بازدید سایت : ۳۶۱۸۷

فرودگاه بال پرواز توسعه همدان

تلاش و همدلی مسوولان برای فعال کردن دوباره پروازهای فرودگاه همدان، زمینه توسعه همه جانبه استان را فراهم و راه را برای ورود گردشگران و رشد اقتصادی استان هموار می کند.

فرودگاه بال پرواز توسعه همدان
تین نیوز

تلاش و همدلی مسوولان برای فعال کردن دوباره پروازهای فرودگاه همدان، زمینه توسعه همه جانبه استان را فراهم و راه را برای ورود گردشگران و رشد اقتصادی استان هموار می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، به طور قطع پرواز فرودگاهی پایدار یکی از مولفه های توسعه هر شهر و استان محسوب می شود، به طوری که آمار نشان می دهد هرگاه پروازهای پایدار یک منطقه شکل گرفت زمینه های رشد و توسعه آن نیز فراهم شده است.

پس از سال ها نبود پرواز پایدار در فرودگاه همدان، مسوولان استان عزم جدی برای برقراری پروازهای داخلی و خارجی در این فرودگاه گرفته اند و زمزمه های ایجاد پرواز پایدار در فرودگاه همدان قوت گرفته است.

فرودگاهی که بیش از ۸۰ سال قدمت دارد و حالا می تواند چشم امیدی برای ایجاد بندر خشک و توسعه صادرات و گردشگری استان همدان باشد.

پیش از همه گیری کرونا به طور تقریبی پروازهای این فرودگاه به پایداری نسبی رسیده بود اما با شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت های رفت و آمد پروازهای فرودگاه همدان نیز به تعطیلی کشیده شد.

ویژگی های منحصر به فرد فرودگاه همدان موجب شد طی چند سال گذشته پروازهای حج تمتع، حجاج استان های همدان و کردستان به صورت متوالی از این فرودگاه انجام شود.

اما حالا پس از چند سال تعطیلی پروازها، مسوولان استان با یک همدلی به دنبال برقراری پروازهای پایدار از این فرودگاه هستند.

همدان در حوزه گردشگری بیش از یک هزار و ۸۰۰ جاذبه تاریخی و طبیعی و گردشگری دارد و به عنوان یکی از پنج شهر گردشگر پذیر کشور، برقراری پروازهای فرودگاه آن یک مطالبه جدی محسوب می شود.

از سوی دیگر صادرات محصولات تولیدی استان از طریق فرودگاه و همچنین راه اندازی مرکز بازیافت هواپیماهای فرسوده در این شهر زمینه های فعال شدن فرودگاه را می طلبد.

استاندار همدان به همراه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، رییس سازمان هواپیمایی کشور را به فرودگاه همدان آوردند و در رابطه با برقراری پروازهای دوسویه از همدان به مقصد بغداد، نجف، مشهد، تهران و کیش مذاکراتی صورت گرفت.

برقراری پروازهای اربعین از فرودگاه همدان

رییس سازمان هواپیمایی کشور می گوید: پرواز مستقیم از فرودگاه همدان به مقصد عتبات عالیات که شامل یکی از ۲ مقصد نجف یا بغداد است، از ۲ هفته آینده به منظور خدمات دهی به زائران اربعین حسینی(ع) برقرار می شود.

محمد محمدی بخش پس از بازدید از زیرساخت های فرودگاه همدان افزود: در نشست مشترکی که با استاندار و نمایندگان استان همدان در مجلس شورای اسلامی داشتیم ، مقرر شد پروازهای فرودگاه همدان به مقصد عتبات عالیات شامل نجف یا بغداد از ۲ هفته آینده برقرار شود.

 

محمدی بخش با اشاره به وجود زیرساخت های مناسب ناوبری هوایی در فرودگاه همدان، اظهار کرد: پس از آغاز پروازهای عتبات عالیات، با برنامه ریزی دقیق به دنبال برقراری پروازهای همدان مشهد و پس از آن پروازهای دائم به سایر شهرها از مبداء فرودگاه همدان هستیم.

وی با تاکید بر اینکه ۲ شرکت آماده فعال کردن فرودگاه همدان هستند، بیان کرد: برنامه زمانبندی برقراری پروازهای همدان به عتبات عالیات به زودی اعلام و پس از آن زمان فعال شدن پروازهای همدان-مشهد و همدان-کیش مشخص می شود.

وی با اشاره با اینکه سفر هوایی در سبد خانوار نشسته است، افزود: انجام سفرهای هوایی دیگر متعلق به ۲ درصد جامعه نیست و هم اینک ۶۶ درصد مردم کشور گذرنامه دارند و از هواپیما برای سفر استفاده می کنند.

