ایران ظرفیت دستیابی به ترانزیت ۵۰ میلیون تنی را دارد
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: هدفگذاری ۵۰ میلیون تنی ترانزیت برای ایران نشان دهنده آن است که کشورمان ظرفیت این حجم از عبور کالا را دارد و در صورت عدم تحقق، دستگاه های متولی باید این مساله را مورد آسیب شناسی قرار دهند.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی گفت: هدفگذاری ۵۰ میلیون تنی ترانزیت برای ایران نشان دهنده آن است که کشورمان ظرفیت این حجم از عبور کالا را دارد و در صورت عدم تحقق، دستگاه های متولی باید این مساله را مورد آسیب شناسی قرار دهند.
به گزارش نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی ، شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه افزایش عبور کالای ترانزیتی از ایران از اهداف بلند مدت دولت سیزدهم و اولویت های وزارت راه و شهرساز قرار دارد، گفت: ایران دارای موقعیت ممتازی برای ترانزیت بوده و می تواند هم در کریدور شمال - جنوب و هم در کریدور شرق به غرب نقش خوبی ایفا کند.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: با توجه به جریانات اخیر سیاسی میان روسیه و اوکراین، حجم بالایی از کالا هم از کشور روسیه و هم از کشورهای آسیای میانه می تواند به اقیانوس هند و کشورهای حوزه خلیج فارس برود.
افندی زاده خاطر نشان کرد: ۱۲ هزار کیلومتر شبکه ریلی و بیش از ۵۰ الی ۶۰ هزار کیلومتر مسیرهای بزرگراهی، راه های اصلی و آزادراهی، موقعیت مناسبی برای ایران فراهم کرده و استفاده از این زیرساخت ها از اهداف ماست.
وی ادامه داد: روسیه حجم بالای ۲۰۰ میلیون تن عبور کالا با مقاصد مختلف را دارد که ایران می تواند سهم خوبی در جابجایی آن ها ایفا کند.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به سیزدهمین اجلاس حمل ونقل بین ایران و روسیه خاطر نشان کرد: در این اجلاس هدف ترانزیت ۱۰ میلیون تن کالای روسیه از مسیر ایران تا سال ۲۰۲۳ مطرح شد و در اجلاس سه جانبه میان آذربایجان و ایران نیز ترانزیت ۱۵ میلیون تن برای این سه کشور در نظر گرفته شد.
افندی زاده ادامه داد: در اجلاس اخیر با کشورهای آسیای میانه نیز ۲۰ میلیون تن ترانزیت کالا مطرح شد که مجموع آن ها برای چند سال آینده به ۵۰ میلیون تن بار می رسد و باید با برنامه ریزی دقیق این بار را از کشورمان عبور دهیم.
تکمیل مسیر ریلی آستارا به رشت در اولویت وزارت راه و شهرسازی قرار دارد
وی با تاکید بر ضرورت تکمیل زیرساخت ها به ویژه در شبکه ریلی و کامل شدن حلقه مفقوده آستارا به رشت به طول ۱۶۲ کیلومتر گفت: با تکمیل این مسیر علاوه بر خط ریلی از سرخس به بندرعباس می توانیم مسیر دیگری راهم باز کنیم که از بندرعباس به آستارای جنوبی، روسیه و شمال ایران وصل شود و همه این موارد در دستور دولت و وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
افندی زاده تامین ناوگان و برطرف کردن موانع حمل ونقل را از دیگر ملزومات رشد ترانزیت دانست و گفت: ۸۵ درصد ترانزیت موجود مربوط به حمل ونقل جاده ای است و باید مسیرهایی با کمترین هزینه و کوتاه ترین زمان را تعریف کنیم که برقراری حمل و نقل ترکیبی بین بنادر و سیستم های ریلی و جاده ای به تحقق این موضوع کمک می کند.
وی خاطر نشان کرد: مسیر ۱۶۲ کیلومتری رشت_ آستارا از پروژه هایی است که جدیت زیادی برای اتمام آن وجود دارد و روسیه علاقمند به سرمایه گذاری در این پروژه است .
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: تخصیص ملک برای ۱۰ کیلومتر اول مسیر آغاز شده و ظرف روزهای آینده دولت روسیه طرح خود را برای مشارکت با ایران در سه بخش طراحی، احداث و بهره برداری ارائه خواهد کرد.
وی با بیان اینکه یک میلیارد یورو به این پروژه برای تکمیل اختصاص یافته افزود: این پروژه به دلیل وجود حدود ۵۰ کیلومتر پل و لزوم ایجاد دسترسی به سواحل، پروژه خاصی است و با تکمیل این خط ریلی از خلیج فارس به شمال اروپا متصل خواهیم شد.
