بازدید سایت : ۸۸۲۸۵

استقبال پیمانکاران از بکارگیری فناوری های نوین در حوزه قیر و آسفالت

نخستین روز از شانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر و آسفالت میزبان پنل های تخصصی با موضوع فناوری های نوین در حوزه قیر و آسفالت و فناوری های نوین در کاهش هزینه احداث راه ها بود.

 استقبال پیمانکاران از بکارگیری فناوری های نوین در حوزه قیر و آسفالت
تین نیوز |

 نخستین روز از شانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر و آسفالت میزبان پنل های تخصصی با موضوع فناوری های نوین در حوزه قیر و آسفالت و فناوری های نوین در کاهش هزینه احداث راه ها بود.

به گزارش تین نیوز به نقل از روابط عمومی شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، غلامرضا سقندلی مشاور اجرایی شرکت ساخت در پنل "نقش فناوری‌های نوین در کاهش هزینه‌های احداث راه" در مورد نگاه پیمانکاران به فناوری‌‌های جدید اظهار داشت: پیمانکار به صورت مستقیم در مورد فناوری‌های نوین نمی‌تواند ورود داشته باشد و باید هماهنگی با کارفرمای اصلی صورت گیرد.

وی ادامه داد: بعد از اینکه در مرکز تحقیقات کارگروه فناوری‌های نوین، موضوعات را مطرح می‌کنند، شرکت ساخت وارد می‌شود و در اختیار کارفرمایان قرار می‌گیرد تا در برآوردها لحاظ شود و بعد به پیمانکار عنوان می شود. مشاور اجرایی شرکت ساخت تاکید کرد: وقتی هزینه فناوری های نوین در پروژه‌ها دیده شود، پیمانکاران نیز استقبال می‌کنند و هیچ‌گونه مقاومتی در مورد فناوری نوین که موجب کاهش هزینه و افزایش مقاومت شود از طرف پیمانکاران نبوده است.

سقندلی با اشاره به مقایسه فناوری های حوزه قیر و آسفالت کشور نسبت به سطح جهانی گفت: در تجهیزات و ماشین‌آلات نیز موضوع فناوری وجود دارد، و در این زمینه نیاز به ماشین‌آلات جدید داریم، در رابطه با تولید قیر وابستگی به خارج از کشور نداریم و مواد اولیه با اکسیده کردن وکیوم یا هوادهی داغ و صفر تا ۱۰۰ تجهیزات را انجام می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در مورد فناوری‌های نوین موادی داریم که از خارج وارد و به قیر اضافه می‌شود، البته در مورد گوگرد، لاستیک و پولیمر تولید داخل هم داریم که از تولیدات داخل ۱۰ کیلومتر به صورت پایلوت در جاده نیشابور به سبزوار انجام شده و بعد یک سال و نیم نتیجه خوبی به دست آمده است. اعلام آمادگی شرکت ساخت راه جهت مشارکت بخش خصوصی؛ بهینه‌سازی هزینه‌ها و طول عمر آسفالت اولویت اصلی شرکت ساخت است.

محمدرضا کدخدازاده معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌ها نیز در پنل "نقش فناوری نوین در کاهش هزینه‌های احداث راه"، با اشاره به نقش فناوری‌های نوین در حوزه راه اظهار داشت: شرکت ساخت به عنوان متولی احداث راه‌های اصلی و آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها به دنبال مباحثی است که بتواند با توجه به ارزش و هزینه‌های قیر هم کیفیت و هم طول عمر آسفالت را بهینه‌سازی کند.

وی بیان کرد: قیرهای پلمیری و اصلاح شده که اخیرا در برخی پروژه‌ها پایلوت شده بود، نشان داد که هم به لحاظ سرعت اجرا و هم به لحاظ کیفیت آسفالت و هم هزینه‌های تحمیلی و موضوعاتی نظیر ضخامت آسفالت و نوع حمل توانسته بازخوردهای مثبتی بهمراه داشته باشد و در حال حاضر به دنبال فراگیر و گسترده کردن استفاده از آن‌ها هستیم.

معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌ها با اشاره به چالش‌های بهره‌گیری از فناوری‌های نوین گفت: همواره در بهره‌گیری از فناوری‌های نوین در هر حوزه‌ای چالش‌هایی وجود دارد که استفاده از ابزارهای تشویقی می‌تواند مشاوران و پیمانکاران را ترغیب به استفاده از آن کرد، چرا که در دنیای توسعه‌یافته تا علمی تجاری‌سازی نشود، عملا نمی‌تواند به منصه ظهور برسد.

کدخدازاده تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به تعامل موثر بین شرکت ساخت و دانشگاه‌ها، و حمایت‌های دولت، فناوری‌های نوین با اخذ گواهینامه‌های فنی توانسته‌اند به منصه تجاری‌سازی برسند. وی ادامه داد: با توجه به اینکه متولی مباحث عمده مربوط به راه‌ها، دولت است شرکت‌های دانش‌بنیان با مراجعه به شرکت ساخت، و بررسی و صحت‌سنجی اعتبارات آن‌ها می‌توانند با مدنظر قرار دادن آیین‌نامه‌های مرتبط با بحث راه‌سازی، مجوز دریافت کنند؛ بنابراین اولین گام تایید از مراجع ذی‌صلاح است.

معاون شرکت ساخت و توسعه راه‌ها سپس بیان کرد: دومین موضوع اینکه فناوری‌های نوین از لحاظ قیمتی باید به گونه‌ای در فهرست بهاها گنجانده شوند که علاوه بر شرکت‌های دانش‌بنیان، برای پیمانکاران‌ نیز صرف اقتصادی داشته باشد. کدخدازاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لزوم مشارکت بخش خصوصی در فرآیند ساخت بزرگراه‌ها گفت: از ۲ سال گذشته تلاش‌های بسیاری برای ورود بخش خصوصی صورت گرفته، اما مهمترین موضوع بحث بازگشت سرمایه است.

وی با بیان اینکه آینده کشور برمبنای فناوری‌های نوین شکل خواهد گرفت خاطرنشان کرد: در بحث آزادراه‌ها موضوع اختیار مصرف‌کنندگان جاده‌ای وجود دارد که به جای استفاده از جاده قدیم، با پرداخت مبلغی از کیفیت بالاتری در جاده جدید استفاده کنند، اما در بحث بزرگراه‌ها چون این موارد لحاظ نمی‌شود نیارمند بسترسازی مناسب اجتماعی و عمومی برای آن هستیم تا مردم آمادگی فکری پیدا کنند، لذا به دلیل محدودیت اعتبارات و نیاز به حجم بالای راه و بحث ترانزیت کالا چاره‌ای جز مشارکت بخش خصوصی وجود ندارد.
 
 حجت‌اله جعفرپیشه مجری کریدور نوار ساحلی جنوب کشور نیز در پنل نقش فناوری‌های نوین در کاهش هزینه‌های احداث راه، با اشاره به هزینه بالای قیر در کشور اظهار داشت: اخیرا با اقدامات صورت گرفته در کشور و استفاده از آسفالت پلیمری، شاهد افزایش استحکام آسفالت و همچنین کاهش هزینه‌های اجرا هستیم. وی بیان کرد: این مدل در جنوب کشور با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب بوده و امید است بتوان در سایر مناطق کشور هم مورد استفاده قرار گیرد.
 
مجری کریدور نوار ساحلی جنوب کشور در ادامه با اشاره به مشارکت بخش خصوصی در ساخت آزادراه‌ها گفت: در حال حاضر مشارکت بخش خصوصی را در حوزه بهره‌برداری داریم که اگر این حضور و مشارکت از طراحی تا ساخت را دربرگیرد می‌توان گام‌های موثرتری برداشت.
 
جعفرپیشه تصریح کرد: در سال گذشته ساخت و بهره‌برداری توسط بخش خصوصی بود اما موضوع اصلی درآمد پس از اجرا بود که امید است با اتفاقات مناسب بتوان شاهد بازگشت سرمایه بخش خصوصی باشیم‌ که لازمه آن اقدامات لازم در قوانین بالادستی است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس پاسخ

    با تغییر سریع رئیس مرکز تحقیقات راه و شهرسازی که در دولت قبل یک شبه از کارگزینی این مرکز به ریاست آن رسید، ان شاءالله شاهد اتفاقات خوبی در زمینه تحقیقات و پژوهش های موثر در حوزه های راه، مسکن و شهرسازی خواهیم بود.