◄ زمینگیر شدن ۶ بالگرد هلالاحمر: بحران بالگردهای نجات
غلامرضا یداللهی، معاون عملیات شرکت هواپیمایی زاگرس در گفتگو با خبرنگار «حملونقل» نیز به مشکل تأمین منابع اعتباری و نقلوانتقال پول برای خرید بالگردهای امداد و نجات اشاره میکند و میافزاید: «در حوزه تعمیر و نگهداری این هواپیماها مشکل خاصی وجود ندارد و عمدهترین مشکل درحالحاضر تأمین قطعه است که این حوزه نیز بهمانند حوزه سیول تحریم است و امکان خرید قطعه وجود ندارد.»
هفته گذشته بود که رئیس مرکز امداد هوایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر از وضعیت وخیم بالگردهای امداد هوایی خبر داد و اظهار داشت: «شش فروند از بالگردهای هوایی به دلیل عدم قطعه زمینگیر شدهاند و احتمال زمینگیر شدن ۱۰ بالگرد دیگر نیز وجود دارد.»
این سخنان نشانه خوبی برای مدیریت بحران نیست چراکه در فرودین ماه سال جاری بود که کشور درگیر سیل بزرگی شد، سیلی که تبعات آن هنوز در استانهای درگیر سیل بهوضوح قابلمشاهده است؛ در جریان این سیل بر اساس آماری که از سوی نهادهای مسئول بهویژه سازمان هلالاحمر منتشر شد از روز یکم تا پنجم فرودین ماه بالگردهای هلالاحمر با ۱۷۱ سورتی پرواز مأموریت جابهجایی ۱۰۶ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم اقلام امدادی در استان گلستان را داشتند و از ۱۱ تا ۲۰ فرودین ماه چهار بالگرد هلالاحمر در طول ۱۴۰ ساعت، ۲۲۹ سورت پروازی در مناطق سیلزده خوزستان داشتند که در جریان این پروازها ۶۵۰ نفر از افراد گرفتار در سیل و مصدومان حادثه را به مناطق امن و مراکز درمانی منتقل کردند و در این میان در روزهای ۱۳ الی ۱۶ فروردین، ۵ فروند بالگرد امدادی دیگر هلالاحمر به امدادرسانی به سیلزدگان استان لرستان پرداختند.
اما درنهایت کمبود ناوگان هلالاحمر، باعث شد هیلیکوپترهای هوانیروز ارتش، هوادریا ارتش، سپاه پاسداران به میدان بیایند بهطوریکه تا نهم فرودین ماه بالگردهای ارتش بیش از ۱۰۰ مرحله پرواز در مناطق مختلف استانهای سیلزده انجام دادند که در راستای آن بیش از ۴۲۰ نفر از مسئولان و مردم سیلزده را جابه جا شدند و ۴۰ فروند از بالگردهای ارتش نیز در این میان خدمترسانی کردند.
بر اساس اعلام سازمان هلالاحمر درحالحاضر ۲۴ بالگرد امداد و نجات در کشور فعال است که ۶ فروند آن زمینگیر و ۱۰ فروند آن در آستانه زمینگیر شدن هستند؛ این در حالی است که تنها ۱۳ فروند بالگرد در جریان سیل اخیر امکان ارائه سرویس را داشتند که تعدادی زیادی از این بالگردها به دلیل محدودیت امکان پرواز در شب را نداشتند؛ حتی به گفته سید علی خمیسی، رئیس مرکز امداد هوایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلالاحمر «زمانی که موقع تعمیر و نگهداری بالگرد میرسد، باید بالگرد برای تعویض قطعه متوقف شود؛ این در حالی است که خلبانهای ما برای کمک به هموطنان و کمبود قطعه در مواردی از تجربه استفاده کردهاند و آن را رعایت نکردهاند» و این یعنی یک فاجعه؛ چراکه ممکن است بالگرد در حین ارائه سرویس خدمات دچار سانحه شود و جان افراد زیادی که در حین خدمت هستند را بگیرد.
مسئولان هلالاحمر میگویند این سازمان نیازمند حدود ۸۰ فروند بالگرد امداد هوایی است تا بتواند نیازهای کشور را در صورت بروز بلای طبیعی تأمین کند اما ظاهرا مشکل نقلوانتقال پول به دلیل تحریمها نهتنها امکان خرید بالگرد را به کشور نمیدهد حتی ناوگان موجود به دلیل عدم تأمین قطعه زمینگیر شدهاند و هرروز به تعداد زمینگیر شدن این بالگردها افزوده میشود.
این کارشناس هوایی با بیان اینکه به دلیل دو کاربرده بودن بالگرد در بخش نظامی و غیرنظامی خرید قطعات بسیار سختتر است، بیان کرد: «باوجوداینکه بالگرد نقش بسیار حیاتی در نجات جان انسانها در شرایط بحرانی دارد اما ما در این حوزه متأسفانه تحریم هستیم و ورود این بالگردها بهمراتب سختتر از هواپیماهای تجاری است.»
غلامرضا یداللهی، معاون عملیات شرکت هواپیمایی زاگرس در گفتگو با خبرنگار «حملونقل» نیز به مشکل تأمین منابع اعتباری و نقلوانتقال پول برای خرید بالگردهای امداد و نجات اشاره میکند و میافزاید: «در حوزه تعمیر و نگهداری این هواپیماها مشکل خاصی وجود ندارد و عمدهترین مشکل درحالحاضر تأمین قطعه است که این حوزه نیز بهمانند حوزه سیول تحریم است و امکان خرید قطعه وجود ندارد.»
او در ادامه در خصوص وضعیت تعمیر و نگهداری بالگردهای امداد و نجات هوایی توضیح میدهد: «برای تعمیر و نگهداری بالگردهای هوایی باید مجوزهای مربوط از سازمان هواپیمایی کشوری اخذ شود و مراکز تعمیراتی میتوانند این مجوزها را بگیرند؛ همانطور که عرض کردم اگر مشکل تأمین قطعه حل شود در حوزه تعمیر و نگهداری در کشور مشکل خاصی نداریم.»
یداللهی با بیان اینکه برای تأمین قطعات این بالگردها باید طبق روشهای گذشته یعنی همان دورزدن تحریمها قطعات موردنیاز را وارد کشور کرد، گفت: «اگر هلالاحمر محل تأمین منابع برای ورود قطعات را نداشته باشد قطعا راهکار آن را پیدا خواهند کرد.»