◄ مروری بر وعدههای سعیدنژاد
محمد سعیدنژاد| مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در ماه های گذشته وعده هایی برای توسعه حمل و نقل دریایی داشته که مهمترین آن کاهش تعرفه ورود کشتی های بزرگ به بنادر ایران است.
به گزارش تین نیوز، حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران، قانون تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر را برای اجرا به وزارت راه و شهرسازی اواسط خرداد ماه سال جاری ابلاغ کرد. بر اساس آن، دولت موظف است با توسعه زیرساخت ها و تجهیز بنادر و مدیریت واردات و صادرات از طریق دستگاه های اجرایی ذیر بط، بخش خصوصی و صاحبان کالاهای وارداتی و صادراتی به جهت پیشگیری از معطل شدن و تسریع در امر تخلیه و بارگیری کشتی ها در بنادر کشور اقداماتی از جمله سیتاستگذاری برای کاهش انتظار نوبت کشتی ها و تسهیل ورود کشتی ها به بنادر کشور، تعرفه حقوق، عوارض و هزینه های خدمات بندری و دریایی را به تحوی تعیین و ابلاغ کند و با اینکار ورود کشتی ها به بنادر ایران افزایش پیدا می کند و همزمان، مدت ماندگاری کالا در بنادر کاهش می یابد.
همچنین سازمان بنادر و دریانوردی موظف است برای کاهش انتظار نوبت کشتی های تجاری نسبت به توسعه و تکمیل بنادر و تاسیسات بندری و تامین تجهیزات مورد نیاز دریایی و بندری کشور در چارچوب قوانین و مقررات حاکم بر مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری ـ صنعتی از محل منابع داخلی خود مندرج در بودجه سنواتی اقدام کند.
کاهش تعرفه ورود کشتی های بزرگ به بنادر ایران
در همین رابطه محمد سعیدنژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی، می گوید به تازگی در مجلس شورای اسلامی قانونی به تصویب رسیده است که براساس آن از این پس تعرفه ورود کشتی های بزرگ به بنادر ایران کاهش و تعرفه کشتی های کوچک افزایش می یابد.
او تصریح می کند تمام شرکت های کشتیرانی باید به صورت مستقیم کالاها و کانتینرهای ایرانی را به بنادر ایران حمل کنند و در فرآیند حمل کالا به بنادر ایرانی، انتقال کانتینرها به بندر سوم و ثالث در منطقه حذف شود.
به گفته سعیدنژاد، انتقال ترانشیب کالا از بنادر خارجی به بنادر اصلی کشور به توسعه فعالیت های بندری و افزایش میزان اشتغالزایی در حوزه دریایی کشور کمک می کند تا شبکه حمل و نقل دریایی بین بنادر اصلی و بنادر کوچک بیش از پیش تسهیل شود.
واگذاری بنادر کوچک
موضوع واگذاری بنادر کوچک چند وقتی است که از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مطرح و نسبت به آن تاکید شده است. در همین رابطه سعیدنژاد از پیشنهاد سازمان شیلات و شرکت نفت برای در اختیار گرفتن بنادر کوچک خبر داد.
او با بیان اینکه پیشنهاد واگذاری بنادر کوچک تقدیم مجلس شده و در کمیسیون مربوطه نیز تصویب شده است، می گوید: برای واگذاری بنادر کوچک، منتظر تصویب نهایی آن هستیم تا نظر مجلس به عنوان قانون ابلاغ شود.
سعیدنژاد با تاکید بر اینکه واگذاری بنادر کوچک در قالب برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است، ادامه می دهد: قانون واگذاری بنادر کوچک باید تا پایان امسال ابلاغ شود. اگر این قانون احتمالا ابلاغ نشود، برنامه ریزی کردیم که بهره برداری بنادر کوچک، در اختیار متقاضیانی قرار گیرد که پیشنهاد و برنامه مشخصی درباره آن داشته باشند.
ضرورت صدور بارنامه حمل سراسری
صدور بارنامه حمل سراسری، موضوع دیگری است که سعیدنژاد به آن تاکید می کند و می گوید: برای اجرایی شدن صدور بارنامه سراسری باید اقدامات در سه حوزه متمرکز شود، اول اینکه با توجه به مطالعات لجستیک ملی، چگونگی صدور بارنامه سراسری بررسی شود.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، معتقد است در مرحله دوم با توجه به تاکید وزارت راه و شهرسازی بر توسعه حمل و نقل چندوجهی، باید کار مشترکی با شرکت راه آهن انجام و در مرحله سوم موضوع صدور بارنامه سراسری در شورای عالی ترابری مطرح و بررسی شود.
پیگیری مشکل معافیت سربازی دریانوردان
پیگیری مشکل معافیت سربازی دریانوردان، چند سالی است که از سوی سازمان بنادر در حال پیگیری است. بر این اساس هفته گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی از پیگیری معافیت سربازی دریانوردان و احیای ماده 9 قانون نظام وظیفه خبر می دهد و می گوید: در روزهای اخیر جلسه ای با مسئولان نظام وظیفه داشتیم، و راهکارهای برقراری معافیت دانشجویان رشتههای دریانوردی از خدمت نظام وظیفه مورد بررسی قرار گرفت.
به گفته او در این جلسه وضعیت احیاء ماده 9 قانون نظام وظیفه و همچنین راهکارهای برقراری معافیت دانشجویان رشتههای دریانوردی از خدمت نظام وظیفه مورد بررسی قرار گرفت.
سعیدنژاد می گوید برای ادامه پیگیری ها قرار است جلسه ای با حضور مسئولان سازمان بنادر و سازمان نظام وظیفه برگزار شود. در قانون جدید نظام وظیفه ماده 9 موضوع سربازی دریانوردان قید شده، اما مدتی است که این موضوع اجرا نشده است.