بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

حقوق بین‌المللی اولیای‌ دم؛ دلیل عدم انتشار گزارش نهایی سانحه پرواز یاسوج

مدیر کل بررسی سوانح و حوادث هوایی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تاخیری در ارایه گزارش سانحه پرواز یاسوج نداشته‌ایم اما از ما درخواست شد برای رسیدگی به حقوق بین المللی اولیای دم فعلا گزارش نهایی را منتشر نکنیم،

حقوق بین‌المللی اولیای‌ دم؛ دلیل عدم انتشار گزارش نهایی سانحه پرواز یاسوج
تین نیوز |

مدیر کل بررسی سوانح و حوادث هوایی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تاخیری در ارایه گزارش سانحه پرواز یاسوج نداشته‌ایم اما از ما درخواست شد برای رسیدگی به حقوق بین المللی اولیای دم فعلا گزارش نهایی را منتشر نکنیم، گفت: گزارش‌های مجلس در این باره با محوریت یخ زدگی هواپیما تهیه شده و بعضی از مشکلات عملیاتی و طراحی در آن دیده نشده است.

به گزارش تین نیوز به نقل  از  ایلنا، حسن رضایی‌فر در پاسخ به سئوالی درخصوص گزارش کمیسیون اصل 90 مجلس دهم از سانحه هواپیمای ای.تی.آر شرکت آسمان یا همان پرواز یاسوج اظهار داشت: براساس آئین‌نامه هیات دولت وظیفه بررسی سوانح بر عهده دفتر بررسی سوانح و حوادث به طور یک دفتر مستقل از فرآیندهای نظارتی در سازمان هواپیمایی کشور است.

وی افزود: البته قوه قضائیه هم با استفاده از گزارش سازمان هواپیمایی و سایر اطلاعات جمع آوری شده گزارشی را به منظور شناسایی مقصرین تهیه کرده است و کمیسیون اصل 90 هم براساس شرح وظایف خود که به نحوی مسئولیت نظارت بر ارگان‌های دولتی دارد، اخیراْ گزارش خود را در این رابطه منتشر کرد. البته کمیسیون عمران و سازمان بازرسی کل کشور نیز به موضوع وارد شده بودند.

مدیر کل بررسی سوانح و حوادث هوایی سازمان هواپیمایی با تاکید بر اینکه این سه گزارش ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد، ادامه داد: نهاد مرجع بررسی سانحه، براساس آیین‌نامه، دفتر بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی کشوری است و در تهیه گزارش‌ها هدف ما، شناسایی مقصر نیست و براساس آیین نامه هیات دولت هدف از تهیه گزارش پیشگیری از تکرار این سوانح است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا نتیجه گزارش‌ها از یک سانحه متفاوت است، گفت: هر کارشناسی می‌تواند نظرات متفاوتی داشته باشد و از آنجایی که اهداف تهیه گزارش متفاوت است لزوماْ محتوای گزارش‌ها یکی نیست.  گزارش پیشگیرانه ما مشتمل بر کلیه اتفاقات پرواز داشته و پیشنهادات ایمنی به همه نهادهای ذیربط و شرکت های هواپیمایی داده شده است اما گزارش‌های مورد ذکر شده با محوریت یخ زدگی هواپیما تهیه شده و بعضی از مشکلات عملیاتی و طراحی در آن دیده نشده است.

رضایی‌فر در پاسخ به این سوال که چرا سازمان هواپیمایی در تهیه گزارش نهایی تاخیر داشته، تاکید کرد: تاخیری در ارایه گزارش به نهادهای مربوطه نداشته‌ایم و پیش از این‌ها، پیش‌نویس گزارش نهایی را به مجلس و قوه قضاییه ارایه کردیم اما درخواست آنها این بود که به دلیل رسیدن به حقوق بین المللی اولیای دم فعلا گزارش نهایی را منتشر نکنیم.

وی افزود:‌ گزارش مرجع برای ایکائو، گزارش کمیسیون سوانح سازمان هواپیمایی است .

رییس کمیسیون بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی درباره اینکه چرا کمیسیون سوانح مستقل از سازمان هواپیمایی نیست، گفت: در این باره باید قانون مجلس و آیین نامه هیات دولت اصلاح  شود. اگر این روند خارج از سازمان هواپیمایی کشوری انجام شود، برخلاف قانون و آیین نامه هیات دولت است. این موضوع مطابق مصوبه هیات دولت است و انجام روند بررسی سوانح خارج از سازمان و جدایی کمیسیون سوانح از سازمان هواپیمایی باید از سوی نهادهای بالا دستی تصویب و ابلاغ شود. در حال حاضر در جریان بررسی سوانح، روند قانونی طی می‌شود.

رضایی‌فر همچنین درباره بررسی سانحه پرواز ماهشهر که هواپیما از انتهای باند فرودگاه خارج شده و ارابه فرود آن جدا شد، گفت: گزارش نهایی هواپیمای ماهشهر به اتمام رسیده تا دو هفته دیگر به مسئولان ذیربط ارسال می‌شود و البته ارسال به کشور سازنده و ایکائو تا دو ماه آینده برابر ضوابط بین المللی خواهد بود. فعلاْ تمرکز ما بر روی بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی است.

وی درباره علت سانحه ماهشهر اظهار داشت:‌بطور معمول مجموعه‌ای از عوامل باعث وقوع سوانح می‌شوند که ممکن است اشتباه خلبان یا مشکل فنی، عوامل فرودگاهی و خطای کنترلر باشد. در این سانحه، تصمیمات خلبان برای فرود نامناسب فاکتور اصلی بوده که خلبان اصلی از پرواز معاف شد و برای کمک خلبان اقدامات آموزشی و محدودیت‌هایی پیشنهاد  شد که به مرحله اجرا رسید.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • کارشناس حمل و نقل هوائی پاسخ

    آقای رضایی فر
    براساس مصوبه ایکائو بررسی سوانح هوایی بر عهده یک نهاد مستقل از حکومت یا دولت است، ولی دفتر بررسی سوانح و حوادث در ایران نه تنها مستقل نیست بلکه حقوق بگیران شاغل سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاهها اعضاء آن بوده و هستند که گزارش را باب میل رییس سازمان تهیه می کنند!
    حال انتظار دارید مردم این گزارش مهندسی شده برای فرار مقصرین را باور کنند؟!!!!!!