بارگیری قطعات جرثقیل به مقصد کشورهای آسیای میانه از هرمزگان
بارگیری ترانزیتی قطعات جرثقیل به کشورهای آسیای میانه از طریق راه آهن هرمزگان انجام شده است.
مدیرکل راه آهن هرمزگان از انجام پنج عمیلیات حمل و نقل ریلی توسط راه آهن منطقه هرمزگان برای نخستین بار طی ۲ سال گذشته خبر داد و گفت: بارگیری ترانزیتی قطعات جرثقیل به کشورهای آسیای میانه از طریق راه آهن هرمزگان انجام شده است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، علیرضا نصیری برازنده با اشاره به سایر عملیات های حمل و نقل ریلی انجام شده توسط راه آهن منطقه هرمزگان برای نخستین بار طی ۲ سال گذشته، افزود: بارگیری ترانزیتی ریلی به بندر امیرآباد، تخلیه ترانزیتی کود پتاس در بندر شهید رجایی، تخلیه ترانزیتی مواد نفتی در بندر شهید رجایی و تخلیه کانتینرهای ترانزیتی روسیه به عربستان از جمله پنج عملیات ریلی بوده اند که برای نخستین بار طی ۲ سال گذشته توسط راه آهن منطقه هرمزگان انجام شده است.
نصیری برازنده با اشاره به پروژه های انجام شده در حوزه افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه راه آهن منطقه هرمزگان بیان کرد: نصب سه کانکس و چراغ های مربوطه و بوبینها در بالک فین به سمت اضطراری ۶، عالئمی نمودن سوزنهای یال شرقی ایستگاه مبادله معدن گل گهر و اتصال آن به ایستگاه گل گهر، اتصال خط فرعی شرکت ذوب مس خاتون به ایستگاه میمند جهت افزایش تخلیه و بارگیری و افزایش ظرفیت بارگیری با اتمام پروژه عالم ایستگاه و معدن گل گهر از جمله این پروژه ها طی ۲ سال گذشته بوده است.
وی تصریح کرد: اتصال مستقیم بلاک گل گهر – قره تپه به ایستگاه مبادله گل گهر که شامل نصب چهار دستگاه سوزن در بلاک اصلی و احداث ۲۹ خط به طول ۷۲ کیلومتر بوده، برچیدن تقلیل سرعت های بلند مدت در طی سال های اخیر و بالا بردن راندمان بهره وری و افزایش سرعت سیر که این نیز شامل ارتقاع تقلیل سرعت تزرج با تعویض بیش از ۶ هزار قطعه تراورس و برچیدن تقلیل سرعت های ناشی از خرابی تراورس تیپ کا با تعویض پنج هزار قطعه تراورس بوده است.
وی به اصلاح و جانمایی سوزن ها اشاره کرد و گفت: در این عملیات نیز ارتقاع سوزن های ۶۱ و ۳۷ ایستگاه سیرجان از شعاع ۱۹۰ به ۳۰۰، اصلاح سوزن های ورودی سایت فولاد مبارکه واقع در بلاک انشعاب – مانوری، اصلاح جانمایی سوزن های ۱۰ و ۱۶ ایستگاه سیرجان، نصب سوزن خط کور و سینی دوار(درزین) در ایستگاه اضطراری ۲ و اتصال سایت باختر بار به شبکه ریلی با طول هزار و ۱۶۰ متر واقع در اسکله شهید رجایی انجام شده است.
نصیری برازنده از دیگر اقدامات در حوزه افزایش ظرفیت بارگیری و تخلیه را، اتصال محوطه باختر به شبکه ریلی جهت افزایش تخلیه و بارگیری، بهسازی سیستم علائم الکتریکی و نصب محورشمار مهارانی در ایستگاه اضطراری ۲، یک هزار و ۷۰۰ جوش درز ریل به وسیله ماشین جوش محور بافق – بندرعباس، تهیه و نصب جک ۱۶۰ تنی تعمیر واگن در ایستگاه گلگهر دانست.
نصیری با اشاره به پروژه ها در حوزه خدمات ساختمانی و ایستگاهی راه آهن منطقه هرمزگان، افزود: بهسازی ساختمان جانبی ایستگاه بندرعباس، تکمیل دیوار کشی ساختمان ستاد پلیس هرمزگان، بازسازی خوابگاه تزرج و تامین برق انبار سوخت جدیدالحداث ایستگاه راه آهن سیرجان از جمله این پروژه طی ۲ سال گشذته بوده است.
وی اضافه کرد: ساماندهی و فاز اول تکمیلی محوطه ایستگاه بندرعباس، بازسازی خوابگاه سیرجان، تعمیرات اساسی منازل شهرک بندرعباس، تهیه نصب و راه اندازی پکیج های سرمایشی و گرمایشی ایستگاه مسافری بندرعباس با اعتبار ۹۱ میلیارد ریال، راه اندازی مرکز کنترل ترافیک راه آهن منطقه هرمزگان و آماده سازی و بهره برداری از فضای روبه روی سالن مسافری و میدان راه آهن بندرعباس از دیگر پروژه های انجام شده در حوزه خدمات ساختمانی و ایستگاهی راه آهن منطقه هرمزگان طی ۲ سال گذشته بوده است.
خطوط ریلی استان هرمزگان با امکان دسترسی همسایگان شمالی و کشورهای حوزه آسیای میانه به آبهای خلیج فارس از مسیر راه آهن بافق- بندرعباس، فرصت طلایی برای حمل بارهای ترانزیتی از مسیر هرمزگان را از طریق اتصال قطب های مهم معدنی کشور همچون سنگ آهن گل گهر سیرجان، چغارت بافق و چادرملو و مراکز مهم صنعتی مانند ذوب آهن اصفهان و صنایع فولاد هرمزگان و پالایشگاه نفت بندرعباس و بندر شهیدرجایی به عنوان یکی از ۲ بندر بزرگ جنوبی ایران به شبکه ریلی کشور فراهم می کند.
فرصت های سرمایه گذاری در طرح های مختلف شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در محورهای مختلف شامل توسعه زیرساختهای ایستگاهی و امکانات رفاهی مسافرین، توسعه راه آهن برقی، توسعه راه آهن سریع السیر، احداث خطوط جدید و دوخطه کردن مسیرهای گلوگاهی، توسعه خطوط فرعی، توسعه تجهیزات و سیستم ماشین آلات ریلی، توسعه سیستم های ارتباطات و IT، توسعه ناوگان حمل بار و مسافر و ناوگان کشش، توسعه قطارهای حومه ای، احداث پایانه های حمل ونقل ترکیبی و توسعه زیرساخت های آموزشی و مدیریتی قابل بهره برداری توسط سرمایه گذاران است.