جزئیات تاخیر در تکمیل ترمینال سلام فرودگاه امام و بدقولی پیمانکار
هنوز مدت زیادی از رسانهای شدن قرارداد شهر فرودگاهی با بنیاد مستضعفان نگذشته که محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام از تاخیر بنیاد مستضعفان در ساخت و تحویل ترمینال سلام خبر داده و گفته است: پیشرفت فیزیکی این پروژه پس از ورود بنیاد تا به امروز ۳ درصد بوده و این شرکت بابت هر روز تاخیر بهره گرانی باید بپردازد.
هنوز مدت زیادی از رسانهای شدن قرارداد شهر فرودگاهی با بنیاد مستضعفان نگذشته که محمود نویدی مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی حضرت امام از تاخیر بنیاد مستضعفان در ساخت و تحویل ترمینال سلام خبر داده و گفته است: پیشرفت فیزیکی این پروژه پس از ورود بنیاد تا به امروز ۳ درصد بوده و این شرکت بابت هر روز تاخیر بهره گرانی باید بپردازد.
عملیات ساخت ترمینال سلام کند شده است، این جمله پایانی بود بر شایعه توقف کار در ترمینال سلام و حملات به وزارت راه و شهرسازی برای خلف وعده درافتتاح این ترمینال. چرا که مدیرعامل شرکت شهرفرودگاهی امام برای اولین بار اعلام کرد که دلیل این خلف وعده ضعف پیمانکار در خلف وعده برای تامین اعتبار است.
پیمانکار این پروژه که شرکت «احداث ترمینال سلام» و متعلق به بنیاد مستضعفان است، حالا بعد از طرح این مساله از پاسخگویی درباره دلیل تامین نکردن بودجه این پروژه خودداری می کند و پاسخی به هجمههای مطرح شده علیه وزارت راه و شهرسازی ندارد.
با اینکه سعید شهسواری مدیرعامل شرکت احداث و راهاندازی پایانه سلام چند روز پیش در گفتگو با یکی از خبرگزاریها از حل مشکل مالی و پرداخت حقوق معوقه چهار ماهه کارگران این پروژه سخن گفته بود، با خودداری از پاسخ به سوالات پایگاه خبری بر ابهامات در این باره افزود.
این مساله از آنجا شروع شد که چندی پیش برخی از رسانهها خبری را منتشر کردند مبنی بر اینکه پروژه سلام متوقف شده است، اما محمود نویدی این موضوع را تکذیب کرد و گفت: پروژه ترمینال سلام متوقف نیست ولی روند ساخت آن به کندی پیش میرود.
وی در ادامه توضیح داد: دورهای که زمان افتتاح ترمینال سلام اعلام شد، دولت برای این پروژه تامین اعتبار میکرد و وضعیت مالی دولت هم مطلوب بوده است؛ از اردیبهشت سال ۹۴ تا بهمن ماه همان سال پیشرفت فیزیکی این پروژه قابل توجه بود اما پس از آن در زمینه تامین منابع با مشکل مواجه شدیم و برای تامین منابع به سراغ منابع غیر دولتی رفتیم. با چند شرکت وارد مذاکره شدیم که یکی از آنها بنیاد مستضعفان بود.
نویدی میافزاید: طبق قرارداد بنیاد مستضعفان باید ۵۰۰ میلیارد تومان منابع وارد این پروژه کند و موضوع اصلی خرید تجهیزات است که بخشی از این تجهیزات در پروسه خرید است. در حال حاضر بنیاد مستضعفان حدود ۱۰ درصد از این منابع را صورت وضعیت کرده اما باید به این پروسه شتاب بخشد. چند ماهی از این قرارداد طی شده است و بنیاد باید بهره زیادی بابت این منابع بپردازد. بنا براین هر روز تاخیر به ضرر بنیاد مستضعفان است. به نفع خود بنیاد است که این پروژه را در موعد مقرر تحویل دهد چراکه این اعتبارات را با بهره زیادی در این پروژه هزینه می کند.
با توجه به اینکه بنیاد مستضعفان طبق قرارداد منعقد شده باید در یک سال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار در پروژه ترمینال سلام هزینه کند، اما پیشرفت فیزیکی این پروژه پس از ورود بنیاد تا به امروز ۳ درصد بوده و این شرکت بابت هر روز تاخیر بهره گرانی باید بپردازد.
پس از توضیحات نویدی در خصوص روند جریان پروژه، برخی از کارگران پروژه «سلام» در نامهای به برخی از خبرگزاریها اعلام کردند که چند ماهی است که حقوق خود را دریافت نکرده اند. با این حال شهسواری مدیرعامل شرکت احداث ترمینال سلام موضوع تعویق حقوق کارگران را تکذیب کرد و گفت: خوشبختانه پرداخت حقوقها به روز است و طی این چند روز هم یک سری پرداخت داشتهایم.
در همین راستا خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طی تماس تلفنی با مدیرعامل شرکت احداث ترمینال سلام جویای پیگیری وضعیت پروژه ترمینال سلام و حقوق کارگران شد که وی از پاسخگویی امتناع کرد و حاضر به روشن کردن موضوع نشد.
مشکلات تأمین مالی تکمیل ترمینال سلام که از ابتدا با آن دست به گریبان بوده است ظاهرا تمامی ندارد این درحالی است که تمام تلاشها افزایش ظرفیت فرودگاه امام خمینی به عنوان مهم ترین پایگاه اقتصادی صنعت هوایی کشور است تا طبق اهداف سند چشمانداز این فرودگاه تا سال ۱۴۰۴ هاب اول بار و هاب دوم مسافر هوایی در منطقه باشد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی نیز در آخرین بازدید حضوری خود از ترمینال سلام در اسفند ماه سال گذشته یعنی به فاصله ی بعد از دو ماه از آغاز به کار مجدد ساخت ترمینال سلام، بر تکمیل به موقع ترمینال سلام تاکید داشت و از ضرورت تجهیز فرودگاه امام بخ ترمینال مسافری سلام گفت.
با این حال به نظر برسد حالا که نوبت اصلاحات به صنعت حمل و نقل هوایی رسیده است و دولت برای این بخش اهمیت ویژه ای قائل بوده، سایه سنگین بدقولی پیمانکاران دست از سر ترمینال مسافری جدید فرودگاه امام برنمی دارد.
با ادامه روند نوسازی، تا سال ۱۴۰۴ ناوگان فعال ایران از ۱۰۰ هواپیما نیز بیشتر خواهد شد؛ بنابراین نیاز به فرودگاه هاب که نقش پایگاه عملیات هوایی در پروازهای بینالمللی و پایگاه اصلی هوایی ایران را داشته باشد و از آنجا خدمات مسافری و بار با رویکرد ترانزیت ارائه شود، بیش از گذشته احساس می شود و در این میان سرعت در تکمیل ساخت ترمینال سلام حرف اول را می زند.