بازدید سایت : ۴۵۷۲۲
تین‌نیوز بررسی می‌کند؛

◄ تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش دریایی کشور

◄ تحقق اقتصاد مقاومتی در بخش دریایی کشور

تین‌نیوز| در حالی که به پایان سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نزدیک می‌شویم، تجلی این امر در بخش دریایی و بنادر کشور چگونه بوده است؟
 
به گزارش تین‌نیوز، وضع تحریم‌های گوناگون از ابتدای پیروزی انقلاب و تشدید تحریم‌ها در 8 سال دولت قبل همواره سبب شد تا مسئولان و مدیران داخلی کشور نگاهی جدی‌تر به بومی‌سازی و اتکا به توان داخلی داشته باشند. علاوه بر این، تا حد ممکن اجتناب از وابستگی اقتصادی و صنعتی که در شرایطی می‌تواند تبدیل به اهرم فشار و تهدید کشور شود از دیگر سیاست‌های کلانی است که جمهوری اسلامی ایران در دستور کار قرار داده است.

 صدالبته این مدعا به معنای رویاپردازی نیست و در این موضوع تردیدی وجود ندارد که همان عقلانیتی که ما را وا می‌دارد از وابستگی لجام‌گسیخته و مصرف‌گرا اجتناب کنیم، ظرفیت و توان کنونی را نیز درک می‌کند.

دولت تدبیر و امید پس برجام به سمت افزایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی حرکت کرده است. بررسی آمارها نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.

دولت در بخش‌های مختلف صنعتی و غیرصنعتی، مشارکت با شرکت‌های ایرانی و انتقال دانش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را یکی از شروط لازم برای این سرمایه‌گذاری‌ها قرار داده تا علاوه بر مسئله اقتصادی، انتقال تجربه و دانش نیز صورت بگیرد. نکته‌ای که در توسعه پایدار اهمیتی به سزا دارد.

اما به طور خاص یکی از مهم‌ترین بخش‌های توسعه‌یافته پس از برجام که به نوعی پیشتاز اجرای برجام نیز به شما می‌رود بخش دریایی است. صنعت دریایی به عنوان مهم‌ترین کانال اقتصادی و تجاری کشور، در طول دوران تحریم‌ها علی‌رغم همه دشواری تجربه‌ای ارزنده را کسب کرد.

پس از برجام نیز این بخش به سرعت رونق گرفت و شرایط را برای توسعه مهیا کرد. تحلیل‌های داخلی و بین‌المللی موید این نکته است که رشد صنعت دریایی کشور در تمام زیربخش‌ها یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که می‌تواند تاثیر برجام را روشن کند.

در طول دو سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی تلاش گسترده‌ای را برای نوسازی و توسعه بنادر کشور آغاز کرده که بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری به وسیله سرمایه‌گذاران خارجی انجام شده است. همچنین بازگشت خطوط مهم‌ کشتیرانی جهان و حضور کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در همه بنادر جهان از دیگر تحولاتی است که در این دوره رخ داده است.

با این حال رییس جمهور، وزیر راه وشهرسازی و رییس سازمان بنادر و دریانوردی بارها بر اهیمت اقتصاد مقاومتی گفته‌ و بر اجرای آن تاکید کرده‌اند. با نزدیک شدن به پایان سالی که توسط رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است، بررسی چگونگی اجرای این ایده، آن هم در بطن مهم‌ترین شریان اقتصادی و تجاری کشور اهمیتی صدچندان می‌یابد. «تین‌نیوز» در راستای عمل به وظایف رسانه‌ای خود و دغدغه‌های ملی این موضوع به تفصیل در گزارش‌های بعدی بررسی خواهد کرد.
 

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.