بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

راهکارهای پیشگیری از سرقت بار مسافران هوایی

راهکارهای پیشگیری از سرقت بار مسافران هوایی
|

تین نیوز | مدیركل دفترنظارت برشركت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و موسسه‌های هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری راهكارهای پیشگیری از سرقت بار مسافران هوایی را تشریح كرد وگفت: طبق قوانین صنعت هوانوردی شركت‌های هوایی مسئول بار همراه مسافران خود در فرودگاه‌ها به شمار می‌روند.

چندی پیش رئیس پلیس فرودگاه های كشور از دستگیری یك باند سارقان بارهمراه مسافر خبر داد و گفت: ۱۶ نفر از كاركنان یكی از شركت های خدماتی كه مسئولیت جابجایی بار مسافران را داشتند به جرم سرقت از چمدان های مسافران به مبلغ چهارهزار میلیون ریال دستگیر شدند.

«حسن مهری» افزود: اعضای این باند هنگام انتقال بار از سالن مسافر به هواپیما از خلاء زمانی استفاده و مدارك، كارت های بانكی، طلا و ارز مسافران را از چمدان ها سرقت می‌كردند.

درهمین رابطه مدیركل دفترنظارت برشركت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و موسسه های هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری گفت: شركت های هوایی به دریافت بار همراه مسافر طبق مقررات هوانوردی ملزمند و باید بار همراه مسافر را پس از رسیدن به مقصد به صورت صحیح و سالم به مسافر تحویل دهند.

«مرتضی دهقان» افزود: شركت های هلدینگ در فرودگاه ها طبق قراردادهای امضا شده مسئول انتقال بار به هواپیما و تخلیه آن به شمار می روند اما در نهایت مسئولیت سلامت بار همراه مسافر با شركت های هوایی است.

وی تاكید كرد با وجود استقرار نیروهای انتظامی و حراست در فرودگاه های كشور، سیستم های هوشمند و دوربین های زیادی در فرودگاه ها نصب شده است؛ با این همه، شركت های هوایی مسئولیت هرگونه خسارت به بار مسافر را بر عهده دارند.

وی گفت: با این همه، مسافران هنگام سفربا هواپیما باید درباره بسته بندی بارخود دقت لازم را داشته باشند و اگر مشكلی وجود داشت، می توانند در پایانه های فرودگاه ها نسبت به بسته بندی مناسب آن اقدام كنند تا وسایل آنان سالم به مقصد برسد.

دهقان اضافه كرد: مسافران نباید پول نقد طلا و كالاهای ارزشمند خود را در بار بگذارند، مگر اینكه موضوع را به متصدیان امراطلاع دهند تا اگر مشكلی پیش آمد شركت بتواند خسارت وارد شده به بار مسافران را پرداخت كند.

وی گفت: درصورتی كه بارمسافر در فرودگاهی كم شد مسافر باید در اسرع وقت مراتب را
به دفتر شركت هوایی اطلاع دهد و با تكمیل فرم های مربوط، پس از تحویل آن برای پیگیری های بعدی، رسید دریافت كند.

مدیركل دفتر نظارت برشركت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و موسسه های هوانوردی سازمان هواپیمایی كشوری افزود: در صورتی كه مسافری مدعی شود خسارت وارد شده بیش از مبلغ پرداخت شده از سوی شركت هوایی است، می تواند شكایت خود را در مراجع قضایی مطرح كند تا به آن رسیدگی شود.

این مقام مسئول اضافه كرد: درصورتی كه مسافر نتواند خسارت خود را از شركت های هوایی اخذ كند یا به شكایت آنها از سوی شركت های هوایی رسیدگی نشود، مسافر می تواند موضوع را به سازمان هواپیمایی كشوری اطلاع دهد تا در اسرع وقت به آن رسیدگی شود.

رئیس پلیس فرودگاه های كشور نیز توصیه كرد: شهروندان به هیچ وجه كارت بانكی، مدارك و گذرنامه خودرا در چمدان ها قرار ندهند زیرا براساس تعهدات بین المللی شركت های مسافربری براساس وزن كاهش یافته از بار مسافران خسارت سرقت را پرداخت می‌كنند و از آنجا كه كارت های بانكی و پول وزن كمی دارد، خسارت زیادی به مسافران پرداخت نمی‌شود.

آنگونه كه مهری اعلام كرد باند ۱۶ نفره دستگیرشده، تاكنون به ۵۰ فقره سرقت به ارزش چهار میلیارد ریال اعتراف كرده اند اما این باند براساس شكایت ها مبلغ هشت میلیارد ریال از بار مسافران سرقت كرده است.

این باند، در پی مراجعه یكی از اعضا به صرافی فرودگاه امام خمینی(ره) برای خرید ارز با استفاده از ۲۷۰ میلیون ریال مبلغ برداشت شده از یك كارت بانكی مسروقه به وسیله دوربین های مدار بسته فرودگاه شناسایی و دستگیر شد.

ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.