بازدید سایت : ۷۲۴۸۷

◄ روش های تعمیرات هواپیما و انواع تعمیرات

تعمیرات هواپیما می تواند بر حسب سیکل نشست و برخاست هواپیما محاسبه و انجام شود.

روش های تعمیرات هواپیما و انواع تعمیرات
تین نیوز |

_تعمیرات هواپیما می تواند برحسب عمر مفید تقریبی هواپیما محاسبه، برنامه ریزی و انجام شود. بدین صورت اگر عمر مفید 20  سال پیش بینی شود برای هر 5 سال خدمت هواپیما تعمیرات اساسی و بازرسی دقیق برنامه ریزی می شود و این تعمیرات سنگین متناوبا هر 5 سال یک بار انجام می شود.

_تعمیرات هواپیما می تواند بر حسب ساعات پرواز هواپیما برنامه ریزی و انجام شود در این صورت پیش بینی می شود برای 2000 ساعت پرواز ( به طور مثال ) هواپیما تعمیرات اساسی و بازرسی دقیق گردد. البته تعمیرات روزمره، رفع نقص و دوره ای کوتاه مدت نیز در بین تعمیرات اساسی به طور مثال هر 100 ساعت یک بار و به طور متناوب و غیره نیز انجام می گیرد.

_ تعمیرات هواپیما می تواند بر حسب سیکل نشست و برخاست هواپیما محاسبه و انجام شود. به طور مثال در هر 1000 نشست و برخاست (سیکل پروازی) هواپیما تعمیرات اساسی و بازرسی می شود و تعمیرات دوره ای کوتاه مدت نیز در تعداد سیکل کمتر ( هر 50 سیکل و غیره) انجام می گیرد.

_ تعمیرات هواپیما می تواند برحسب مجموعه ای از سه روش عمر مفید برحسب ( سال، ماه، روز)، ساعت پرواز و تعداد سیکل هواپیما انجام پذیرد.

بخشی از هواپیما ها و یا قطعاتی ممکن است بر اساس وضعیت و شرایط بازرسی متناوب تعمیر و نگهداری شوند که به این روش ON CONDITION MONITORING  گویند و به افق شرط مشاهده تناقص با مشاهدات و یا محاسبات از پیش تعیین شده تعمیر و نگهداری، اصلاح و تعویض قطعه، ادوات و غیره انجام می گیرد.

پیشتر نیز اشاره شد برای هر یک از انواع و روش های تعمیرات هواپیما تخصص خاصی لازم می باشد و تصدیق ها و مجوزهای بسیاری در این رابطه از طریق شرکت های هواپیمایی کشوری، ارگان های نظامی و شرکت تولیدکننده صادر می شود.

تعمیرات هواپیما تحت عنوان و مفاهیم مختلفی تشریح شده است که عبارتند از :

_ تعمیرات بازدارنده و تعمیراتی که جهت جلوگیری از وقوع اختلالات انجام می شود. به طور مثال بازرسی های ادواری برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی ((تعمیرات بازدارنده )) محسوب می شوند.                                             PREVENTIVEMAINTENANCE

_ تعمیراتی که به صورت دوره ای و پیشرو و به طور متناوب انجام می شود.                                PROGRESSIVEMAINTENANCE

_ تعمیراتی که بر اساس برنامه انجام می شود مانند تعویض چرخ ها هر 100 ساعت پرواز (تعمیرات برنامه ای)

SCHEDULED MAINTENANCE

_ تعمیراتی که به دلیل نقص فنی و بدون برنامه قبلی و به واسطه مشاهده تقص فنی در حین پرواز و یا در ضمن یازرسی مشاهده می شود ( تعمیرات غیر برنامه ای)                          NON- SCHEDULED MAINTENANCE

_ سرویس کردن مایعات هواپیما مانند تعویض روغن و یا هیدرولیک که شامل موارد بسیاری است.     SERVICING یا SERVICE

تعاریف بعضی از انواع تعمیرات هواپیما 

تعمیرات هواپیما همانطور که قبلا اشاره شد بر حسب اهمیت چند نوع تقسیم بندی دارد.

_ تعمیرات اصلی MAJIR REPAIR : تعمیراتی است که با اجزا و اقسام اصلی هواپیما مرتبط باشد.

_تعمیرات فرعی MINOR REPAIR : هر نوع تعمیر به استثنا تعمیرات اصلی، تعمیرات فرعی محسوب می گردد. 

_تغییرات اصلی MAJIR ALTERATIONS :تغییراتی است که اجزا و اقسام اصلی هواپیما را در بر می گیرد.

_تغییرات فرعی MINOR ALTERATIONS : هر نوع تغییر به استثنا تغییرات معین شده اصلی ،تغییرات فرعی می باشد.

* کارشناس هوانوردی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • حامد پاسخ

    ای کاش سیستم هواپیمایی در بخش تعمیرات از تخصص هر رشته و گرایش استفاده می نمود بجایی آموزش مکانیک هواپیما باید در بخش سیالات از مختصر خود گرایش در مهندسی استفاده می کرد در بخش مکاترونیک و الکترونیک و برق و و بخش استرکچر یا بدنه هواپیما از متخصص خود گرایش ها در شاخه مهندسی استفاده کرد که هم توانمندی تعمیرات و هم توانمندی مهندسی معکوس و هم توانمندی طراحی و ساخت هواپیما و پرنده در کشور بالا و انجام شدنی می شد و دیگر بابت خرید قطعات و حتی هواپیما اینقدر محتاج و وابسته نمی شدیم و کاملا بعداز چندسال کاملا خودکفا می شدیم