افندی زاده خاطر نشان کرد: در اجلاس کشورهای آسیای میانه، روسیه و آذربایجان هم به عنوان مهمان حضور یافتند و قرار شد با تشکیل دو گروه کاری میان وزارت راه و شهرسازی ایران و وزارت حمل و نقل روسیه، هر هفته جلساتی برای عملیاتی شدن این پروژه برگزار شود.
وی تاکید کرد: اگر هم روسیه مشارکت نکند این طرح در اولویت ایران برای تکمیل قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کالاهایی که به کشورها وارد می شود یا وارادات، صادرات و یا ترانزیت است، عبور کالای ترانزیتی از کشور را همراه با مزیت های زیادی دانست و افزود: اولین مزیت این موضوع، وابستگی کشورها به یکدیگر است، از سوی دیگر عبور کالا از یک کشور نشان دهنده امنیت بالای آن کشور است.
افندی زاده با اشاره به درآمدزایی بالای ترانزیت کالا اظهار کرد: اگر این روابط ادامه یابد، شاهد رشد قابل توجه ترانزیت خواهیم بود و بعد از نفت دومین منبع درآمد کشور ترانزیت می شود.
وی مزیت دیگر افزایش حجم ترانزیت از کشور را ارتقاء ارتباط کشورهای با یکدیگر دانست که می تواند روابط تجاری این کشورها را هم تقویت کند.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: ایران با توجه به دسترسی به آب های آزاد و امکان اتصال دریاها به یکدیگر نقش فعالی برای کشورهای محصور در خشکی ایفا می کند.
وی ادامه داد: ترانزیت کشور سال گذشته به ۱۱.۵ میلیون تن رسید که دو برابر سال قبل از آن بوده و در ۶ ماه اول سال جاری حدود ۶ میلیون تن ترانزیت کالا را شاهد بودیم.
افندی زاده با بیان اینکه برخی هدفگذاری در نظر گرفته شده را رقم بزرگی دانستند، گفت: در نظر گرفتن رقم نسبتا بزرگ ترانزیت برای این است که بدانیم این پتانسیل در کشور وجود دارد و اگر به این هدف نرسیدیم باید موضوع حتما آسیب شناسی شود.
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران در تمام اجلاس ها به دنبال کاهش و یکسان سازی تعرفه هاست، گفت: برطرف کردن موانع و کاهش توقف کامیون ها در پایانه مرزها با دیجیتالی کردن و الکترونیکی کردن اظهارنامه ها امکان پذیر است و کشورها به این نتیجه رسیده اند که باید امکانات مورد نیاز برای کاهش زمان عبور کامیون ها ایجاد شود.
وی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر مساله ویزای رانندگان است و در حال پیگیری برای صدور ویزای یک ساله برای رانندگان هستیم.
افندی زاده در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه حدود ۴ تا ۵ قطار دیگر حامل کود شیمییایی از مبدا روسیه وارد ایران خواهد شد و قطعا آورده اقتصادی بالایی برای ما دارد، گفت: در حمل و نقل میزان تنوع بارها اهمیت دارد.
سهم ایران از حجم ۶۰ میلیون تنی کالای ترانزیت چین کمتر از دو درصد بود
معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرسازی درباره عبور کالاها با مبدا چین اظهار کرد: چین حدود ۶۰ میلیون تن کالای عبوری به سمت کشورهای اروپایی دارد که اکثر این بار از ایران عبور نمی کرد و سهم کشور ما در سال های گذشته از این حجم بار، بسیار ناچیز و کمتر از دو درصد بود ولی اخیرا تفاهمات خوبی با چین بسته شده است.
وی ادامه داد: اولین قطار از طریق چین وارد ایران شده و باید این موضوع را تقویت کنیم، به همین منظور طرح های بهسازی برای خطوط راه آهن در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.
افندی زاده با اشاره به اینکه قطار وارد شده به ایران از مسکو در کمتر از پنج روز از کشورمان عبور کرد، گفت: در طرح های جدید وزارت راه شهرسازی، بهسازی خطوط ریلی برای افزایش سرعت در دستور کار قرار دارد که شامل تعویض ریل ها، تنظیم زمان بندی عبور قطارهای باری، کاهش توقف و افزایش سرعت قطارها می شود.
وی سرعت قطارهای باری را در حال حاضر حدود ۴۰ تا ۸۰ کیلومتر اعلام کرد و گفت: افزایش سرعت و کاهش زمان و هزینه های سفر در اولویت است تا سهم زیادی از کالای عبوری چین داشته باشیم.
افندی زاده در خصوص کاهش تعرفه ها به ویژه در حمل بار با ترکیه اظهار کرد: نوسازی و کاهش سن ناوگان، ایجاد شرکت های توانمند برای راننده ها و همچنین کاهش تعرفه ها ۳ اقدام اساسی است که در دستور کار قرار دارد.