◄ روش های تعمیرات هواپیما و انواع تعمیرات
تعمیرات هواپیما می تواند بر حسب سیکل نشست و برخاست هواپیما محاسبه و انجام شود.
_تعمیرات هواپیما می تواند برحسب عمر مفید تقریبی هواپیما محاسبه، برنامه ریزی و انجام شود. بدین صورت اگر عمر مفید 20 سال پیش بینی شود برای هر 5 سال خدمت هواپیما تعمیرات اساسی و بازرسی دقیق برنامه ریزی می شود و این تعمیرات سنگین متناوبا هر 5 سال یک بار انجام می شود.
_تعمیرات هواپیما می تواند بر حسب ساعات پرواز هواپیما برنامه ریزی و انجام شود در این صورت پیش بینی می شود برای 2000 ساعت پرواز ( به طور مثال ) هواپیما تعمیرات اساسی و بازرسی دقیق گردد. البته تعمیرات روزمره، رفع نقص و دوره ای کوتاه مدت نیز در بین تعمیرات اساسی به طور مثال هر 100 ساعت یک بار و به طور متناوب و غیره نیز انجام می گیرد.
_ تعمیرات هواپیما می تواند بر حسب سیکل نشست و برخاست هواپیما محاسبه و انجام شود. به طور مثال در هر 1000 نشست و برخاست (سیکل پروازی) هواپیما تعمیرات اساسی و بازرسی می شود و تعمیرات دوره ای کوتاه مدت نیز در تعداد سیکل کمتر ( هر 50 سیکل و غیره) انجام می گیرد.
_ تعمیرات هواپیما می تواند برحسب مجموعه ای از سه روش عمر مفید برحسب ( سال، ماه، روز)، ساعت پرواز و تعداد سیکل هواپیما انجام پذیرد.
بخشی از هواپیما ها و یا قطعاتی ممکن است بر اساس وضعیت و شرایط بازرسی متناوب تعمیر و نگهداری شوند که به این روش ON CONDITION MONITORING گویند و به افق شرط مشاهده تناقص با مشاهدات و یا محاسبات از پیش تعیین شده تعمیر و نگهداری، اصلاح و تعویض قطعه، ادوات و غیره انجام می گیرد.
پیشتر نیز اشاره شد برای هر یک از انواع و روش های تعمیرات هواپیما تخصص خاصی لازم می باشد و تصدیق ها و مجوزهای بسیاری در این رابطه از طریق شرکت های هواپیمایی کشوری، ارگان های نظامی و شرکت تولیدکننده صادر می شود.
تعمیرات هواپیما تحت عنوان و مفاهیم مختلفی تشریح شده است که عبارتند از :
_ تعمیرات بازدارنده و تعمیراتی که جهت جلوگیری از وقوع اختلالات انجام می شود. به طور مثال بازرسی های ادواری برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی ((تعمیرات بازدارنده )) محسوب می شوند. PREVENTIVEMAINTENANCE
_ تعمیراتی که به صورت دوره ای و پیشرو و به طور متناوب انجام می شود. PROGRESSIVEMAINTENANCE
_ تعمیراتی که بر اساس برنامه انجام می شود مانند تعویض چرخ ها هر 100 ساعت پرواز (تعمیرات برنامه ای)
SCHEDULED MAINTENANCE
_ تعمیراتی که به دلیل نقص فنی و بدون برنامه قبلی و به واسطه مشاهده تقص فنی در حین پرواز و یا در ضمن یازرسی مشاهده می شود ( تعمیرات غیر برنامه ای) NON- SCHEDULED MAINTENANCE
_ سرویس کردن مایعات هواپیما مانند تعویض روغن و یا هیدرولیک که شامل موارد بسیاری است. SERVICING یا SERVICE
تعاریف بعضی از انواع تعمیرات هواپیما
تعمیرات هواپیما همانطور که قبلا اشاره شد بر حسب اهمیت چند نوع تقسیم بندی دارد.
_ تعمیرات اصلی MAJIR REPAIR : تعمیراتی است که با اجزا و اقسام اصلی هواپیما مرتبط باشد.
_تعمیرات فرعی MINOR REPAIR : هر نوع تعمیر به استثنا تعمیرات اصلی، تعمیرات فرعی محسوب می گردد.
_تغییرات اصلی MAJIR ALTERATIONS :تغییراتی است که اجزا و اقسام اصلی هواپیما را در بر می گیرد.
_تغییرات فرعی MINOR ALTERATIONS : هر نوع تغییر به استثنا تغییرات معین شده اصلی ،تغییرات فرعی می باشد.
* کارشناس هوانوردی
ای کاش سیستم هواپیمایی در بخش تعمیرات از تخصص هر رشته و گرایش استفاده می نمود بجایی آموزش مکانیک هواپیما باید در بخش سیالات از مختصر خود گرایش در مهندسی استفاده می کرد در بخش مکاترونیک و الکترونیک و برق و و بخش استرکچر یا بدنه هواپیما از متخصص خود گرایش ها در شاخه مهندسی استفاده کرد که هم توانمندی تعمیرات و هم توانمندی مهندسی معکوس و هم توانمندی طراحی و ساخت هواپیما و پرنده در کشور بالا و انجام شدنی می شد و دیگر بابت خرید قطعات و حتی هواپیما اینقدر محتاج و وابسته نمی شدیم و کاملا بعداز چندسال کاملا خودکفا می شدیم