رییس سازمان هواپیمایی کشور گفت: نباید فرصت بی نظیر همدان برای صادرات محصولات تولیدی از طریق فرودگاه را از دست بدهیم و می توانیم از این طریق مشکلات حوزه باربری و ترانزیت بار را حل کنیم و اگر پروازها راه بیافتد همه مولفه های استان حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه پایداری پروازهای فرودگاه اهمیت ویژه ای دارد، افزود: فرودگاه همدان امکانات بسیار خوبی دارد و بدون داشتن مشکلات زیرساختی، می تواند به مردم غرب کشور خدمات ارائه دهد.

محمدی بخش تاکید کرد: سرمایه گذار بخش خصوصی می تواند برای واردات هواپیما دست به کار شود و دولت نیز ارز مورد نیاز برای خرید هواپیما را تامین می کند.

وی با اشاره به اینکه شهرهای بزرگ کشور باید پرواز اختصاصی داشته باشند، اضافه کرد: پرواز اختصاصی و شب خواب بودن هواپیما اولویت مهم اختصاص پرواز به فرودگاه همدان است.

رییس سازمان هواپیمایی کشور تاکید کرد: از ۲۷ خرداد ماه مجوز مرکز بازیافت هواپیماهای فرسوده صادر شده است و این مرکز با حمایت های مسوولان استانی می تواند کار خود را در استان همدان آغاز کند.

وی تصریح کرد: این مرکز تنها مرکز بازیافت هواپیماهای فرسوده کشور است که در فضایی به مساحت ۱۰ هکتار در کنار فرودگاه همدان راه اندازی می شود.

محمدی بخش اظهار کرد: از این پس آخرین پرواز هواپیماهای فرسوده کشور و حتی کشورهای منطقه به مقصد فرودگاه همدان خواهد بود.

وی ادامه داد: با بهره برداری از این مرکز ایران جزو کشورهای مطرحی می شود که می تواند مراحل بازیافت هواپیماهای فرسوده را انجام دهد و امروز در فرودگاه همدان همه ابزارهای آن فراهم است.

رییس سازمان هواپیمای کشور با اشاره به اینکه نبود پرواز در همدان آسیب شناسی شده است، بیان کرد: هم اینک قیمت بلیت های پرواز متعادل شده و با تسهیل گری صورت گرفته، بخش خصوصی می تواند به این حوزه ورود کند.

وی تاکید کرد: توسعه فرودگاه زمینه های توسعه شهر و استان را فراهم می کند و با تدابیر درنظر گرفته شده پروازهای فرودگاه همدان از دو هفته آینده به مقصد عتبات عالیات آغاز خواهد شد.

محمدی بخش ادامه داد: ماه گذشته با همه مشکلات موجود، با یک همدلی خاص پروازهای رفت و برگشت حج از فرودگاه همدان برقرار شد و بیش از چهار هزار حاجی به سلامت از این فرودگاه به خانه خدا مشرف شدند.

فرودگاه همدان

مرکز بازیافت هواپیماهای فرسوده در همدان آماده فعالیت شد

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: با صدور مجوز و اختصاص زمین مورد نیاز، در نزدیکی فرودگاه همدان، مرکز بازیافت هواپیماهای فرسوده آماده فعالیت شد.

عباس صوفی اظهار کرد: امروزه آبادانی یک منطقه فقط به فراوانی آب نیست، بلکه به صدای موتور هواپیما در فرودگاه آن منطقه است.

وی با بیان اینکه همدان ظرفیت های زیادی برای توسعه دارد و مرکز غرب کشور است،افزود: با توجه به نزدیکی این استان به تهران و آماده بودن زیرساخت های ارتباطی، منطقه خوبی برای سرمایه گذاری است.

صوفی عنوان کرد: مجوز منطقه ویژه اقتصادی در ۲۰ کیلومتری فرودگاه همدان صادر و زمین آن به مساحت ۲ هزار هکتار تملک شده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت پتروشیمی مارون و ابن سینا با ۲۰۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری به عنوان نخستین سرمایه گذار در این منطقه پیشگام هستند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه راه اندازی بندر خشک در همدان کلید زده شده است، خاطرنشان کرد: سرمایه بسیار خوبی در فرودگاه همدان وجود دارد و توافقات خوبی برای فعال کردن آن رقم خورده است.

