ابهام در زمان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما
تین نیوز | بهنظر میرسد دولت هنوز در خصوص زمان اجرای ماده ۱۶۱ قانون برنامه پنجم توسعه به جمعبندی نهایی نرسیده است، چراکه بیستو هفتمین روز اردیبهشت تقریبا به نیمه رسیده اما خبری از تحقق وعده آخوندی نشده است.
آیا فردا روز موعود برای آزادسازی قیمت بلیت هواپیماست؟ قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور هوانوردی و هواشناسی در حاشیه مراسم معارفه سرپرست شرکت فرودگاههای کشور از اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه از بیستو هشتمین روز ماه جاری خبر داد.
علیمحمد نوریان در اینباره گفته بود: « شورای عالی هواپیمایی پس از کاری طولانی در آخرین جلسه مصوب کرد که آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در 28 اردیبهشت سال جاری اجرایی شود. البته ابلاغ این بخش نامه برای اجرا به نظر رئیسجمهوری بستگی دارد، چنانچه رئیس جمهوری مجوز این کار را بدهد از 28 ماه جاری آزادسازی قیمت بلیت هواپیما به صورت کنترل شده انجام می شود.»
این در حالی بود که رئیس شواری عالی هواپیمایی اظهارات نوریان را زیرسئوال برد:« اعلام زمان آزادسازی قیمت بلیط هواپیما جزو وظایف رئیس شورای عالی هواپیمایی است گفت: تعرفه های آزادسازی قیمت بلیط هواپیما تصویب شده اما زمان اجرای آن هنوز مشخص نیست. به طور قطع آزادسازی قیمت بلیط هواپیما در نیمه نخست سال جاری اجرایی می شود.»
گرچه بهنظر میرسد این اظهارنظرهای متفاوت از وجود مشکلاتی در بدنه اجرایی صنعت حملونقل هوایی حکایت دارد، اما باید دید شرکتهای هواپیمایی آمادگی آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را به لحاظ سختافزایش و نرمافزاری دارند.
به گفته نوریان، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی هماکنون تنها سه شرکت ایرانایر، ماهان و آسمان نرمافزارهای مربوط به آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را در اختیار دارند.
از سوی دیگر این سه شرکت حدود 70 درصد بازار حملونقل هوایی کشور را در اختیار دارند و این احتمال میرود که اهداف آزادسازی قیمتها از جمله ارتقای کیفی خدمات پروازی و همچنین کاهش نرخ بلیت محقق نشود.
البته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در رابطه با برنامه آزادسازی نرخ بلیت هواپیما نظر دیگری دارد: «قطعاً آزادسازی نرخ بلیت هواپیما به معنای افزایش قیمت بلیت نیست و در برخی مسیرهای پرتردد نیز قیمت بلیت حتی ممکن است کاهش بهسزایی داشته باشد.»
علیرضا جهانگیریان افزود: تنوع قیمت ها را شرکت های هواپیمایی ساماندهی و تصمیمگیری می کنند و ما کنترل و نظارت آن را برعهده داریم. نرخ بلیت هواپیما کف ندارد، اما تا مدتی سقف خواهد داشت.
بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه باید آزادسازی قیمت بلیت هواپیما در سال سوم این برنامه اجرایی شود. وزیر راه و شهرسازی اواسط اسفند ماه سال گذشته در اینباره گفته بود:«ماده 161 قانون برنامه 5 ساله پنجم(آزادسازی و متنوع سازی قیمت ها) قرار بوده در سال اول برنامه یعنی سال 90 متنوع سازی به نتیجه برسد اما هنوز این برنامه اجرا نشده و به تاخیر افتاده است. تمام محاسبات این کار را انجام داده ایم و ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه اردیبهشت ماه سال آینده آغاز خواهد شد.»
اما به نظر میرسد دولت هنوز در خصوص زمان اجرای ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه به جمعبندی نهایی نرسیده است، چراکه بیستو هفتمین روز اردیبهشت تقریبا به نیمه رسیده اما خبری از تحقق وعده آخوندی نشده است.
از سوی دیگر قائم مقام وزیر راه و شهرسازی از آزاد شدن قیمت بلیت هواپیما از فردا (28 اردیبهشت) خبر داده، اما رئیس شورای عالی هواپیمایی از «لفظ نامشخص» برای اجرای بند قانونی برنامه پنجم توسعه استفاده کرده است.
نباید فراموش کرد اختلافات پنهانی در بین مسئولان بخش حملونقل هوایی کشور به چشم میخورد که بیشک آینده برنامهها و اهداف این حوزه را تحتالشعاع قرار میدهد و به تبع آن زمان آزادسازی قیمت بلیت هواپیما را بیش از پیش دستخوش تغییراتی خواهد کرد.
حال با این تفاسیر باید دید فردا مجوز آزادسازی قیمت بلیت هواپیما صادر میشود.