◄ غفلت بیشتر در اکتشاف میادین مشترک ارزی شایسته نیست
روزهای پایانی آبان ماه خبر احتمال انصراف شرکت نفتی توتال از توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی رسانه ای شد و رئیس کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد :«شرکت توتال اعلام میکند خود را با سیاستهای امریکا تنظیم میکند و اگر بخواهد از قرارداد خارج شود، زودتر این کار را انجام میدهد تا خسارت کمتری را پرداخت کند.»
وبلاگ عباس قربانعلی بیک-روزهای پایانی آبان ماه خبر احتمال انصراف شرکت نفتی توتال از توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی رسانه ای شد و رئیس کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد شرکت توتال اعلام میکند خود را با سیاستهای امریکا تنظیم میکند و اگر بخواهد از قرارداد خارج شود، زودتر این کار را انجام میدهد تا خسارت کمتری را پرداخت کند .
وزیر نفت نیز گفته است در صورتی که توتال بدون اجبار تحریمهای شورای امنیت قصد ترک قرارداد با ایران را داشته باشد، هیچ سرمایهای برگشت داده نخواهد شد و پولی به حساب آن شرکت منتقل نمیشود .
این قرارداد که برای توسعه بزرگترین میدان گازی جهان با توتال با سهم 50% شرکت چینی 30% و شرکت ایرانی 20%، منعقد شده بود میتوانست ارز بسیار زیادی را به کشور وارد نماید که برای سرمایهگذاری مورد نیاز است.
با فرض نهایی شدن این تهدید گزینه ما چیست و چگونه باید ارز مورد نیاز برای سرمایهگذاریهای کشور را تامین کرد، در اینجا به سه راهکار درونزا برای تامین 180 میلیارد دلار ارز سالانه مورد نیاز برای دستیابی به رشد 8% اشاره میشود:
الف- با یک نگاه به قیمت عرضه سوخت در کشورهای پیشرفته جهان و حتی برخی همسایگان ما مشاهده میشود قیمت بنزین در ایران کمتر از یک پنجم آنهاست و درصد بالایی از قیمت سوخت به صورت عوارض یا مالیات اخذ میشود (همزمان با کاهش قیمت خودرو و ارائه تسهیلات بدون بهره بانکی) برای خودرو که با اینکار علاوه بر تامین و افزایش درآمد پایدار برای دولت و شهرداریها چند چرخه مثبت در اقتصاد کلان کشورها ایجاد میشود:
صنعت خودروسازی فعالتر میشود، کیفیت خودرو بهبود مییابد، صادرات خودرو گسترش میابد، استفاده از خودرو کاهش مییابد، ترافیک کاهش میابد، تلفات تصادفات جادهای کاهش مییابد، مصرف سوخت کاهش و درآمد کشور از نفت بهتر میشود (برای تولیدکنندگان نفت و برای خریداران وابستگی به نفت کاهش مییابد)، هزینه توسعه زیرساختهای شهری کاهش مییابد، هزینه اضافی از بخش مسکن حذف و قیمت مسکن کاهش مییابد، ازدواج جوانان افزایش مییابد و ...
با افزایش قیمت گازوئیل نیز حمل و نقل بین شهری از جادهای به ریلی سوق پیدا کرده، کامیونهای قدیمی با انواع جدید جایگزین یا به تعمیرات و نگهداری و به روزرسانی آنها توجه بیشتر شده و جادهها امنیت بیشتر خواهند یافت.
ب- بر اساس اطلاعات صفحه 128 نشریه سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 تعداد نسبی تلفات جادهای ایران در طی سالهای 2001 الی 2010 تغییری نکرده است (در سالهای میانی تا 2005 آمار رشد قابل توجهی داشته که با اقدامات اصلاحی شرایط اول بازگشت، از 30 به 40 و بازگشت به 31) و این در حالی است که در مدت مذکور کشور ژاپن آمار نسبی تلفات نسبت به 100 هزار نفر جمعیت از 8 به کمتر از 5 و در ترکیه از 5/6 به 5/5 کاهش یافته است.
از آنجایی که از نگاه صرفا اقتصادی سالانه بین 4% تا 7% از تولید ناخالص ملی کشور و معادل بیش از 100 میلیارد دلار در تصادفات جادهای تباه میشود نه تنها میتوان به تاثیر شدید کاهش تلفات جادهای در ارتقاء اقتصاد مقاومتی و کاهش وابستگی به سرمایهگذاری خارجی پی برد بلکه هزینه های دیگر دولت از جمله خدمات درمانی و ... نیز کاهش می یابد.
ج- شرایط کنونی و محدودیت تامین مالی یکی از بهترین فرصتهای حضور شرکتهای مشاور و سرمایه گذاران در مهندسی ارزش شرکتها و سازمانهای بزرگ و کوچک کشور است که نه تنها سبب افزایش بهره وری سرمایه موجود با برآورد 70 میلیارد دلار در سال میشود بلکه بهره وری سرمایه گذاری جدید نیز در این رویکرد افزایش خواهد یافت.
با این سه رویکرد به مصداق آیه شریفه 52 سوره توبه نه تنها پیشرفت کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی و ظرفیتهای درونی بیمه میشود بلکه با اشتغال زایی هر سه رویکرد، بحران اشتغال نیز در کشور سریعا برطرف شده و ظرفیتهای پدافند غیرعامل نیز ارتقاء یافته و علاوه بر این قدرت چانه زنی با کشورها و شرکتهای بزرگ نیز افزایش خواهد یافت.
سلام. متن در باره میادین نفتی است ولی در تیتر اشتباها ارزی نوشته شده