بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:

◄ میانگین تیراژ نشریات تخصصی چقدر است؟ / نقاظ ضعف رسانه های تخصصی در ایران

◄ میانگین تیراژ نشریات تخصصی چقدر است؟ / نقاظ ضعف رسانه های تخصصی در ایران

تین نیوز | رئیس مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی گفت: متوسط تیراژ مطبوعات تخصصی در کشور بین پنج تا 15 هزار در نوسان است که در نرم دنیا این آمار، تیراژ محسوب نمی شود.

حمید ضیایی پرور در گفتگو با خبرنگار تین نیوز در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات با تاکید بر اینکه وضعیت رسانه های تخصصی بویژه در حوزه های حمل و نقل، گردشگری و محیط زیست تابعی از وضعیت عمومی رسانه ها در کشور است، اظهار داشت: وضعیت رسانه های ایران در مقایسه با دیگر کشورها به لحاظ ضریب نفوذ، تیراژ، مناسب نیست.

وی افزود: اگرچه نشریات ما متکثر هستند یعنی در حوزه ورزش ممکن است 20 عنوان نشریه داشته باشیم اما این 20 عنوان به اندازه یک نشریه ای که در کشورهای اروپایی بین مخاطبان نفوذ دارد، تیراژ ندارد.

وی معضل دیگر رسانه های تخصصی را فقدان نیروی تخصصی لازم در این حوزه دانست و گفت: بر اساس آمار مرکز مطالعات رسانه ها بیش از 70 درصد شاغلان فعلی رسانه ها در ایران فارغ التحصیلان رشته ارتباطات نیستند. طبیعی است که نباید انتظار داشت حرفه ای بنویسند و اصول اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری را رعایت کنند.

این فعال عرصه روابط عمومی و رسانه افزود: از سوی دیگر فارغ التحصیلان رشته های ارتباطات و روزنامه نگاری جذب محیط رسانه ها نمی شوند که این دو موضوع باعث تضعیف وضعیت رسانه ها شده است.

وی با تاکید بر اینکه معضل تاریخی دیگری که وجود دارد وابستگی به نهاد قدرت و حکومت و یا دولت است، گفت: ارتزاق بخش زیادی از رسانه ها بر اساس تیراژ و فروش نیست و اساسا مکانیزم های بنگاه اقتصادی بر آنها حاکم نیست بلکه بودجه خود را از نهادی که به آن وابسته اند، تامین می کنند.
 
ضیایی پرور تصریح کرد: زمانی رسانه ها می توانند قدرت بگیرند که متکی به مخاطب باشند اما متاسفانه این موضوع در ایران رایج نیست.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تقریبا همه مطبوعات ما از سیستم دولتی یارانه دریافت می کنند به این ترتیب با قطع یارانه ساختار رسانه ها از هم می پاشد.

رئیس مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی با تاکید بر لزوم تبدیل رسانه به بنگاه اقتصادی گفت: طبیعی است نشریاتی که وابسته به نهادهای حاکمیتی هستند در انتشار اخبار، احتیاط و یا خودسانسوری می کنند و نمی توانند به صورت حرفه ای رفتار کنند. این موضوعات، ضعف های ساختاری حاکم بر رسانه هاست.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.