◄ چرا وجود و تداوم فعالیت معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ضرورت دارد؟
اگر تمام تلاش ها و تدابیر معاونت راهبردی حمل و نقل طی سال های گذشته هنوز به ثمر نرسیده است یا موازی کاری احتمالی از آن سراغ داریم قطعا دلیلی بر زیر سوال بردن ضرورت و فلسفه وجودی آن نمی تواند باشد.
محمدرضا عبدالرحیمی:
در پاسخ به نظرات تشکیکی رئیس محترم کانون انجمن های صنفی رانندگان و دارندگان ناوگان حمل و نقل جاده ای مسافر کشور در خصوص ضرورت وجودی و شرح وظایف معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی ضمن قدردانی از دغدغه ایشان برای کارامدی نظام تدبیر بخش حمل و نقل باید توجه کنیم اگر تمام تلاش ها و تدابیر معاونت راهبردی حمل و نقل طی سال های گذشته هنوز به ثمر نرسیده است یا موازی کاری احتمالی از آن سراغ داریم - که در جای خود مستلزم آسیب شناسیست - قطعا دلیلی بر زیر سوال بردن ضرورت و فلسفه وجودی آن نمی تواند باشد و لازم است زمینه تقویت ساختاری و اصلاح لازم در انتقال موضوعات حمل و نقلی از سایر معاونت های ستادی به این معاونت از سوی وزیر محترم فراهم شود.
لازم به یادآوری و تاکید می دانم امروز
۱- تدوین سیاست های کلان توسعه حمل و نقل که در آن سیاست های توسعه ای بخش های موجد تقاضا مثل گردشگری و صنعت و معدن و تجارت و کشاورزی و ... لحاظ و همنوایی ایجاد شود،
۲- سیاستگذاری، هماهنگی و ارتباط اثربخش و توسعه هم افزای مدهای مختلف حمل و نقل،
۳- تبیین نهادی و اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی جایگاه بخش در نظام توسعه ملی
۴- نظارت و تطبیق سیاست های کلان ناظر بر زیربخش ها و پیگیری موثر برای اصلاح انحرافات از جمله تطابق پروژه های جدید با طرح جامع و اسناد بالادستی
۵- بررسی محتوایی دقیق عملکرد زیربخشها و سازمان ها و شرکت های تابعه حمل و نقلی در قالب مجامع عمومی آنها به نمایندگی مفوض از وزیر راه و شهرسازی
۶- بررسی و رصد مستمر حوزه های مختلف دانشی، تکنولوژیکی و فرایندهای نوین بخش در سطوح بین المللی و منطقه ای و فراهم سازی زمینه های انتقال و بهره گیری کشور از آنها
۷- تمهید محتوایی و کارشناسی حضور وزیر محترم از منظر حمل و نقل در مجامع تصمیم گیری و سیاستگذاری کشور در قوای سه گانه و مجمع تشخیص
۸- شرکت در کمیسیون ها و مجامع داخلی و بین المللی مرتبیط با بخش
۹-هدایت دبیرخانه اجرایی و محتوایی شوراها و ستادهای مرتبط به حوزه لجستیک و حمل و نقل
۱۰- پیگیری اثربخش پروژه های حمل و نقل چندوجهی
۱۱-تشکیل اتاق فکر توسعه ای با حضور نمایندگان بخش خصوصی و نخبگان فکری و ابزاری بخش
و برخی موارد و دستور کارهای دیگر به نظر می رسد به طور قابل توجهی ضرورت داشتن معاونت حمل و نقل را تبیین و تایید می کند. فراموش نکنیم وزارت راه و ترابری سابق بیش از ۱۳ سال است با مسکن و شهرسازی ادغام شده است و وزیر محترم به ناچار باید وقت خود را صرف توجه به هدایت و توسعه هر دو بخش حمل و نقل و مسکن و شهرسازی کنند. اقتضای ایفای صحیح این ماموریت داشتن دوبازوی فکر و چشم تدبیر برای هر دو بخش است.