◄ اعلام زمان بهرهبرداری از راه آهن زاهدان- چابهار
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مورد پروژه راه آهن زاهدان- چابهار گفت: این راه آهن با توان داخل سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در مورد پروژه راه آهن زاهدان- چابهار گفت: این راه آهن با توان داخل سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
به گزارش تین نیوز، خیرالله خادمی تیرماه امسال عنوان کرد: در خرداد سال 95 با شرکت دولتی ایرکُن هند برای سرمایهگذاری در بخشی از پروژه راهآهن چابهار زاهدان مذاکراتی داشتیم که در ادامه آن توافقنامهای بین 2 کشور منعقد شد، پس از مدتی مدیرعامل این شرکت دولتی برای توافق قیمتها سفری به ایران داشت که پس از انجام مذاکرات توافقنامه اجرایی هم امضا شد.
وی افزود: طبق توافقنامه قرار بر این شد که تامین مالی و اجرای زیرسازی این پروژه ریلی با هندیها باشد و تامین برخی از ادوات مانند ریل و سوزن نیز بر عهده هند بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: باوجود پیگیریهای مستمر ایران در سالهای 95 و 96، هند اقدامات خود طبق توافقنامه را انجام نداد و از آنجایی که مدت زمان این توافقنامه طولانی شد تصمیم گرفتیم پروژه را با منابع داخلی خودمان پیش ببریم و بخشی از منابع هم با درخواست دولت و موافقت رهبری از صندوق توسعه ملی تامین شد.
وی ادامه داد: از این رو با تاخیر هندیها، منابع مالی از داخل کشور تامین و از اواخر سال گذشته پروژه راهآهن زاهدان چابهار به صورت جدی فعال شد.
خادمی ادامه داد: در ادامه روند اجرایی کار، ریلگذاری این پروژه از بخش شمالی آغاز شد و سال 1400 هم بخش اول پروژه به بهرهبرداری میرسد.
این مقام مسئول گفت: از آنجایی که تاخیر هندیها طولانی شد خودمان اقدامات اجرایی و تامین مالی را انجام دادیم البته اجرای این پروژه از سال 92 آغاز شده بود و ما قصد داشتیم با هدف تامین مالی از طریق هند عملیات اجرایی را تسریع کنیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تاکید کرد: سال گذشته شرکت ذوب آهن توانست ریل مورد نیاز را تولید و تحویل شرکت ساخت دهد تا در این پروژه مورد مصرف قرار گیرد.
خادمی ادامه داد: بخشی از توافق ما با هندیها هم تامین ریل بود که با توجه به توان داخل در تولید ریل معطل هندیها برای اجرای تعهداتشان نماندیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: تا سال 98 تمایلی از سوی هندیها برای مشارکت در پروژه دیده نشد همچنین هم به توان تولید در بخش ریل و هم تامین مالی از داخل کشور رسیده بودیم از این رو پروژه را با اتکا به متخصصان و نیروی داخل آغاز کردیم.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه پروژه راه آهن چابهار - زهدان مصداق واقعی خودکفایی و تحقق شعار اقتصاد ملی است، گفت: 70 تا 80 درصد بحث روسازی در پروژههای ریلی خرید مصالح و ریل است که در تمام این ادوات به تولید داخل رسیدهایم.
خادمی با بیان اینکه ریل مورد نیاز برای اجرای این پروژه 92 هزار تن است ادامه داد: شرکت ذوب آهن اعلام کرده است که توان تحویل تمام این 92 هزار تن را دارد از آنجایی که زمان برای ما در اجرای این پروژه بسیار مهم است اگر ذوب آهن نتواند در موعد مقرر ریل مورد نیاز را تحویل دهد مجبور میشویم از طرق دیگر نسبت به تامین ریل اقدام کنیم.
خادمی تاکید کرد: البته ذوب آهن تعهد داده است که نه تنها ریل مورد نیاز برای پروژه راه آهن زاهدان - چابهار بلکه برای اجرای روسازی پنج پروژه دیگر را تامین کند و تاکنون هم مشکلی در این زمینه نداشتهایم.