بخشی از خط 4 متروی تهران از میدان آزادی تا شهرک اکباتان و ارم سبز، روستزی خطوط ریلی در انتهای خط 4 و خط 3 مترو از چهارراه ولی‌عصر تا آزادگان، روسازی ادامه خط 3 متروی تهران و خط 6 این مترو و روسازی خط 1 متروی شیراز و خط 1 متروی اهواز اشاره کرد.

 

موسوی نژاد با اشاره به اینکه مدت ها است که در دنیا روسازی خطوط ریلی به صورت اسلب ترک به منظور اجرای بسیار دقیق مسیرهای ریلی همراه با تعمیر و نگهداری پایین و چرخه عمر طولانی استفاده می‌شود. در مترو ریل‌گذاری برخلاف راه‌آهن برون‌شهری روی بتن انجام می‌شود در حالی که در راه‌آهن ریل‌گذاری روی تراورس و بالاست است.

 

رئیس سابق انجمن صنفی حمل و نقل ریلی با اشاره به اینکه اسلب ترک زیرسازی پیش‌ساخته است که زیر ریل گذاشته می‌شود که یک نوع روش ساخت سریع راه‌آهن با خطوط بتنی و برای مسیرهای با سرعت بالا است و ایمنی بالایی دارد اظهار داشت: هزینه اجرای روسازی غیربالاستی در ابتدا 20 درصد بیشتر از روسازی بالاستی است اما در سنوات بعد هزینه نگهداری آن پایین‌تر خواهد بود.

 

وی در ادامه افزود: روش روسازی غیربالاستی در ایران به صورت آزمایشی در تونل زیرزمینی راه‌آهن تهران - تبریز و ایستگاه راه‌آهن اراک اجرا شده است. اجرای این روش سرعت بالایی دارد و امکان نصب روزانه 700 کیلومتر اسلب ترک است. زیرا طول پیش ساخته آن 5.20 متر است.

 

این کارشناس ریلی با اشاره به اینکه در حال حاضر مذاکره با وزارت راه و راه‌آهن برای اجرای روسازی غیربالاستی در خطوط ریلی هستیم که بسیار مقرون به صرفه است اظهار داشت: به عنوان مثال در داخل تونل‌ها که نگهداری خطوط ریلی سخت است استفاده از اسلب ترک توصیه می‌شود یا در مسیرهای ماسه‌ای مثل بافق - مشهد یا کرمان - زاهدان زمانی که طوفان ماسه رخ می‌دهد کل ریل پوشیده می‌شود و بالاست خاصیت خو درا از دست می‌دهد و امکان وقوع سانحه رخ می‌دهد در حالی که اسلب ترک برای این مناطق مناسب‌تر است.

 

وی در ادامه و در پاسخ به سوال خبرنگار تین مبنی بر اینکه صرفه جویی استفاده از این روش به چه شکل خواهد بود اظهار داشت: بخشی بزرگی از خطوط بتنی متروی تهران و خطوط ریلی کشور توسط شرکت  تدبیرعمران جم با استفاده از اسلب ترک بتنی توسط متخصصان داخلی برای اولین بار با همکاری شرکت «پی او آر آر»PORR) ) اتریش اجرا شده و اکنون تمام کشورهای اروپایی از این شیوه برای روسازی خطوط ریلی خود استفاده می کنند. خطوط ریلی بالاستی باید هر 2 تا 5 سال سرند شود و هزینه نگهداری خطوط بالاستی برای راه آهن بسیار زیاد است به طوری که هزینه نگهداری یک خط بالاستی در پنج سال، معادل احداث یک خط جدید ریلی است.

 

موسوی نژاد با اشاره به اینکه تولید اسلب بتنی پیش ساخته برای روسای خطوط ریلی در کشور با انتقال دانش فنی بومی سازی شده و قطارهای با سرعت 250 تا 300 کیلومتر به سهولت می توانند از روی این ریل پیش ساخته بتنی عبور کنند گفت: این روش جدیدی است که در دنیا مرسوم شده و تمام کشورهای اروپایی خطوط ریلی خود را با استفاده از اسلب بتنی پیش ساخته احداث می کنند. تحمل سرعت و نیروی محور بالا، صرفه جویی های ارزی، امکان بازسازی و روسازی خطوط موجود راه آهن و حذف کامل لایه بالاست تحت ترافیک عبوری، کاهش ارتفاع خطوط و امکان افزایش سرعت سیر و انعطاف پذیری در انتخاب پابند و شرایط هندسی خطوط ریلی از مزیت های استفاده از این شیوه در خطوط ریلی است.

 

عضو هیئت مدیره شرکت ریلی تدبیرعمران جم در پایان با اشاره به اینکه تولید اسلب ترک در داخل انجام شده و کاملاً بومی‌سازی شده و ریل آن هم همان UAC60 است گفت:  اجرای پروژه اسلب ترک که همان روسازی غیربالاس است را در تونل خط آهن تهران - تبریز مناطق 17 و 18 تهران اجرا کردیم.

 

در پایان نیز حیدری، معاون مالی و منابع انسانی شرکت تدبیرعمران جم گفت: از این شیوه هم اکنون به صورت آزمایشی در ایستگاه راه آهن اراک و زیر گذر خط آهن تبریز - تهران استفاده شده و خط مترو ولی عصر(عج) به آزادگان و پایانه کلاهدوز مترو تهران نیز با استفاده از این روش روسازی شده است. اکنون از این روش روسازی خطوط مترو خط 6 تهران خط یک مترو شیراز ، خط یک مترو اهواز استفاده شده و تکان قطار بر روی این خطوط به کمترین میزان کاهش می یابد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.