◄ صنعت واگنسازی از تسهیلات بانکی بیبهره است
بخش عظیم واگنسازی کشور یک ریال هم از تسهیلات بانکی را دریافت نکردهاند.
بخش عظیم واگنسازی کشور یک ریال هم از تسهیلات بانکی را دریافت نکردهاند.
به گزارش خبرنگار تین نیوز، مدیرعامل شرکت واگنسازی تهران در حاشیه ششمین نمایشگاه بینالمللی حمل ونقل ریلی گفت: ما از سال 82 فعالیتهای خود را در حوزه ساخت واگن آغاز کردهایم و زمینه کاری ما در این 15 سال در دو زمینه تولید واگن شهری و حومه و نگهداری و تعمیر واگنها بوده است.
مجتبی گلشنی ادامه داد: در بخش اول بیش از یک هزار واگن برای متروی شهری تولید کردهایم و در حال حاضر هم مشغول بهرهبرداری از 100 واگن برای متروی مشهد هستیم.
گلشنی اضافه کرد: بومیسازی قطعات و تجهیزات از دیگر اقدامات واگنسازی تهران به شمار میرود و در این زمینه 30درصد از ساخت هر واگن به صورت اختصاصی بومیسازی شده است.
مدیر عامل شرکت واگنسازی تهران با بیان اینکه با قراردادی که در همین نمایشگاه با راهآهن منعقد کردهایم روند بومیسازی تجهیزات را گسترش خواهیم داد، تصریح کرد: در قرارداد ما در این دوره نمایشگاه ریلی 630 واگن باید تولید شود که هماکنون بومیسازی تولید قطعات ما تا 55درصد انجام شده است و با انجام این قرارداد ظرفیت بومیسازی در این بخش تکمیل شد.
گلشنی اضافه کرد: در بخش تعمیر و نگهداری، همه واگنهای ما با استفاده از تیم مجرب و متخصص بازسازی میشوند و سعی خواهیم کرد در بخش واگنسازی مترو با حداکثر مطلوبیت، واگنها تحویل داده شوند.
او توضیح داد: تعمیر و نگهداری واگنهای متروی شهری از طریق این شرکت صورت میگیرد و تا امروز 30 هزار دستگاه واگن را تعمیر کرده است.
گلشنی با بیان اینکه هم اکنون تهیه 200 دستگاه واگن حومهای در خط تهران_کرج را آغاز کردهایم، گفت: سعی خواهیم کرد دستگاههایی مانند این قطارهای حومهای را برای شهرهای حومهای تهیه کنیم.
او همچنین یادآور شد: واگنهای حومهای از طریق لوکوموتیو هدایت میشوند و به همین منظور نیز 50درصد از داخلسازی واگنها، از طریق تیمهای تخصصی این حوزه انجام میشوند.
مدیر عامل شرکت واگنسازی تهران افزود: این شرکت به دنبال زنجیره تأمین و توانمندیسازی قطارها است و این روند کمک میکند که بتوانیم در این حوزه قویتر از همیشه فعالیت کنیم.
گلشنی ضمن بیان این نکته که مشکل اصلی هماکنون در بخش واگنسازی تأمین منابع مالی است، گفت: متاسفانه منابع مالی در حوزه واگنسازی بسیار کم است و ما برای تأمین بودجه ساخت واگنهای کلانشهرها با مشکل مواجه شدهایم.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه هم اکنون از 30درصد از ظرفیتهای خود استفاده میکنیم اظهار داشت: با تأمین منابع مالی میتوانیم سه برابر ظرفیت فعلی در سه شیفت کار کنیم.
مدیر عامل شرکت واگنسازی تهران با بیان اینکه فکر و طرح شهرسازی ریلپایه بسیار خوب بوده است، گفت: متاسفانه این طرح هنوز به مرحله عملیاتی نرسیده و فعالیت در این بخش بسیار کند صورت میگیرد اما اگر مشکلات سرمایهگذاری در این بخش برطرف شود میتوانیم این ایده را به بهترین شکل ممکن اجرایی کنیم.
گلشنی با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ کدام از بانکها انگیزهای برای سرمایهگذاری در صنعت ریلی ندارند، گفت: تا به امروز بخش واگنسازی و ریلی یک ریال هم از بانکها تسهیلات دریافت نکردهاند، بنابراین لیزینگ در این زمینه هیچ معنایی ندارد.
او گفت: صنعت ریلی به خاطر آنکه دیر بازده است،انگیزهای برای سرمایهگذاری در این بخش وجود نداشته باشد.
مدیر عامل شرکت واگنسازی تهران ادامه داد: اصلی ترین شرکای ما در این بخش کشورهای آسیایی از جمله چین هستند بنابراین در پسابرجام در این بخش مشکلی نداشتهایم.