◄ نیمه پنهان دستورالعمل تاکسیهای اینترنتی
مشکل این دستورالعمل در این است که بسیاری از جنبههای قانونی مهم و ضروری این کسب و کار رها شده است.
تدوین دستورالعمل نظارت بر تاکسیهای اینترنتی توسط شهرداری تهران با این نگاه که این فعالیت نظاممند باشد و بتواند تبدیل به کسب و کاری قدرتمند در کشور شده و حتی زمینه توانمندسازی این شرکتها جهت حضور در بازارهای خارجی را فراهم کند، بسیار هم خوب است.
در این شرایط باید این دلبر جانان نوظهور که دل بسیاری از سازمانها و نهادهای دولتی را برده و توجه آنها را بهخود معطوف کرده را به رسمیت شناخت و شرایط را برای توسعه و گسترش کسب و کارشان فراهم نمود و این جلوهگری را نه فقط محدود به شهر و شهرداری که به کل کشور توسعه داد.
بیشتر بخوانید:
مشکل این دستورالعمل در این است که بسیاری از جنبههای قانونی مهم و ضروری فعالیت در این کسب و کار را رها نموده و فقط جنبه خاصی از دلبری و جلوهگری این کسب را مورد توجه قرار داده و آن شراکت در درآمد آن است. یعنی گرفتار شدن در دور تسلسل باطلی که در سایر شاخههای کسب و کار حمل و نقل بار و مسافر نیز گریبانگیر این صنعت بوده و آن نگاه کسب درآمد صرف است و نه نگاه جامع و همه سونگر به جلوهگریهای دلبر جانان نوظهور.
در این مورد بهنظر میرسد بهجای پرداختن به اصل ماجرا که موضوع کیفیت، توانمندسازی و تسهیلگری حاکمیت برای بخش خصوصی یعنی همان دلبر جانان باشد و به مسایل مهمی از جمله مسئولیتهای اجتماعی و فنی راننده و شرکت ارائه خدمات تاکسی اینترنتی، حقوقی مسافر، شاخصهای کنترل عملکرد و بهطور کلی تحلیل کار مبتنی بر دادههای عملکرد این کسب و کار و توجه به شاخصهایی با رویکرد ارتقای کیفیت زندگی شهروندان پرداخته شود، فقط به شراکت در درآمد این کسب بهظاهر پر درآمد معطوف شده است.
لذا پیشنهاد میشود با مطالعه و دقت بیشتر و نگاه ملی، فراملی و حتی بینالمللی به این دلبر جانان توجه کرد و جان و دل را فقط به جنبه کسب درآمدی آن نباخت.
* این یادداشت در شبکههای اجتماعی منتشر شده است