وی تاکید کرد: آخرین خبر خوب در حوزه فرودگاه همدان این است که مجوز بازیافت هواپیماهای فرسوده صادر شده است و از چند روز آینده کار آن آغاز می شود.

صوفی با بیان اینکه مباحث مسافربری فرودگاه برای همدان اهمیت ویژه ای دارد، بیان کرد: پروازهای همدان به تهران و مشهد مقدس و عتبات عالیات بسیار مهم است.

 

وی تاکید کرد: همدان شهر دارالمومنین است و نیاز ویژه ای به برقراری پروازهای مشهد و عتبات عالیات دارد و استان های غربی کشور نیز می توانند از این ظرفیت بهره مند شوند.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: با تلاش مسوولان استان و بنابر تصمیم سازمان هواپیمایی کشور، پروازهای دائم همدان به مشهد و عتبات از ۲ هفته آینده آغاز می شود.

وی تاکید کرد: پرواز ۲ سویه همدان-تهران لازمه توسعه استان است و خیلی ها برای سرمایه گذاری در استان دنبال پرواز همدان-تهران هستند.

صوفی بیان کرد: فعال شدن فرودگاه آرزوی دیرینه مردم همدان است و از سازمان هواپیمایی می خواهیم، خواسته فعالان حوزه گردشگری، گردشگری سلامت و فعالان اقتصادی را در خصوص فعال شدن فرودگاه فراهم کند.

وی افزود: بخش خصوصی در طول ۲ سال گذشته اقدامات خوبی برای سرمایه گذاری در فرودگاه انجام داده است و مجوزهای لازم را برای خرید هواپیما گرفته است و پای کار فعال کردن فرودگاه است.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: شهرداری همدان نیز پای کار آمده است و اگر نیاز باشد اقدامات لازم برای خریداری هواپیما را انجام خواهد داد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز با اشاره به پیگیری های انجام شده برای فعال سازی فرودگاه همدان، گفت: تلاش داریم با فعال کردن پروازهای فرودگاه همدان، اتفاق خوبی در استان رقم بخورد و شاهد تحول و توسعه همه جانبه باشیم.

سید مجتبی حسینی افزود: بر اساس تصمیم گیری صورت گرفته با سازمان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، پرواز عتبات عالیات و مشهد در مرحله نخست و سپس پرواز تهران و کیش در فرودگاه همدان برقرار شود.

وی با اشاره به انجام پروازهای حج تمتع با همکاری ایران ایر از فرودگاه همدان تصریح کرد: اگر دفتر شرکت ایران ایر در استان همدان مستقر شود اتفاقات خوبی در استان رقم خواهد خورد.

حسینی با اشاره به اینکه حساسیت مردم همدان نسبت به برقراری پروازهای فرودگاه زیاد است، عنوان کرد: زمان بندی برقراری پروازهای همدان به عتبات عالیات، مشهد، کیش و تهران هرچه زودتر اعلام شود.

وی اظهار کرد: سیستم هندلینگ فرودگاه همدان باید مجهز شود چرا که در گذشته بخشی از تجهیزات و بخشی از جت استارتر و ایر کاندیشن این مجموعه به فرودگاه دیگری منتقل شده است و امیدواریم این سیستم هندلینگ به فرودگاه همدان بازگردد.

حسینی همچنین گفت: در بودجه سال ۱۴۰۴ اعتبارات لازم برای خریداری تجهیزات مورد نیاز فرودگاه همدان لحاظ شود.

وی تاکید کرد: مشتاقانه پیگیر موضوع راه اندازی شرکت بازیافت هواپیماهای فرسوده در همدان هستیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: پارک علم و فناوری همدان آمادگی دارد تا در حوزه بازیافت هواپیماهای فرسوده ورود پیدا کند.

ورزش ‌های هوایی

ایجاد سایت ورزش های هوایی در فرودگاه همدان دنبال می شود

مدیر فرودگاه بین المللی همدان با اشاره به راه اندازی پروازهای اربعین حسینی گفت: در پی فعالیت دوباره این فرودگاه در آینده نزدیک، به دنبال ایجاد سایت ورزش های پروازی و هوایی در این مجموعه هستیم .

علی اصغر جهانگیری معز اظهار کرد: فرودگاه همدان یکی قدیمی ترین فرودگاه های کشور است و در طول ۱۰ سال گذشته شاهد میزبانی آن از هواپیماهای پهن پیکر در آن بودیم.

وی افزود: با امکانات خوب فرودگاه همدان می توانیم در طول شبانه روز خدمات ارزنده پروازی به مسافران ارائه کنیم.

