بازدید سایت : ۵۶۱۵۹

جزایر ایران؛ ناوهای هواپیمابری که غرق نمی‌شوند

جزایر ایران؛ ناوهای هواپیمابری که غرق نمی‌شوند

تین نیوز | معاون فنی بازرگانی کشتیرانی با بیان این که جزایر کشور مانند ناوهای هواپیمابری هستند که هیچگاه غرق نمی شوند گفت: ایران در حال تبدیل شدن به قطب تعمیرات کشتی در منطقه است.

 علی عزتی در بیست و سومین همایش ارگان های دریایی اظهار کرد: رویکرد قالب در برنامه ششم توسعه باید مبتنی بر اقتصاد مقاومتی باشد، در این مبحث باید منویات رهبر معظم انقلاب مورد توجه قرار گیرد.
 
وی به نقش و اهمیت صنعت حمل ونقل اشاره کرد وبا بیان این که 8 کارگروه در تدوین برنامه ششم در حوزه دریا فعال هستند،  افزود: این صنعت و صنایع وابسته یکی از مهم ترین زیرساخت های توسعه اقتصادی محسوب می شود، چراکه مزایای بسیار از جمله حمل بار در مقیاس بالا یکی از آنهاست.
 
وی با بیان این که سالانه 11 میلیارد تن کالا در دریا جابجا می شود که یک سوم آن محمولات نفتی است به اهمیت ویژه حمل ونقل دریایی در کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس چشم انداز 1404 ایران باید در بخش حمل ونقل دریایی کشور نخست منطقه باشد. در این حوزه دو شرکت شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را داریم که شرکت نفتکش بزرگترین ناوگان حمل نفت دنیا را در اختیار دارد.
 
معاون فنی بازرگانی کشتیرانی با بیان این که ایران در حال تبدیل به قطب تعمیرات کشتی های تجاری است، گفت: در بنادر هم پتانسیل های خوبی داریم ضمن آن که شبکه گسترده ای از شناورهای مختلف را در اختیار داریم.
 
عزتی با اشاره به این که جزایر کشور به لحاظ امنیتی ناوهای هواپیمابری هستند که هیپگاه غرق نمی شوند، افزود: ناوگان کشتیرانی مقتدری داریم اما در عین حال صنایع داخلی جوابگوی نیازهای کشور نیستند.
 
وی با تاکید بر این که صنایع دریایی به رشد و بالندگی نرسیده اند، ادامه داد: رشد توسعه ناوگان داخلی منوط به رشد صنایع دریایی است و در شرایط فعلی این توسعه محدود است.
 
وی با اشاره به این که تمام رشد شرکت کشتیرانی و نفتکش بر اساس بضاعت های خود و استفاده از شرایط از جمله وام های خارجی بوده است، تصریح کرد: ناوگان تجاری دچار شرایط سختی در 7 سال اخیر بوده و باید به بحث توسعه ناوگان در برنامه ها به صورت جدی پرداخته شود و لازم است حمایت های لازم را در برنامه های ششم و هفتم توسعه داشته باشیم.
 
وی با بیان این که در فرآیند برنامه ششم یک سری چالش ها را احصا کرده ایم یادآور شد: تمام کشورها برای تشویق ناوگان داخلی یک سری راهکارها دارند که می تواند به صورت تعرفه های مستقیم یا غیرمستقیم اعمال شود.
 
معاون فنی بازرگانی کشتیرانی افزود: نداشتن ناوگان حمل معیانات باعث شده تا میلیاردها دلار  گاز کشور فلر شده و بسوزد. علاوه بر این که ناوگان حمل مواد پتروشیمی را نیز در اختیار نداریم.
 
عزتی با تاکید بر این که تامین منابع ملی برای توسعه ناوگان مهم است، اظهار کرد: این موضوع باید از طریق صندوق توسعه ملی یا صندوق حمایت از صنایع دریایی عملیاتی شود.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.