 

جهانگیری معز تصریح کرد: به دنبال گرفتن مجوزهای لازم برای برقراری سایت پرواز و ورزش های هوایی در فرودگاه همدان هستیم.

وی ادامه داد: در پروازهای عتبات عالیات و اربعین حسینی نیز می توانیم با توجه به زیرساخت ها و امکانات، در خدمت سیاست های سازمان هواپیمایی کشور قرار گیریم تا به عنوان مرکز معین غرب کشور به زائران خدمات ارائه دهیم.

شهردار همدان نیز در این بازدید گفت: فعال شدن فرودگاه مسیر راهبردی و اساسی برای توسعه شهر همدان است.

سید مسعود حسینی افزود: در رابطه با فعال شدن فرودگاه، مساله اصلی به درستی تشخیص داده شده است و با پیگیری های مسوولان در ریل اصلی در حال حرکت هستیم.

وی خاطرنشان کرد: توسعه اقتصادی و گردشگری مهم ترین رویکرد فعال کردن فرودگاه همدان است.

حسینی ادامه داد: پای کار فعال کردن فرودگاه همدان با مشارکت بخش خصوصی و آماده پشتیبانی کردن کامل از پروازهای فرودگاه هستیم.

وی عنوان کرد: شورای اسلامی شهر همدان در فرصت باقی مانده از فعالیت خود به طور جد پیگیر برقراری پروازهای فرودگاه است.

شهردار همدان تاکید کرد: اجاره هواپیما به شرط تملیک، اولویت نخست ما هست و آمادگی داریم ۲ فروند هواپیما برای شهر همدان خریداری کنیم.

۲ فروند هواپیما با سرمایه گذاری بخش خصوصی به ناوگان فرودگاه همدان افزوده می شود

رییس جامعه هتلداران همدان و سرمایه گذار بخش خصوصی نیز گفت: سه فروند هواپیما در نظر گرفته ایم که پس از سپری شدن ارزیابی های نهایی، ۲ فروند آنها را خریداری و به ناوگان هوایی فرودگاه همدان اضافه می کنیم.

شهرام شیروانی در حاشیه نشست بررسی برقراری پروازهای فرودگاه همدان افزود: یک فروند هواپیمای بوئینگ ۵۰۰ و ۲ فروند هواپیمای ایرباس را در نظر گرفته ایم و و در نهایت ۲ فروند را خریداری خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: با بررسی همه جوانب در اقدامی اساسی، برای توسعه گردشگری شهر و استان همدان تصمیم به راه اندازی پروازهای فرودگاه همدان را گرفتیم و آماده خریداری هواپیما با مشارکت شهرداری هستیم.

مالک گروه هتل های باباطاهر با اشاره به اینکه نبود پرواز در فرودگاه همدان مشکلاتی را در حوزه گردشگری ایجاد کرده است،اظهار کرد: در ایام کرونا و به ویژه در سال گذشته، شاهد کاهش رونق گردشگری همدان بودیم و همین موضوع باعث شد پس از چهار دهه هتل داری در اردیبهشت سال قبل تصمیم به عدم فعالیت در زمینه هتل داری بگیریم.

نایب رییس جامعه هتلداران کشور تصریح کرد: در شرایط امروز سفر زمینی برای مسافران و گردشگران سخت شده است، به طوری که چهار گروه بزرگ ورزشی امسال به دلیل نبود پرواز، مسابقات و اردوهای خود را در همدان لغو کردند.

شیروانی ادامه داد: صدور مجوز راه اندازی هتل در همدان از یازده سال پیش تاکنون و با درخواست جامعه هتل داران کشور رایگان شده است اما به دلیل نبود پرواز فرودگاهی، سرمایه گذاران استقبالی از این طرح نداشتند.

نایب رییس جامعه هتلداران کشور ابراز امیدواری کرد با خرید ۲ فروند هواپیمای مسافربری بتوانیم نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگران و رفاه هم استانی ها داشته باشیم.

هواپیما

رهاورد:

پس از انجام موفقیت آمیز پروازهای حج تمتع و ابراز رضایت حجاج از فرودگاه همدان، مسوولان سازمان هواپیمایی کشور ترغیب به برقراری پروازهای پایدار این فرودگاه شده اند و با شکل گیری یک همدلی در بین مسوولان استان از هدف به مراحل پایانی نزدیک شده است.

حالا برقراری پروازهای پایدار فرودگاه همدان بیش از هر زمان دیگر به نقطه عمل نزدیک شده و روزنه های امید برای شنیدن صدای هواپیما بر فراز آسمان همدان بیش از پیش قوت گرفته است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.